Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Social Media Week Holland (#SMWNL) zit er weer op! Van 14 tot en met 16 november stond het COMM, museum voor communicatie in Den Haag, in het teken van de nieuwste inzichten en trends op het gebied van marketing, communicatie, social media, technologie en innovatie.
Wij waren aanwezig op donderdag 15 november waar ‘Social & Innovation in Business’ centraal stond. Keuzestress bij het kiezen tussen de verschillende sessies, want de onderwerpen die behandeld werden, zijn eigenlijk allemaal wel de moeite waard. Toch hebben we een mooie selectie weten te maken! Tijd voor een recap en de tofste inzichten:
Wat vraag je een supermarkt op Whatsapp?
Wiebe Govers nam ons mee in de wereld van Lidl Nederland en de avonturen die zij beleven sinds Whatsapp is toegevoegd aan de contact mogelijkheden.
Een beknopte samenvatting zou uitkomen op ‘frikandelbroodjes’, maar dat heeft wellicht iets meer context nodig. Wiebe vertelde het verhaal van een groep pubers, groot afnemers van frikandelbroodjes, die social media vooral gebruiken voor ‘dark social’. Zo kwam Wiebe terecht in een Whatsapp-groep met honderden tieners toen hij een zoektocht startte waarom er zo vaak dezelfde vraag over frikadelbroodjes werd gesteld via Instagram.
Inmiddels stuurt Lidl ongeveer 4.000 privéberichten per week via social media. Dit zijn vooral vragen over de webshop, filialen en producten. Zijn bevindingen over Whatsapp als webcare? Hij merkt dat de contactdrempel laag is, de vragen identiek zijn aan de telefonische en dat er geen verschuiving is te zien in de doelgroep en dat het medium ontzettend veel gebruikt wordt.
Super social! Dit maakt bedrijven succesvol op social media
Elja Daae is social media expert en blogster van het eerste uur. Ze speelt in op het ‘nieuwe’ algoritme van Facebook dat in het teken staat van engagament. Facebook gebruikers zijn aanwezig op Facebook om sociaal contact te leggen, interactie aan te gaan met vrienden en om kattenvideo’s van de buurman te liken.
Voor bedrijven betekent dit dat betrokkenheid en verbondenheid heel belangrijk is. Je moet dus ‘super social’ zijn. In het beste geval moet je overal op reageren, zodat het interactie en sociale niveau hoog is. En dus niet alleen wanneer mensen klachten hebben. Stel je een vraag? Geef dan ook antwoord. Dit levert uiteindelijk betere organische resultaten op van je social posts, op alle platformen!
Van likes naar leads
Sybren Smith is dé expert op het gebied van Facebook en Instagram advertising. Met klanten als RTL, Artsen Zonder Grenzen en Christine le Duc in zijn portfolio legt Sybren uit hoe je van likes leads kunt maken.
Wist je bijvoorbeeld dat het belangrijkste Facebook algoritme het ‘BEAR’ algoritme is? Bid x Estimated Action-rate x Relevance & Quality om precies te zijn. Met deze factoren houdt Facebook rekening bij het publiceren van jouw advertenties.
Dit algoritme werkt in jouw voordeel wanneer je relevantiescores hoog zijn, maar ook als voldoende conversie data hebt verzameld, zoals een Pixel. Ook is het goed om niet te hard te ‘pushen’, bijvoorbeeld door je budget aan te passen op je doelgroep.
Het algoritme werkt juist tegen je wanneer je advertentie niet positief wordt ontvangen, je teveel tekst gebruikt, je targeting strategie niet op orde is of wanneer je advertenties niet regelmatig worden vernieuwd.
COMM: het museum voor communicatie
COMM, het museum voor communicatie in Den Haag, bleek de perfecte locatie. Er was voldoende ruimte om te netwerken in de grote hal, waar ook voor een heerlijke lunch is gezorgd. Daarnaast vonden de sessies plaats in de verschillende expositie ruimtes die het gebouw rijk is.
Social Media Week Holland 2018
Conclusie van de dag: speel in op de behoefte van je doelgroep en stem daar je communicatie op af! Is je doelgroep op WhatsApp? Dan moet jij ook op WhatsApp zijn. Houd het simpel en houd er rekening mee dat het tijd kost om waardevolle social mediakanalen op te bouwen én trouwe volgers te krijgen. Zet daar dan ook op in, reageer en wees super social! Dit komt ook je social advertising resultaten ten goede. 😉
Thanks #SMWNL, tot volgend jaar!