Wat zorgt er nou voor dat een tweet veel gedeeld of geretweet wordt? Zijn er bepaalde tweets die beter scoren dan andere tweets? Twittercounter ging op onderzoek en kwam erachter dat dit de dingen zijn die mensen graag retweeten:
Twitter heeft zich door de jaren steeds meer ontwikkeld als een social media platform waar het Breaking Nieuws als eerste te vinden is.
Ervaring leert dat tweets die nieuws waardig zijn en een soort van urgentie krijgen door het woord “Breaking” toe te voegen de meeste retweets krijgen.
Eerder onderzoek van Dan Zarrella toonde aan dat
tweets met afbeeldingen 94% meer kans hebben
om geretweet te worden. Maar dit wil dus niet zeggen dat je linkt naar afbeeldingen op Facebook of Instagram, dat heeft juist het tegenovergestelde effect.
Interessante feiten en cijfers zorgen voor retweets. Data in de vorm van feiten of cijfers is gemakkelijk op te nemen en te ‘verwerken’ als dit binnen 140 tekens past.
Tweets met een duidelijke call to action worden altijd veel geretweet. Uit eerder onderzoek van Dan Zarella kwam naar voor dat tweets met “please retweet” het meest geretweet worden.
Op Twitter worden er minder snel dingen geretweet die te kort of te lang zijn. Zorg dat je tussen de 100 – 115 tekens zit met jouw tweets, dat zijn de tweets die de meeste retweets krijgen.
Geinige, grappige, humoristische berichten blijven het ook altijd goed doen op Twitter. Dit soort berichten worden over het algemeen veel makkelijker geretweet.
Uiteindelijk is het natuurlijk belangrijk om een balans te vinden in dit alles. En om zelf uit te vogelen op wat voor berichten jouw volgers reageren, of wat juist helemaal niet aanslaat. Zijn er nog dingen die in jouw ogen ontbreken? Laat het hieronder in de comments weten.
[Afbeelding via Fotolia]