Social Media04.08.2021

​Deze voetbalclubs verdienen het meest op Instagram


Voetbalspeler Cristiano Ronaldo is de meest gevolgde sporter op Instagram. Met zo’n 320 miljoen volgers weet hij waarschijnlijk veel jongeren te inspireren ook de voetbal in te gaan. Echter blijkt Instagram niet alleen lucratief voor spelers, maar ook voor clubs. Dit zijn de meestverdienende voetbalclubs op Instagram.

Sporters houden van Instagram

Instagram is een geweldige manier om je publiek betrokken te houden. Of het nu is om samen toe te leven naar een wedstrijd of juist te vieren dat er winst is, in veel sporten wordt Instagram veelvuldig ingezet om niet alleen naar fans te zenden, maar bovendien interactie met ze te hebben. Denk aan Formule 1-coureur Lewis Hamilton die veelvuldig een gezonde levensstijl promoot tot iemand als Ronaldo die alleen met foto’s van zichzelf al enorm weet te scoren. Diezelfde interactie zoeken voetbalclubs uiteraard ook en dat vinden ze, zo blijkt uit onderzoek.

De website Livefootballtickets.com heeft onderzoek gedaan naar de online aanwezigheid van voetbalclubs, specifiek gericht op Instagram. Hierbij heeft het gekeken naar onder andere het aantal volgers en hebben experts een inschatting gemaakt van het geldbedrag dat voetbalclubs waarschijnlijk per gesponsorde post ontvangen. Op basis daarvan is er een top 25 gemaakt en daarin zien we maar liefst twee Nederlandse clubs terugkomen.

Bestscorende Nederlandse club

De eerste Nederlandse club die we in de lijst tegenkomen, valt buiten de top 10. Het Amsterdamse Ajax staat met 6 miljoen volgers op de dertiende plek. De schatting is dat de club per gesponsorde post kan rekenen op een kleine 26.000 euro. Dat is een gigantisch bedrag, maar valt in het niet bij de verdiensten van de nummer één. Dat is Real Madrid dat met 101 miljoen volgers mag rekenen op een kleine 230.000 euro per samenwerkingspost.

In Mediterraanse landen blijken de fans het meest fanatiek, als we kijken naar de aanwezigheid op Instagram. Barcelona staat met 99 miljoen volgers op de tweede plaats en Juventus met 50 miljoen op plek drie. De verschillen zijn groot: Barcelona verdient naar schatting 221.000 euro per post, terwijl Juventus met de helft van het aantal volgers ook maar op de helft van de verdiensten mag rekenen: 112.000 euro.

Laat je horen voor je club

Op nummer 25 is als hekkensluiter nog een Nederlandse club te vinden. PSV heeft met zijn 504.000 volgers nog wel wat werk aan de winkel op de populariteitslijst, maar kan toch 1.700 euro voor een gesponsorde post vragen. De fans van andere Nederlandse clubs zoals Feyenoord, Roda JC en NEC zullen zich toch wat meer moeten laten horen op dat platform, zodat ze op die manier extra geld kunnen verzorgen voor ‘hun cluppie’. Real Madrid heeft toch in een vrij klein aantal posts alweer een mooi geldbedrag bij elkaar, bijvoorbeeld om een sterspeler binnen te halen.

Fotocredits: Jarmoluk

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

...

Verder lezen over Instagram

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Instagram kent je na al die jaren vrij goed en het algoritme weet dan ook wat het je moet voorschotelen. Maar, wat als je dat toch anders ziet?

Social Media21.11.2024

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Deze week was het qua viral content vooral de rellen in Amsterdam wat de klok sloeg. Dat is echter niet het enige dat viral ging, kijk mee.

Social Media17.11.2024

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Vind je het allemaal niet meer zo gezellig op social medium X? Dat kan. Het social medium is erg veranderd sinds het Twitter niet meer is.

Social Media13.11.2024

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie

Je kunt zelf een AI-foto uploaden, maar Instagram wil het duidelijk heel makkelijk maken voor mensen om voor een AI-profielfoto te kiezen.

Social Media12.11.2024

Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie

Instagram verbetert zijn meest irritante factor

Zie je een leuke post op Instagram, verdwijnt ie zomaar. Het gebeurt mensen vaak als ze de app openen, maar dat verandert nu.

Social Media11.11.2024

Instagram verbetert zijn meest irritante factor

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

Hij is maar 21 jaar oud, maar weet toch heel veel harten van ouderen te verwarmen. Wout Sprangers. Lees over 'm in de nieuwe Deze Week Viral.

Social Media10.11.2024

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

Worden sociale media straks net zoals drank?

In Australië wordt er gewerkt aan een wet om sociale media te verbieden voor iedereen die onder de 16 is. Het is een beetje zoals met alcohol.

