Als er ook maar iets in de wereld gebeurt, is dit als eerste terug te vinden op Twitter. Via het platform komen mensen met elkaar in contact en krijgen ze de mogelijkheid om hun stem te laten horen aan miljoenen anderen.
De afgelopen jaren hebben hashtags er onder andere voor gezorgd dat belangrijke gesprekken op gang gebracht werden en soms zelfs de wereld veranderden. Tegelijkertijd zorgen hashtags er ook dagelijks voor dat mensen met gedeelde passies met elkaar in contact te komen, en dat grappige content makkelijk te delen is en razendsnel miljoenen mensen bereikt.
Vandaag viert Twitter de 12de verjaardag van de hashtag, ook wel bekend als #HashtagDay. Om dit te vieren heeft het platform een aantal belangrijke Nederlandse hashtags van dit eerste halfjaar onder elkaar gezet. Opvallend is dat #vacature weer in het rijtje staat. Hieruit kunnen we concluderen dat Twitter nog steeds een belangrijke rol speelt voor werkzoekende en werkgevende gebruikers. #bts en #rt blijven ook populair.
Er is meer dan genoeg nieuws geweest in het afgelopen halfjaar, dat zie je in onderstaande lijstje met andere populaire en opvallende hashtags.
23 jaar lang was Piet Paulusma dé weerman van SBS6, afgelopen februari werd het contract van de weerman niet hernieuwd. De zender wilde namelijk hun weervoorziening op een andere manier inrichten. Van de karakteristieke ‘oant moarn’ tot aan zijn warme uitstraling; televisiekijkend Nederland was fan. Op Twitter stroomden de steunbetuigingen binnen en veel kijkers wilden dat hij bleef. Het mocht helaas niet baten… Maar het schijnt dat de weerman inmiddels in gesprek is met Omroep Max.
Leerlingen van over heel de wereld maakten in maart dit jaar een grote vuist tegen de politiek door een dag te spijbelen van school. Zo probeerden de #klimaatspijbelaars anderen bewust te laten worden van de opwarming van de aarde en de gevolgen van deze klimaatverandering. Deze generatie is niet alleen maatschappelijk bewust, maar wist hun boodschap ook nog eens op een creatieve manier te verwoorden. Een trending hashtag was direct geboren.
Naast het supporten van mensen, goede doelen en ga zo maar door leent Twitter zich ook als grappig platform. Zo gingen gebruikers deze week helemaal los via de hashtag #twitterspreuken. De bedoeling is om iets grappigs te maken van standaard Nederlandse gezegdes. Voor je het wist, was het hek van de dam.
Op 23 augustus 2007 werd de hashtag geboren op Twitter. In de afgelopen 12 jaar is de hashtag uitgegroeid van een manier om tweets te categoriseren of te ’taggen’, naar iets dat onderdeel is geworden van ons dagelijks leven. Het heeft de aard van online communiceren met elkaar veranderd en is een van de meest invloedrijke symbolen van het digitale tijdperk geworden.
Vandaag, op 23 augustus, 12 jaar geleden gebruikte Chris Messina @chrismessina de hashtag #barcamp in zijn Tweet (zie hierboven) en werd de eerste hashtag op Twitter geboren.
Om alle Twittergebruikers het feest mee te laten vieren kun je je favoriete hashtag delen via #HashtagDay, waardoor er vervolgens een speciale emoji verschijnt.