Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Voetbalspeler Cristiano Ronaldo is de meest gevolgde sporter op Instagram. Met zo’n 320 miljoen volgers weet hij waarschijnlijk veel jongeren te inspireren ook de voetbal in te gaan. Echter blijkt Instagram niet alleen lucratief voor spelers, maar ook voor clubs. Dit zijn de meestverdienende voetbalclubs op Instagram.
Sporters houden van Instagram
Instagram is een geweldige manier om je publiek betrokken te houden. Of het nu is om samen toe te leven naar een wedstrijd of juist te vieren dat er winst is, in veel sporten wordt Instagram veelvuldig ingezet om niet alleen naar fans te zenden, maar bovendien interactie met ze te hebben. Denk aan Formule 1-coureur Lewis Hamilton die veelvuldig een gezonde levensstijl promoot tot iemand als Ronaldo die alleen met foto’s van zichzelf al enorm weet te scoren. Diezelfde interactie zoeken voetbalclubs uiteraard ook en dat vinden ze, zo blijkt uit onderzoek.
De website Livefootballtickets.com heeft onderzoek gedaan naar de online aanwezigheid van voetbalclubs, specifiek gericht op Instagram. Hierbij heeft het gekeken naar onder andere het aantal volgers en hebben experts een inschatting gemaakt van het geldbedrag dat voetbalclubs waarschijnlijk per gesponsorde post ontvangen. Op basis daarvan is er een top 25 gemaakt en daarin zien we maar liefst twee Nederlandse clubs terugkomen.
Bestscorende Nederlandse club
De eerste Nederlandse club die we in de lijst tegenkomen, valt buiten de top 10. Het Amsterdamse Ajax staat met 6 miljoen volgers op de dertiende plek. De schatting is dat de club per gesponsorde post kan rekenen op een kleine 26.000 euro. Dat is een gigantisch bedrag, maar valt in het niet bij de verdiensten van de nummer één. Dat is Real Madrid dat met 101 miljoen volgers mag rekenen op een kleine 230.000 euro per samenwerkingspost.
In Mediterraanse landen blijken de fans het meest fanatiek, als we kijken naar de aanwezigheid op Instagram. Barcelona staat met 99 miljoen volgers op de tweede plaats en Juventus met 50 miljoen op plek drie. De verschillen zijn groot: Barcelona verdient naar schatting 221.000 euro per post, terwijl Juventus met de helft van het aantal volgers ook maar op de helft van de verdiensten mag rekenen: 112.000 euro.
Laat je horen voor je club
Op nummer 25 is als hekkensluiter nog een Nederlandse club te vinden. PSV heeft met zijn 504.000 volgers nog wel wat werk aan de winkel op de populariteitslijst, maar kan toch 1.700 euro voor een gesponsorde post vragen. De fans van andere Nederlandse clubs zoals Feyenoord, Roda JC en NEC zullen zich toch wat meer moeten laten horen op dat platform, zodat ze op die manier extra geld kunnen verzorgen voor ‘hun cluppie’. Real Madrid heeft toch in een vrij klein aantal posts alweer een mooi geldbedrag bij elkaar, bijvoorbeeld om een sterspeler binnen te halen.
Fotocredits: Jarmoluk
Verder lezen over Instagram
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media12.11.2024
Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie
Social Media11.11.2024
Instagram verbetert zijn meest irritante factor
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Social Media03.11.2024
Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer
Social Media31.10.2024
Threads heeft 275 miljoen gebruikers: hoe kan dat?
Social Media31.10.2024
Happy Halloween: de leukste posts en inhakers
Verder lezen over Voetbal
Gaming31.10.2024
Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25
Gaming05.09.2024
EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions
Gaming07.08.2024
Zit Feyenoord-stadion De Kuip in EA Sports FC 25?
Gaming01.08.2024
Cooler Master en PSV Esports openen Gaming Hub in Eindhoven
Een State-of-the-Art Experience CenterGaming29.07.2024
Dit zijn de eerste gameplaybeelden van EA Sports FC 25
plus een uitgebreide Deep Dive-videoMedia02.07.2024
Ook het EK 2028 zie je bij de NOS
Tech in Asia20.06.2024
Het EK Voetbal is ondertussen steeds meer een Chinees feestje
Entertainment06.06.2024