Social Media17.04.2015

De inzet van Twitter webcare in NL #infographic


Webcare is in Nederland bijna gemeengoed geworden. Duizenden organisaties tweeten er lustig op los en zoeken de interactie met het online publiek op. Maar hoe actief zijn Nederlandse organisaties met webcare via Twitter? Hoe vaak en hoe snel wordt er gemiddeld gereageerd? Deze infographic toont de status van Twitter webcare in NL, waarbij gekeken is naar meer dan 1.700 accounts die gebruik maken van een betaalde webcare-tool.

webcare_meeste_reacties
webcare_meeste_reacties

De top 10 Nederlandse webcare accounts verstuurde in de afgelopen 30 dagen (16 maart tot 17 april) gemiddeld 340 reacties pér dag! Het account van @NS_Online neemt de meeste reacties voor haar rekening; gemiddeld meer dan 600 reacties per dag.

Webcare accounts zijn langer online

De gemiddelde Twitteraar houdt geen rekening met openingstijden van webcare accounts, ze verwachten vaak dírect, of in ieder geval snél antwoord. Kijkende naar de Top-100 organisaties met de meeste Twitter interactie reageren zij gemiddeld binnen 8 uur. De groep daaronder (100-200) reageert gemiddeld binnen 13 uur en de overige organisaties reageren gemiddeld binnen 22 uur. Webcare wordt binnen (grotere) organisaties steeds vaker strategisch ingezet en ook de openingstijden van webcare worden steeds ruimer. Dat biedt organisaties de mogelijkheid om méér berichten sneller te beantwoorden.

webcare_snel_antwoorden
webcare_snel_antwoorden

Organisaties reageren steeds vaker proactief

Organisaties reageren niet alleen op directe mentions maar ook op overige berichten. Zo is 77% van de antwoorden reactief en wordt er in een vijfde van de gevallen gereageerd op een bericht welke geen mentions aan het account bevatten.

Proactieve versus reactieve reacties
Proactieve versus reactieve reacties

Organisaties maken steeds vaker gebruik van een betaalde webcare oplossing

Om inzicht te krijgen in het toolgebruik door Nederlandse organisaties is de lijst met tools van Socialmediatoolvergelijken.nl bekeken. Vervolgens is via Twitter onderzocht welke tool wordt gebruikt om te reageren. In de onderzochte periode is de verdeling van gebruikte tools als volgt:

Toolgebruik door Nederlandse webcare accounts
Toolgebruik door Nederlandse webcare accounts

Opzet van het onderzoek

OBI4wan, webcaretool van Nederlandse bodem, onderzocht tweets en reacties van 1.740 webcare accounts. Deze accounts maken allen gebruik van een webcare oplossing die zich voornamelijk richt op de zakelijke markt. Voor een juiste selectie van tools is gekeken naar de lijst op Socialmediatoolvergelijken.nl. Verder zijn alleen accounts onderzocht die minimaal 2 reacties hebben geplaatst in de periode van 16 maart 2015 tot 17 april 2015 (30 dagen).

Infographic

De in dit blog gebruikte afbeeldingen zijn verzameld in de infographic ‘De inzet van Twitter webcare in NL’. Deze is via de link te downloaden als JPG.

Foto credits header: Fotolia.com.

...

Verder lezen over Twitter

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Deze week was het qua viral content vooral de rellen in Amsterdam wat de klok sloeg. Dat is echter niet het enige dat viral ging, kijk mee.

Social Media17.11.2024

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Vind je het allemaal niet meer zo gezellig op social medium X? Dat kan. Het social medium is erg veranderd sinds het Twitter niet meer is.

Social Media13.11.2024

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen

Er zijn veel veranderingen doorgevoerd sinds X geen Twitter meer is. De nieuwste verandering is dat mensen die je hebt geblokkeerd nu toch je posts kunnen lezen.

Social Media04.11.2024

X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Gelukkig waait Halloween steeds meer over naar ons land en doen we vooral graag mee qua decoraties, al zal het nooit zo hevig zijn als in de Verenigde Staten.

Social Media31.10.2024

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Deze week zijn er weer veel toffe dingen viral gegaan, waarbij gek genoeg enkele Sesamstraat-personages de boventoon voeren.

Social Media27.10.2024

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio

T150 klaar in 3:25. Te veel tijd gespendeerd aan het afmaken van minions in plaats van elites. Had potentie om onder de 3 minuten te eindigen.

Social Media26.10.2024

Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio

Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen

Wraakporno richt de meeste schade aan in de eerste 48 uur. Dat is problematisch, want zo snel kun je het vaak niet offline laten halen.

Social Media09.10.2024

Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen

Mensen die je blokkeert op X kunnen je posts gewoon zien

Elon Musk steekt niet onder stoelen of banken dat hij de blokkeerknop op X maar niks vindt: de eerste stap richting de exit is gezet.

Social Media24.09.2024

Mensen die je blokkeert op X kunnen je posts gewoon zien