Social Media07.11.2024

Worden sociale media straks net zoals drank?

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

We hebben deze week al in een apart artikel stilgestaan bij alles Halloween, dus dit weekend kunnen we het weer over minder enge dingen hebben. Herfsthonden bijvoorbeeld.

Social Media03.11.2024

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

Verder lezen over Voetbal

Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25

Electronic Arts heeft onthuld hoe fans wereldwijd aan de slag zijn gegaan met EA Sports FC 25, vanaf de vroege toegang tot en met de eerste 25 dagen na de wereldwijde release op 27 september. Een wereldwijde community van spelers uit meer dan 200 landen heeft samen inmiddels al ruim 1,7 miljard wedstrijden gespeeld in alle beschikbare modi en tot nu toe een indrukwekkend totaal van 4,3 miljard doelpunten gescoord.

Gaming31.10.2024

Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25

EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions

Electronic Arts heeft verschillende nieuwe en exclusieve meerjarige marketingpartnerships en in-game-integraties bevestigd met een paar van de grootste namen in het voetbal, waaronder marketing- en licentiepartnerships met de Italiaanse giganten AS Roma en SSC Napoli. Ook Fenerbahçe SK, Galatasaray S.K., FK Bodø/Glimt en de Argentijnse competitie Liga Profesional de Fútbol (LPF) maken nu onderdeel uit van de meer dan 700 clubs en meer dan 30 competities die beschikbaar komen in EA Ssports FC 25.

Gaming05.09.2024

EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions

Zit Feyenoord-stadion De Kuip in EA Sports FC 25?

EA Sports FC 25 is in aantocht en naast de stadions van PSV en Ajax komt daar mogelijk dat van Feyenoord bij: De Kuip.

Gaming07.08.2024

Zit Feyenoord-stadion De Kuip in EA Sports FC 25?

Cooler Master en PSV Esports openen Gaming Hub in Eindhoven

Cooler Master, een wereldleider op gebied van pc-componenten, gaming-accessoires en technologische lifestyle-oplossingen, en PSV Esports, de gerenommeerde esports-divisie van de Eindhovense voetbalclub, kondigen samen de opening aan van het Cooler Master | PSV Esports Experience Center. Deze geavanceerde faciliteit, officieel gelanceerd op 27 juli 2024 tijdens de jaarlijkse Fan Dag van PSV, is klaar om het Europese gaming- en esportslandschap te herdefiniëren.

Gaming01.08.2024

Cooler Master en PSV Esports openen Gaming Hub in Eindhoven

Een State-of-the-Art Experience Center
Dit zijn de eerste gameplaybeelden van EA Sports FC 25

Electronic Arts heeft de eerste gameplaybeelden van EA Sports FC 25 uitgebracht. De gameplay is te zien in de eerste video van een reeks Deep Dives en gaat ondermeer dieper in op nieuwe elementen zoals FC IQ, Player Roles en Goalkeeper PlayStyles. Voor meer info over de gameplay lees je de Pitch Notes.

Gaming29.07.2024

Dit zijn de eerste gameplaybeelden van EA Sports FC 25

plus een uitgebreide Deep Dive-video
Ook het EK 2028 zie je bij de NOS

Het EK 2024 is nog in volle gang. Toch maakt de NOS nu al bekend dat het ook de rechten voor UEFA Euro 2028 heeft verworven. Ze hebben hierover een akkoord bereikt met de Europese voetbalbond. Daarnaast gaat de NOS de komende vier jaar ook alle wedstrijden van het Nederlands elftal en de finales van de UEFA Nations League tot medio 2028 uitzenden.

Media02.07.2024

Ook het EK 2028 zie je bij de NOS

Het EK Voetbal is ondertussen steeds meer een Chinees feestje

Het EK Voetbal 2024 laat een opvallende verschuiving zien in de sponsorlijst waarbij Chinese bedrijven nu prominent aanwezig zijn als hoofdsponsors.

Tech in Asia20.06.2024

Het EK Voetbal is ondertussen steeds meer een Chinees feestje

Het EK Voetbal zie je in UHD-beeldkwaliteit bij Ziggo

Alle klanten van Ziggo kunnen het EK voetbal vanaf de eerste wedstrijd op 14 juni in Ultra-HD (UHD) zien. Gedurende het toernooi geeft de provider namelijk NPO 1 UHD door op kanaal 999. UHD geeft een intensere kijkervaring dan HD. Bij dezelfde resolutie (minimaal 1080p) geeft het beeld een rijker contrast en groter kleurenpalet.

Entertainment06.06.2024

Het EK Voetbal zie je in UHD-beeldkwaliteit bij Ziggo

de aftrap van een lange sportzomer