Social Media07.10.2021

Dé handige emoji-gids voor social media-marketeers


Emoji zijn niet meer weg te denken uit ons leven. We gebruiken ze allemaal, ook in zakelijke communicatie. Daarom is het goed voor social media-marketeers om te weten hoe je emoji slim inzet. Want ze zijn leuk, relevant en als je ze op de juiste manier gebruikt valt je boodschap extra op. Onze hersenen houden van visuele inhoud en daarom trekt een tekst die van emoji is voorzien nog sneller onze aandacht. Emoji zijn een ideale manier om te gebruiken in je marketingstrategie, je boodschap blijft een stuk beter hangen.

Of je nu een (middel)grote of kleine onderneming bent. Kijk maar eens hoe Netflix emoji gebruikt. Bijna elk bericht wordt voorzien van bijpassende tekens:

De 10 meest gebruikte emoji

Emoji zijn kleine tekens die een emotionele context geven aan je tekst. Ze kunnen je gevoelens verduidelijken én zijn handig om in te zetten als je kort maar krachtig wil reageren op een bericht. We gebruiken de tekens al sinds de jaren ’90, maar de manier waarop is nogal veranderd. Sinds de komst van WhatsApp en grote social mediaplatforms als Facebook, Twitter en Instagram, zijn ze niet meer weg te denken uit ons leven. Waarschijnlijk heb jij ook een aantal veelgebruikte favoriete emoji. Op social media en beoordelingssites werden de volgende emoji in juni 2021 het meest gebruikt:

????????????????????????✨❤???? ????

Hoe je als marketeer emoji slim kunt inzetten

Gebruik je nog geen emoji in je communicatie op social media? Dan vertellen we je nu eerst kort waarom je dat wél zou moeten doen. Gebruikt je doelgroep emoji? Dan is het heel verstandig als je communiceert in hun taal. Bovendien kun je er met de kleine tekens voor zorgen dat je aantrekkelijk en herkenbaar bent. Wanneer jij precies de goede emoji gebruikt spreek je je publiek sneller aan. Bovendien krijgt iemand die reageert op een social media-post meteen het idee dat er echte persoon met hen praat als je emoji gebruikt in je reactie. Tegenwoordig is het aanbod aan emoji bovendien zo uitgebreid, dat de kans groot is dat er altijd wel een teken is dat aansluit bij jouw business.

Welke emoji moet ik gebruiken?

Als je ijsjes of pizza verkoopt of patat/friet dan is het gemakkelijk om te kiezen voor een emoji die past bij wat je doet. Taco Bell gebruikt niet voor niets overal de herkenbare taco en Domino’s gebruikt uiteraard een pizza-slice. Maar je kunt nog veel breder denken, ook als je diensten aanbiedt in plaats van eten of andere producten. En is er geen emoji die goed past bij wat je doet? Dan kun je ze alsnog op andere manier inzetten. Om duidelijk te maken waar je voor staat bijvoorbeeld of aan te geven op welke manier klanten met je bedrijf in contact kunnen komen. Emoji-branding is dus meer dan de exacte emoji gebruiken die past bij je bedrijf.

Wil je meer weten over het gebruik van emoji in je marketingstrategie en praktische tips krijgen? Download dan hier het gratis whitepaper van Falcon.io!

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.

...

Verder lezen over Emoji

X verandert de waterpistool-emoji in een echte gun

X heeft zonder iets te zeggen de waterpistool-emoji weggedaan en in plaats daarvan de gun weer teruggebracht.

Social Media24.07.2024

X verandert de waterpistool-emoji in een echte gun

En de nieuwe emoji van dit jaar is: een kale boom met dorre takken

Er zijn nieuwe emoji voor dit jaar gepresenteerd. Eén van de sterren van de show is… een dorre boom met kale takken.

Online17.07.2024

En de nieuwe emoji van dit jaar is: een kale boom met dorre takken

Microsoft Teams wordt een stuk leuker met eigen emoji

Microsoft Teams wordt wat leuker, want je kunt straks zelfgemaakte emoji toevoegen om de chat nog wat meer vrolijkheid te geven.

Online21.05.2024

Microsoft Teams wordt een stuk leuker met eigen emoji

​Deze nieuwe mogelijkheden en emoji komen al bijna naar iPhone

iOS 17.4 komt er bijna aan en dat gaat gepaard met onder andere nieuwe emoji. Er is nu een openbare bèta gaande waarin de releasecandidate (de bètaversie dus) van iOS 17.4 zit. Hierin werden diverse nieuwe mogelijkhede...

Mobile28.02.2024

​Deze nieuwe mogelijkheden en emoji komen al bijna naar iPhone

De gekke dingen die Google doet voor RCS op iPhone

Google wil al jaren heel graag dat Apple RCS-communicatiediensten toevoegt aan zijn iPhones. Heel. Graag. Rich Communication Services zorgen ervoor dat een Android-gebruiker binnen iMessage ook alles kan zien, wat nu nie...

Mobile25.09.2023

De gekke dingen die Google doet voor RCS op iPhone

​Nieuwe emoji aangekondigd: weinig en een beetje dark

Het Unicode Consortium is de organisatie die ‘de baas’ is over de emoji. Elk jaar kondigt het weer nieuwe emoji aan. Zo zagen we vrij recent nieuwe emoji voor zwangeren, maar ook een emoji van een luiaard. Nu zijn de...

Online15.09.2023

​Nieuwe emoji aangekondigd: weinig en een beetje dark

​World Emoji Day: zo gebruik je emoji op de werkvloer

Het is World Emoji Day en dat betekent dat we vandaag even stilstaan bij het gebruik van emoji. Specifiek op de werkvloer. Hoe we ze privé gebruiken, dat hebben de meeste mensen prima voor elkaar, maar zakelijk gezien w...

Online17.07.2023

​World Emoji Day: zo gebruik je emoji op de werkvloer

Komen er meer geanimeerde emoji naar WhatsApp?

WhatsApp is een redelijk stilstaand medium. Je kunt er wel gifjes inzetten of er als een wilde doorheen scrollen, maar de emoji en stickers zijn allemaal nogal statisch. Gek eigenlijk, want veel concurrentie hebben juist...

Online20.04.2023

Komen er meer geanimeerde emoji naar WhatsApp?

Verder lezen over Online Marketing

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Breeze heeft Microsoft Copilot ten grondslag liggen en biedt een AI-collega die niet je werk overneemt, maar het wel eenvoudiger maakt.

Marketing11.11.2024

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert