Social Media12.06.2020

​Een goede Instagram-foto: daar zit wetenschap achter


En ook weer niet...

Als je een foto op Instagram plaatst, dan kun je misschien wel enigszins inschatten welke het goed gaat doen en welke iets minder. Geen wonder, want er zijn veel zaken die een foto minder mooi maken: een net scheve horizon, een foto van tekst die bewogen is, enzovoort. Echter blijkt er naast die aannemelijke zaken een hele wetenschap te liggen achter de goede Instagramfoto. Lees en leer.

Doelloos scrollen

The Next Web sprak met een psycholoog, een neurowetenschapper en een designer. Neurowetenschapper Dr. Tedi Asher meent dat er twee manieren is om te denken. De ene is een soort snelkoppelingsmanier waardoor we dagelijks gigantisch veel informatie kunnen verwerken. Het is onbewust en razendsnel. Het wordt gebruikt bij hersenloze dingen zoals domme televisieprogramma’s kijken en scrollen door social media. Het tweede systeem is juist heel bewust: wanneer je met volle focus en interesse naar een film kijkt, of als een bepaalde foto op social media je opvalt.

Dat laatste gebeurt vaak door dingen die je hoort, ziet, proeft, ruikt of aanraakt. Tegelijkertijd kunnen het ook dingen zijn gestimuleerd door doelen, emoties en herinneringen. Sterker nog: deze werken altijd samen om je dat sprankeltje interesse te geven. En dat bepaalt het brein enorm snel, want dat is een kwestie van milliseconden. Wat je bijvoorbeeld kan helpen, dat is kleurgebruik.

Blauw is beter

Designer Sergey Kruglov meent dat een foto pas echt tot zijn recht komt als de kleur waarin de content wordt geplaatst net zo belangrijk wordt gevonden als de inhoud. Blauw schijnt bijvoorbeeld een vele malen populairdere kleur te zijn dan rood of oranje. Hoewel we in Nederland blauw onder andere veel met het zakelijke in verband brengen, is het natuurlijk wel de kleur van de lucht en van de zee. Beide natuurlijke dingen waarbij we graag wegdromen.

Zeker als de kleuren in harmonie met elkaar bestaan. Dus als je het koude blauw naast het warme oranje legt, dan heeft dat waarschijnlijk niet het gewenste effect. Tenzij je een blauwe achtergrond doet en er een object groot inzet dat oranje is, dan kan het juist door dat enorm duidelijke contrast wel een succes zijn.

Een goede Instagram-foto bevat…

Nu kun je denken: oke, ik ga vanaf nu overal een blauw filter overheen zetten voor de likes. Dat is waarschijnlijk eventjes interessant, maar dat wordt snel gewoontjes. Denk maar aan een Snapchatfilter met hondenoren: dat is leuk als je het voor het eerst ziet, maar bij iedereen wordt het bijna normaal. Je krijgt er niet meer die sprankel interesse van.

Professor John Suler is gespecialiseerd in fotografische psychologie zegt echter dat er meer nodig is dan alleen die visuele stimulatie van de kleuren of filters: er moet ook een emotie worden opgeroepen. Raakt een foto de gevoelige snaar, zoals een herinnering, dan onthoud je deze. De foto’s met geweldige kleurcontrasten worden wel gewaardeerd, maar de posts die je bijblijven zijn vaak de foto’s die een emotie in je oproepen. Dat hoeft niet per se heel weemoedig te zijn of nostalgisch: het kan je om wat voor reden dan ook een boos of onaangenaam gevoel geven.

Denk aan je doelgroep

Je hoeft nu ook weer niet in elke foto een ganzenbord te verwerken of een referentie naar een Disney-film, maar het is wel slim om na te denken over de emotie die je wil oproepen. Wil je dat iets overkomt alsof het niet zoveel kost, dan kun je kiezen voor een plaatje van dubbeltjes erbij. Wil je juist het comfort laten zien, dan kun je een veertje afbeelden. Elk object heeft op zichzelf een heleboel betekenis, maar helemaal in de context waarin jij het plaatst. Zo wordt een film als Forrest Gump bijvoorbeeld gestart met een heel lang shot op een veertje, om je vast een comfortabel gevoel te geven bij de zachte persoonlijkheid van Forrest.

Uiteindelijk kan er niet zomaar gezegd worden dat een Instagram-foto pas veel likes krijgt als hij uit een bepaalde hoek is geschoten. Het gaat er vooral om dat hij mensen raakt. Soms kun je dat ‘per ongeluk’ doen, maar er is niets mis met even stilstaan bij wat je met de post wil bereiken en welk gevoel je wil overbrengen. Dat is namelijk de wetenschap over iets dat juist vaak niet wetenschappelijk te verklaren is: emotie.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

...

Verder lezen over Instagram

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Instagram kent je na al die jaren vrij goed en het algoritme weet dan ook wat het je moet voorschotelen. Maar, wat als je dat toch anders ziet?

Social Media21.11.2024

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Deze week was het qua viral content vooral de rellen in Amsterdam wat de klok sloeg. Dat is echter niet het enige dat viral ging, kijk mee.

Social Media17.11.2024

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Vind je het allemaal niet meer zo gezellig op social medium X? Dat kan. Het social medium is erg veranderd sinds het Twitter niet meer is.

Social Media13.11.2024

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie

Je kunt zelf een AI-foto uploaden, maar Instagram wil het duidelijk heel makkelijk maken voor mensen om voor een AI-profielfoto te kiezen.

Social Media12.11.2024

Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie

Instagram verbetert zijn meest irritante factor

Zie je een leuke post op Instagram, verdwijnt ie zomaar. Het gebeurt mensen vaak als ze de app openen, maar dat verandert nu.

Social Media11.11.2024

Instagram verbetert zijn meest irritante factor

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

Hij is maar 21 jaar oud, maar weet toch heel veel harten van ouderen te verwarmen. Wout Sprangers. Lees over 'm in de nieuwe Deze Week Viral.

Social Media10.11.2024

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

Worden sociale media straks net zoals drank?

In Australië wordt er gewerkt aan een wet om sociale media te verbieden voor iedereen die onder de 16 is. Het is een beetje zoals met alcohol.

Social Media07.11.2024

Worden sociale media straks net zoals drank?

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

We hebben deze week al in een apart artikel stilgestaan bij alles Halloween, dus dit weekend kunnen we het weer over minder enge dingen hebben. Herfsthonden bijvoorbeeld.

Social Media03.11.2024

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer