Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Denk jij goed na voordat je iets deelt op social media? Bijvoorbeeld over wat je zegt, hoe je iets zegt en of je er anderen bij betrekt? Nu de drempel om online van alles te delen lager is dan ooit, is het misschien ook verstandig om nog ietsje langer na te denken of de inhoud wel zo handig is om de wereld in te slingeren. Want wat je deelt kan grote gevolgen hebben. Voor jezelf als het gevoelige content is of een politiek statement. Of voor anderen, als je zonder toestemming iets deelt wat niet van jou is. Daarom start nu de campagne ‘Denk voor je deelt’, om te voorkomen dat je straks met enorme schaamte kijkt naar die ongemakkelijke foto of dat boze bericht op Twitter. Of je excuses moet aanbieden.
Denk voor je deelt
De campagne ‘Denk voor je deelt’ is een initiatief van Veilig internetten. Hiermee willen ze iedereen bewuster maken van de inhoud die gedeeld wordt op social media. We kennen allemaal wel voorbeelden uit onze eigen omgeving, want het kan heel vervelend uitpakken als je iets gevoeligs zegt of laat zien online. Daarom is de slogan van de campagne ‘Denk 2x na voor je iets deelt, 1x voor jezelf en 1x voor de ander’. Want jij kunt het wel leuk vinden om foto’s van je collega’s, vrienden of familie te laten zien, misschien zitten zij daar helemaal niet op te wachten. Laat hen zelf bepalen of ze het oké vinden dat je iets deelt waar zij bij betrokken zijn.
Boze berichten op Twitter
Zelf dacht ik bij deze campagne meteen aan boze berichten op Twitter. Er zijn volop Twitteraars die onder eigen titel allerlei politiek gevoelige uitspraken doen of anderen uitschelden. Dat lijkt mij in de meeste gevallen niet bijster slim. Het uitschelden sowieso niet, maar provocerende content openbaar delen kan je zomaar duur komen te staan. Misschien ga je ooit solliciteren en popt je naam ineens op een negatieve manier op. Vergeet ook LinkedIn niet. Want hoewel dit een zakelijk platform is, lijken sommige gebruikers het af en toe te vergeten.
Onder andere Lize Korpershoek is het gezicht van de campagne. Zij deelde een grappige foto van haar kat, met een serieuze boodschap:
Denk na over gevolgen en vraag toestemming
We hebben allemaal wel een ‘Gerda’ in onze omgeving die op Facebook of Twitter van alles roept. Zonder erbij na te denken. Is dat verstandig? Nee, niet bepaald. Waarschijnlijk heeft ze niet goed nagedacht over eventuele gevolgen die haar uitspraken in de toekomst kunnen hebben. Denk daarom goed na over wat je uitspraak, commentaar, foto of video ooit nog kan veroorzaken. Deel je content van of met anderen? Vraag toestemming aan de mensen die erbij worden betrokken. En wil je naaktfoto’s van jezelf versturen? Dan is het slim om nog iets langer na te denken. Je weet nooit in welke handen je foto kan vallen.
Verder lezen over Privacy
Cybercrime30.09.2024
Hoe bescherm je de data in je brein?
Cybercrime16.09.2024
Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer
zorgen om privacy tijdens woon-werkverkeerSocial Media09.09.2024
Telegram modereert privégesprekken toch niet
Online24.04.2024
Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligCybercrime05.02.2024