Het sociale netwerk voor professionals, zo wordt LinkedIn meestal omschreven. Een aantrekkelijke nichemarkt in sociale netwerken en een activiteit waarvan Facebook tot nu toe geen graantje kon meepikken.
Integendeel, Facebook wordt vaak juist geweerd op het bedrijfsinternet omdat het tijdverlies voor werknemers zou zijn. Maar daar wil Facebook nu verandering in brengen. Het was de Financial Times die het nieuws bracht. ‘Facebook at Work’ zou gebruikers de kans geven met collega’s te chatten, catalogi met contactpersonen op te bouwen en samen met collega’s aan documenten te werken. Allemaal functies die LinkedIn en Google Drive bijvoorbeeld al lang bieden. Facebook zou een jaar aan de ontwikkeling ervan gewerkt hebben en de toepassing zou nu in verschillende bedrijven uitgetest worden.
Maar als Facebook van dit professionele sociale netwerk een succes wil maken, zal het werkgevers moeten overtuigen dat de professionele versie wel nuttig is en geen tijdverlies voor werknemers inhoudt. Maar het zal ook de veiligheid en vertrouwelijkheid van de opgeslagen data moeten kunnen garanderen.
Mark Zuckerberg schatte eerder dit jaar dat Amerikaanse gebruikers van de site ruim 9 uur per dag aan digitale media besteden. Slechts 40 minuten zou echter aan Facebook worden besteed. Met dit nieuwe project lijken de plannen om dat cijfer omhoog te krijgen concreter te worden.
[Afbeelding via Fotolia]