Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Meer dan de helft van de Nederlanders denkt dat ze verder zouden komen in hun carrière als ze zich beter zouden profileren op de arbeidsmarkt. Om mensen hierbij te helpen, stapt online zakelijk netwerk LinkedIn voor één dag offline om advies te geven over hoe LinkedIn kan worden ingezet om beter zichtbaar te worden voor mogelijke werk- en opdrachtgevers. In samenwerking met Starbucks worden vandaag drie Starbucks stores* omgeturnd tot LinkedIn Cafés. Hier kunnen mensen terecht voor profieladvies van de experts van LinkedIn en professionele recruiters onder het genot van een heerlijke koffie, latte of cappuccino.
Nederlanders minder bescheiden dan gedacht
Een compleet ingevuld profiel helpt om zichtbaar te zijn bij een mogelijke nieuwe werkgever. Ontvang je een uitnodiging voor een kennismakingsgesprek, dan begint de volgende stap. Hoe profileer je jezelf in een gesprek? Hoewel Nederlanders er om bekend staan heel bescheiden te zijn, lijkt dit een fabel: 43% van de mensen geeft aan zelfverzekerd te zijn en er geen moeite mee te hebben om zichzelf te profileren op de arbeidsmarkt. Dit percentage is vooral zo hoog door mannelijke bravoure: bijna de helft van de mannen is zelfverzekerd, bij de vrouwen is dit maar iets meer dan 3 op de 10. Mensen in de leeftijd 40-49 jaar zijn het meest zelfverzekerd: 49% versus 35% van de jongeren van 20-29 jaar.
Bluffen we er op los?
Jezelf goed en zelfverzekerd profileren is één ding, maar hoe zit het met de internationaal bekende “Hollandse bluf”? Circa 4 op de 10 Nederlanders heeft wel eens gebluft tijdens een sollicitatie. Veel meer mannen, dan vrouwen bluffen: 60% versus 40%. Mensen uit het westen van het land bluffen het meeste: 42% versus gemiddeld 34% in de rest van Nederland. We bluffen vooral over:
1. Kennis en vaardigheden (19%)
2. Salaris (16%) – dit wordt 2x zo vaak door mannen dan vrouwen gedaan
3. Werkervaring (11%)
Bluffen op LinkedIn not done
Mensen bluffen vooral tijdens gesprekken: tijdens de sollicitatie zelf (73%) en tijdens de onderhandelingsfase (31%). Op papier durven mensen dit echter een stuk minder. In een brief doet 18% dit, op het CV 13% en op een sociaal netwerk komt het al helemaal nauwelijks voor: slechts 4% bluft op het LinkedIn profiel. Het openbare karakter van LinkedIn helpt om de informatie zo betrouwbaar mogelijk te houden.
- Beter zichtbaar dankzij een compleet profiel
- Waarom is het eigenlijk belangrijk om een compleet profiel te hebben?
- Profielen met meer dan één functie worden 12x meer bekeken.
- Profielen met een foto worden 14x meer bekeken
- Profielen met een samenvatting worden 7x meer bekeken
- LinkedIn leden die een locatie toevoegen, krijgen 5x meer profielbezoeken
- LinkedIn leden die hun opleiding aan hun profiel toevoegen, krijgen gemiddeld 10x meer profielbezoeken – en er wordt 15x meer contact met hen opgenomen
- LinkedIn leden die vrijwilligerswerk hebben toegevoegd aan hun profiel, krijgen 6x meer profielbezoeken
Aan de slag met je LinkedIn profiel
Het tijdelijke LinkedIn Café voor profieladvies is op woensdag 29 april te vinden bij Starbucks The Bank (Amsterdam), Hollandse Toren (Utrecht) en Den Haag (CS). De experts van LinkedIn en de professionele recruiters zijn aanwezig tussen 9.30 en 13.30 uur.
Verder lezen over LinkedIn
Social Media14.06.2024
Krijg een overtuigender CV op LinkedIn met hulp van AI
Social Media16.04.2024
Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024
Online28.03.2024
LinkedIn kopieert functie die TikTok heeft bedacht
Social Media18.03.2024
LinkedIn werkt aan nieuwe tak van sport: gaming
DC Business12.03.2024
De perfecte post op LinkedIn een nieuw leerzaam boek voor gebruikers
Social Media16.10.2023
Bijna 700 banen op de tocht bij LinkedIn
Ook het zakelijke sociale netwerk ontkomt niet aan de tech-malaiseTechnology22.06.2023
LinkedIn: STEM lijdt aan talenttekort en onbenut potentieel vrouwen
Social Media08.05.2023
LinkedIn is 20 jaar: waarom het nog steeds een icoon is
Verder lezen over Starbucks
Coffee corner18.01.2022
We Proudly Serve Starbucks brengt de toekomst van ‘Self-Serve’ koffie naar Nederland
Coffee corner02.10.2019
Deze man bezocht meer dan 15.000 Starbucks locaties
En hij is nog lang niet klaarTech in Asia03.07.2019
Een koffieketen slash techbedrijf neemt het op tegen Starbucks in China
Entertainment06.05.2019
Beste viral van 2019: Starbucks koffiecup in Game of Thrones
In scène gezet, viraaltje of blunder?Nieuws07.09.2018
Starbucks opent eerste vestiging in Italië
Nieuws12.12.2016
Nederland derde belastingparadijs ter wereld volgens Oxfam Novib
Coffee corner16.03.2016
Starbucks komt met een nieuwe koffie
Coffee corner11.12.2015