29.03.2017
Social Media

De Facebook-app krijgt ook Stories: visuele updates de toekomst

By: Patrick Smeets

BlogSocial Media

Verrassend is het niet. Facebook begint vanaf vandaag ook met de uitrol van een Stories-variant, nadat bleek dat het ‘geleende’ concept uit Snapchat een grote hit is op Instagram en Messenger. Hoewel Snapchat nog steeds het imago heeft van de app die populair is bij de jongere generatie is Facebook als moederbedrijf van Instagram stevig aan de poten van Snap, Inc. aan het zagen. Niet omdat ze nu opeens gebruikers gaan wegkapen, maar omdat ze de weg naar uitbreiding voor Snapchat af aan het sluiten zijn met deze beweging.

fb-Camera-Effects
fb-Camera-Effects

Ongeveer hetzelfde

De nieuwe Facebook Stories verschijnen binnenkort boven je nieuwsfeed (in bolletjes) en als je zelf aan de slag wilt met een Story kun je die makkelijk maken met de nieuwe Facebook Camera. Het is feitelijk een secundaire nieuwsfeed voor mensen die niet van het typen van statusupdates zijn. Niet alleen kun je een Story delen met al je vrienden, je kunt ook direct een Story sturen naar één of meerdere vrienden via de nieuwe Direct-mogelijkheid.

Het past allemaal naadloos in Facebook’s grotere push om mensen video te laten posten in plaats van tekstupdates. Die trend lijkt onomkeerbaar, naarmate het aantal gebruikers met meer camera- dan schrijfervaring blijft groeien. Het slimme is dat Facebook op deze manier beide doelgroepen blijft bedienen, die elkaar dan toch kunnen ‘ontwijken’ door het gebruik van een ander medium binnen dezelfde app.

Moeilijk concurreren

Dit hele scenario laat maar zien dat een goed idee moeilijk te beschermen is, met alle zorgwekkende conclusies die je daar uit kunt trekken. Facebook, Google, Apple: de grote techbedrijven op aarde kunnen elke startup kapot concurreren. Overname is altijd een optie, maar als dat wordt geweigerd, zoals dat ging bij Snapchat en Facebook, kan het basale idee gewoon overgenomen en geïmplementeerd worden in bestaande diensten.

Dat kan dan vaak ook nog beter dan de nieuweling dat kan, door de schier oneindige financiële reserves van een partij als Facebook. Je ziet het in de implementatie van de Facebook-variant van Stories. Van de lokalisatie van de tekstfilters tot de zorg die is besteed aan het design van de functie zodat het oudere gebruikers niet afschrikt: allemaal mogelijkheden die Snapchat (al dan niet bewust) laat liggen. Er zijn honderden miljoenen gebruikers die Snapchat niet gebruiken of kennen, maar die zijn straks wel stories aan het maken op Facebook.

Stories
Stories

Beter goed gejat

We kunnen met zijn allen lachen om het idee dat Facebook Snapchat aan het rippen is, maar dat betekent niet dat Zuckerberg & co. niet met de winst weglopen als de strijd straks is gestreden. Als ze zo goed blijven reageren op alle opkomende trends en de concurrentie het gras voor de voeten blijven wegmaaien komen we nooit, maar dan ook nooit, meer van Facebook af. Of verdwijnende video’s de toekomst van communicatie zijn of niet, Facebook lijkt klaar voor elk scenario.

[Afbeeldingen © Facebook]

Share this post