Social Media07.08.2024

Deze Snapchat-lenzen zijn populair in Nederland


Snapchat is bekend van twee dingen: foto’s die na één keer kijken verdwijnen en de augmented reality-lenzen waardoor je op Tinder nooit zeker weet met wie je écht te maken hebt. En waarmee je de grootste lol kunt hebben met je vrienden, je kind(eren) of alleen. Snapchat maakt vandaag bekend welke lenzen het meest populair zijn in Nederland in 2024 en daar zitten leuke inzichten tussen.

AR-lenzen

AR-lenzen blijken ontzettend populair te zijn op Snapchat in Nederland. Waar het in andere landen meer als een soort WhatsApp wordt gebruikt, zie je dat we in Nederland Snapchat toch meer als een soort intiemere Instagram Stories gebruiken. En daar horen filters bij. Filters heten bij Snapchat lenzen en dankzij augmented reality krijg je bijvoorbeeld een gigantische tong uit je mond wanneer je deze opent en weet de technologie precies waar het je konijnenoren of dat aureool moet plaatsen. Het is indrukwekkende tech waarmee Snapchat al jaren furore maakt. We schreven niet voor niets al eerder over lekker zomerse lenzen op Snap.

Volgens Snapchat gebruikt 75 procent van de 5 miljoen (!) Snapchatters in Nederland gebruik van lenzen. Niet af en toe, maar dagelijks. Dat betekent dat 3,75 miljoen mensen in Nederland dagelijks een AR-lens gebruiken. Geen wonder dus dat er ook in Nederland veel bedrijven zijn die zich specialiseren in het maken van die lenzen. Dat doen ze niet zomaar uit zichzelf, maar vaak in opdrachten van bedrijven of de overheid. Of van Snapchat zelf. Leander Roet, Creative Strategy Lead bij Snapchat zegt erover. “Doordat we een app zijn voor je vrienden en familie, waar je echt jezelf kunt zijn en waar we ons comfortabel en blij voelen, leveren AR-campagnes ongekend sterke resultaten op. En dat is niet alleen weggelegd voor de happy few, merken van elke omvang kunnen AR integreren in hun marketingstrategie. Want met de ontwikkeling van technologie, wordt deze ook toegankelijker.”

Zelf een Snapchat-lens maken

Als je dan met je bedrijf een AR-lens wil laten maken, waar moet je dan aan denken? Je zou een van deze populaire lenzen als blauwdruk kunnen gebruiken voor een nieuw, creatief idee: 

De keuze

Het is al een tijdje een ding: keuzes maken. Er zijn lenzen die je allemaal opties voorschotelen waarbij je dan via een soort beslisboom bij een conclusie uitkomt. McDonald’s kwam daar deze zomer mee: een knock-out-toernooi waarmee Snapchatters erachter komen wat helemaal bij ze past van de Mac, of Maccie, zoals het merk het zelf stelt. Voor het eerst is er ook een Friend Rank Lens, waarmee mensen rangschikken met welke vrienden zij die Maccie dan het liefst willen delen.

De actualiteit

Naast interactiviteit is actualiteit van belang: zorgen dat je begrijpt waar de mensen op dat moment mee bezig zijn om ze op hun wenken te bedienen met content die daar alles mee te maken heeft. Heineken is daar een goed voorbeeld van: op Koningsdag kon je met zijn allen proosten en door Basic Fit ging iedereen aan de hoofdband van voetballer Memphis. Zelfs het masker van Mbappé was binnen 12 uur te vinden op Snapchat en mensen vinden het dan toch leuk om zoiets uit te proberen en te delen om zo te laten zien dat ook zij ermee bezig zijn.

Het pashokje

Snapchat heeft een vrij imposante manier gevonden om je te laten proberen of een bepaalde jas je staat. Daarmee heeft het bijvoorbeeld samenwerkingen met Tommy Hilfiger. Je kunt ook een dure ring van Cartier proberen op Snap, waarbij zelfs de schakeringen van het sieraad helemaal zijn gepast op de drager ervan. De virtuele drager, welteverstaan. Snapchat zegt dat 66 procent van de shoppers items minder snel retourzenden als ze het eerst in AR op zichzelf kunnen uitproberen. 

De educatie

We zeiden het net al, zelfs de overheid heeft Snapchat gevonden als het om lenzen gaat. Zo was er een quiz gemaakt over het Europees Parlement, waarmee je kon kijken wat je er zelf over weet, wie van je vrienden het beste op de hoogte is en uiteraard werd herinnerd aan het belang van stemmen en verkiezingen. Het is een goede manier van de overheid om vooral jongeren te bereiken en inspireren hun stem te laten gelden.

Maar naast alle bovenstaande, meer interactieve lenzen, is er natuurlijk niks mis met de hondenlens of een andere gouden oude: of gewoon te komen met een compleet nieuw idee. Zeker met 3,75 miljoen mensen die dagelijks lenzen gebruiken, is er een groot publiek dat je lens zou kunnen toepassen.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

...

Verder lezen over Snapchat

Worden sociale media straks net zoals drank?

In Australië wordt er gewerkt aan een wet om sociale media te verbieden voor iedereen die onder de 16 is. Het is een beetje zoals met alcohol.

Social Media07.11.2024

Worden sociale media straks net zoals drank?

Snapchat brengt zijn camerabril Spectacles ook in Nederland uit

Snapchat heeft besloten zijn nieuwe camerabril Spectacles ook in landen buiten de Verenigde Staten uit te brengen, waaronder Nederland, Frankrijk en Duitsland.

Gadgets29.10.2024

Snapchat brengt zijn camerabril Spectacles ook in Nederland uit

Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen

Wraakporno richt de meeste schade aan in de eerste 48 uur. Dat is problematisch, want zo snel kun je het vaak niet offline laten halen.

Social Media09.10.2024

Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen

Snapchat zou geld belangrijker vinden dan afpersing van tieners

Snap is in de Verenigde Staten aangeklaagd omdat het een misleidend beeld over sextortion zou schetsen.

Social Media03.10.2024

Snapchat zou geld belangrijker vinden dan afpersing van tieners

Snapchat test een versimpelde versie van de app en introduceert nieuwe AR-bril

Snapchat heeft tijdens zijn jaarlijkse Partner Summit meer verteld over de plannen van het social medium. Snapchat wordt door meer dan 850 miljoen mensen gebruikt.

Social Media17.09.2024

Snapchat test een versimpelde versie van de app en introduceert nieuwe AR-bril

Familie klaagt app aan voor niet optreden tegen pestkoppen

Een familie van een gepeste jongen klaagt een in Snapchat beschikbare app aan omdat het pestkoppen niet zou tegenhouden.

Social Media27.08.2024

Familie klaagt app aan voor niet optreden tegen pestkoppen

Instagram maakt digitale landkaart waarop volgens zien waar je bent

Instagram maakt digitale landkaart waarop volgens zien waar je bent.

Social Media12.08.2024

Instagram maakt digitale landkaart waarop volgens zien waar je bent

Snapchat introduceert nano-Snaps voor wie het kort wil houden

Snapchat is het social medium dat er verantwoordelijk voor is dat we elkaar foto’s sturen die na één keer kijken verdwijnen. Een geweldig concept dat inmiddels al door veel social media is gestolen. Nu komt het met iets nieuws: nano-Snaps. Net als de iPod Nano van vroeger zijn die lekker klein.

Social Media03.07.2024

Snapchat introduceert nano-Snaps voor wie het kort wil houden

Verder lezen over Sociale netwerken

‘Zonder TikTok verliezen bedrijven 1 miljard in een maand’

TikTok moet worden verkocht, anders volgt er een ban. ByteDance wil zijn gigantische cashcow natuurlijk niet kwijt, dus zoekt het allerlei manieren om onder deze officiële wet uit te komen. 

Social Media10.12.2024

‘Zonder TikTok verliezen bedrijven 1 miljard in een maand’

Helaas, je kunt geen Instagram-foto’s meer tonen op Tinder

Meta heeft uitgeschakeld dat ontwikkelaars Instagram kunnen laten uitlezen in hun app, waardoor je Instagram van je Tinder af is.

Social Media09.12.2024

Helaas, je kunt geen Instagram-foto’s meer tonen op Tinder

5 redenen om Bluesky te gebruiken

Wat is er zo bijzonder aan het social medium Bluesky en waarom stromen mensen er massaal naartoe?

Social Media06.12.2024

5 redenen om Bluesky te gebruiken

Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas

Het schijnt een horrorspits te worden, dus hopelijk weet de Sint met zijn Pieten op tijd op de goede plekken te komen. Wij hebben fijne social media-posts verzameld waarmee je vast in de sfeer komt.

Social Media05.12.2024

Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas

Het aantal AI-gegenereerde LinkedIn-posts is schrikbarend hoog

We schrijven wat af op het internet en daarbij schromen we steeds minder om kunstmatige intelligentie te gebruiken. Vooral op LinkedIn.

Social Media02.12.2024

Het aantal AI-gegenereerde LinkedIn-posts is schrikbarend hoog

Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer

Deze week zagen we vooral een TikTok-trend viral gaan, namelijk een vrij gevaarlijke, zo blijkt ook uit TikTok-video's.

Social Media01.12.2024

Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer

In Australië geen social media meer onder de 16 jaar

Sociale media zijn allang geen nieuw verschijnsel meer: we hebben inmiddels bergen aan data en onderzoeken over het gebruik van sociale media.

Social Media29.11.2024

In Australië geen social media meer onder de 16 jaar

Instagram doet een WhatsAppje en laat je je locatie delen

Instagram kiest ook meer de privékant met zijn nieuwe functie, het delen van je live locatie. Je deelt hem niet met iedereen: het is (nog) geen Snapchat.

Social Media26.11.2024

Instagram doet een WhatsAppje en laat je je locatie delen