De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Instagram is met meer dan 600 miljoen maandelijkse gebruikers hét sociale medium van dit moment. Online zichtbaarheid is tegenwoordig belangrijker dan ooit, hoe meer likes en followers hoe meer status. En als je die niet kunt krijgen? Dan koop je ze gewoon. En dan kom je in een wereld van boostboys, bots, shout outs en betaalde likes uit Rusland. Er zijn geen regels in deze nieuwe economie: welkom in het Wilde Westen dat Instagram heet.
Met #followme produceert de VPRO een eerste crossmediale documentaire over Instagram op Instagram. Programmamaker Nicolaas Veul duikt in de financiële wereld achter het social media platform.
In deze steeds gekker wordende industrie van Instagram bepaalt het algoritme wie er boven komt drijven. En er is ook een compleet nieuw verdienmodel ontstaan: likes en followers zijn keiharde valuta geworden. Maar welke schaduweconomie ontstaat hierdoor? Wat is echt en wat is nep? Hoe voer je de strijd tegen het algoritme? Wie zijn de winnaars en wie de verliezers? En wat merk jij daarvan als je door je feed scrollt?
Followme
Speciaal voor het programma heeft Nicolaas een account gekocht met 10.000 volgers. Dat is nu het Instagram account @followme.doc. In één van de eerste posts is te zien hoe Nicolaas dit account met 10.000 volgers koopt op Marktplaats. De handelaar is een 15-jarige anonieme scholier die liever accounts verkoopt dan een krantenwijk loopt.
Crossmedia aanpak
#followme is een crossmediaal onderzoek naar de economie die sinds de oprichting van Instagram is ontstaan: soms creatief en vernieuwend, maar soms ook heel schimmig.
Sinds afgelopen donderdag 6 september is het proces te volgen op dit account. Daar probeert hij alle tips en trucs om aan populariteit te winnen, toont hij live interviews en reflecteert hij op zijn bevindingen.
De verticale documentaire gaat op woensdag 21 november in première op het nieuwe videokanaal van Instagram: IGTV. En ook op televisie zal het een dag later te zien zijn. En wel om 20.55 uur op donderdag 22 november, uitgezonden op NPO 3.
[Fotocredits: Eva Roefs]
Verder lezen over Crossmedia
Advertising22.07.2024
Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden
Marketing13.10.2023
5 x waarom stockmedia voor je eigen website heel handig zijn
Media14.09.2023
Artifact: alles wat je moet weten over deze handige nieuwsapp
Media22.03.2023
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play
"Voor elk merk het juiste speelveld"DC Business19.01.2023
Zo kies je het juiste kanaal om je boodschap over te brengen
Online10.01.2023
Raad van State geeft advies over reclameverbod voor online gokken
Online13.09.2022
Uitgevers uit onder andere Nederland eisen 25 miljard van Google
Marketing16.06.2022
8 manieren om media monitoring toe te passen in je marketingstrategie
Media monitoring inzetten voor optimaal inzicht over je merkVerder lezen over Documentaire
Entertainment19.11.2024
Apple Cider Vinegar is een Netflix-docu a la Inventing Anna
Entertainment20.08.2024
A Faking It Special over Andrew Tate: Icon Or Toxic?
Entertainment14.08.2024
American Murder: Laci Peterson: verbazing met de hoofdletter V
Tech in Asia25.07.2024
Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie
Entertainment28.06.2024
Ja, The Man with 1000 Kids gaat over een Nederlander
Entertainment06.06.2024
Documentaire ‘Tomorrow is a Mystery’ over de diepere betekenis van festivals
Entertainment31.05.2024
Deze films, series en documentaires verschijnen in juni op Netflix
Entertainment29.04.2024
Netflix: deze films, series en documentaires verschijnen in mei 2024
Verder lezen over Instagram
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media12.11.2024
Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie
Social Media11.11.2024
Instagram verbetert zijn meest irritante factor
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Social Media03.11.2024
Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer
Social Media31.10.2024