20.10.2019
Social Media

​De ingewikkelde relatie tussen Facebook en de politiek

By: Laura Jenny

BlogSocial Media

Wie The Great Hack op Netflix heeft gezien of wie al een tijdje het nieuws rondom Facebook volgt, die weet het: Facebook en politiek zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat roept echter vragen op. In hoeverre mag Facebook zich bemoeien met politiek?

Doelgroepen op Facebook

De negentien democraten die zich nu nog storten op de kandidaatstelling voor president van Amerika hebben allemaal Facebook ingeschakeld om ze te helpen aan stemmen. Dat doen ze door gebruik te maken van heel specifieke doelgroepen in hun advertenties op het sociale platform.

De één (Bernie Sanders) gaat specifiek voor jonge mensen en de ander (Joseph R. Biden Jr) juist oudere vrouwen. Dat kan ver gaan: de advertenties van Bernie Sanders worden door twee maal zo vaak getoond aan mensen van 45 jaar en jonger, vergeleken met de rest van de mensen.

Aan die specifieke doelgroepen wordt heel veel geld gespendeerd. Zo schijnt Facebook alleen al dit jaar zo’n 32 miljoen dollar te hebben opgehaald bij deze negentien democraten, puur voor advertenties op het platform. Dat is veel meer dan er wordt uitgegeven aan televisiespotjes.

Zuckerberg

Echter weten we allemaal wat er gebeurt in reclames voor politici. Er worden loze beloftes gedaan, er wordt hier en daar wat gelogen en dan hebben we het nog niet eens gehad over of het al dan niet discriminerend is om op die manier een specifiek publiek te kunnen aanspreken. Facebook-CEO Mark Zuckerberg ziet er weinig slechts in. “Ik denk niet dat het oké is als een bedrijf politici gaat censureren.”

Kortom, hij meent dat het niet aan Facebook is om te bepalen of politici al dan niet mogen liegen in hun advertenties. Hij beroept zich daarbij op een belangrijke wet in Amerika, namelijk die van het recht op vrije meningsuiting. Hij negeert daarbij niet het feit dat Facebook uiteindelijk zelfs geld verdient aan leugens, maar hij wil juist duidelijk maken dat dat niet de reden is om dit misleidende gedrag toe te staan.

Politieke advertenties

“Gezien de gevoeligheden rondom politieke advertenties, heb ik overwogen ze helemaal niet toe te staan. Vanuit een zakelijk perspectief is de controverse het kleine deel van business die we ermee binnenbrengen niet waard. Maar: politieke advertenties zijn een belangrijk deel van de mening van vooral lokale kandidaten, maar ook actiegroepen die anders niet zoveel media-aandacht zouden krijgen.”

Zuckerberg meent dat het verbannen van politieke advertenties betekent dat anderen -en vooral over wie de media dan wel schrijven- een voordeel krijgt. “Plus: je kunt nog steeds controversiële dingen zeggen, maar je moet er wel achter staan met je echte identiteit en dus ook verantwoordelijk zijn als je er op wordt aangesproken”. Hiermee doelt Zuckerberg op hoe Facebook tegenwoordig toont wie er heeft betaald voor een betaalde advertentie. “Ik denk dat de meeste mensen niet in een wereld willen leven waarin je alleen dingen mag plaatsen waarvan techbedrijven bepalen dat ze 100 procent waar zijn.”

Hoe zeer Zuckerberg ook op de barricade lijkt te staan voor vrije meningsuiting, ondertussen wordt er hard op zijn deur geklopt door de Amerikaanse regering omdat Facebook mogelijk antitrust-regels heeft overtreden. Zo wordt het platform onder andere beticht van het aanpassen van het beleid om te zorgen dat politieke advertenties niet langer worden gefactcheckt. Wordt vervolgd.

Share this post