Social Media21.03.2022

De strijd tussen beroemdheden, social media en nepadvertenties


Tot nu toe is het steeds een nogal eenzame strijd geweest: die van beroemdheden tegen nepadvertenties. Beroemdheden zijn het er niet mee eens dat hun gezicht en naam zonder toestemming wordt gebruikt in scams op Facebook en andere social media. John de Mol is de strijd al een keer aangegaan, en Jort Kelder start nu ook een rechtszaak. In Australië pakken ze het echter beter aan, want daar sleept de overheid Facebook voor de rechter.

Australië versus het internet

Australië staat erom bekend dingen altijd op zijn eigen manier aan te pakken en dat deed het eerder bijvoorbeeld al met Google Nieuws en de relatie met mediabedrijven. Nu sleept het Facebook voor de rechter door de advertenties waarin beroemdheden zogenaamd dingen aanprijzen waar ze eigenlijk helemaal niets mee te maken hebben.

Australië meent dat Facebook meewerkt aan verkeerd en misleidend gedrag door willens en wetens dit soort advertenties voor bijvoorbeeld cryptovaluta-scams toe te staan. Hoewel Facebook eerder al heeft gezegd dat het eraan werkt om dit soort scammers van zijn platform te weren, vindt Australië dat het niet genoeg doet om deze vervelende advertenties te stoppen.

In Australië zijn onder andere voormalig premier Mike Baird, tv-presentator David Koch en ondernemer Dick Smith slachtoffer van deze praktijken. Of nou ja, in principe zijn de beroemdheden indirecte slachtoffers: de mensen die denken dat deze beroemdheden dit soort neppe producten aanprijzen zijn uiteraard de echte slachtoffers.

Nepadvertenties

Australië zegt: “De essentie van onze zaak is dat Meta verantwoordelijk is voor deze advertenties die het op zijn platform publiceert. In een schokkend geval zijn we ons bewust van een consument die meer dan 400.000 euro heeft verloren doordat een van deze oplichting ten onrechte werd geadverteerd als een investeringsmogelijkheid op Facebook. Dit is schandelijk.” Kortom, de messen zijn geslepen.

In Nederland zijn er ook al meerdere rechtszaken geweest tegen dit soort nepadvertenties. Jort Kelder is er vorige week een begonnen tegen Twitter door fraude met bitcoin. Eerder schikte John de Mol nog met Facebook, nadat hij een rechtszaak was gestart door het zonder toestemming gebruiken van zijn foto’s en naam in advertenties van bitcoin-oplichters. Het zijn advertenties waarin net wordt gedaan alsof de beroemdheden rijk zijn geworden van een bepaalde investering, maar als je doorklikt naar de website dan blijk je vooral veel geld te verliezen en niet te verdienen.

Hoe jij rijk kan worden

In eerste instantie was het iets dat vooral op Facebook voorkwam, maar inmiddels staat Twitter er ook vol mee. Je kunt ze vaak herkennen omdat de titel nogal overdreven is. ‘Je gelooft nooit hoe Jort Kelder nu zijn geld verdient’ of ‘John de Mol investeert in XXX, wat jou rijk kan maken’. Allemaal dingen die erg zijn overdreven en uiteindelijk overduidelijk te mooi lijken om waar te zijn. Jort heeft het eerder slimmer aangepakt: die heeft zich namelijk een tijd geleden samen met Alexander Klöpping, Arjen Lubach en Willem Middelkoop verenigd tegen Google, waar ook dit soort nepadvertenties op te vinden waren.

Het is goed dat Australië dit euvel nu als land aanvecht, want het is een vrij dure en omslachtige manier om dit steeds per beroemdheid een voor een te doen. Waarom Jort er nu voor kiest om Twitter in zijn eentje aan te vechten, dat is niet duidelijk. Hij zou er immers beter aan doen om meteen met andere beroemdheden samen te werken. In ieder geval is 18 mei de uitspraak in deze rechtszaak, dus dan weten we in hoeverre de Nederlandse rechter meent dat het Twitters verantwoordelijkheid is om iets aan die malafide advertenties te doen, of dat de schuld toch echt bij de maker van die advertentie of site ligt.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads