Social Media06.01.2015

De digitale marketing voorspellingen door Facebook voor 2015


Deze week is de eerste volle werkweek van het nieuwe jaar. Dat geeft ook Facebook de tijd om eens te kijken naar hoe trends van vorig jaar ook in dit jaar marketeers zullen beïnvloeden. Voor marketeers zal 2015 het jaar zijn van meer gepersonaliseerde klant-interactie, maar ook een tijd waarin nauwkeurigere meetinstrumenten worden benut en waarin de snelle mobiele groei wereldwijd volledig omarmd zal worden. Het belooft een jaar met snelle ontwikkelingen te worden. Hieronder de voorspellingen van Facebook voor 2015, door Matthew Idema Product Marketing Director Ads.

\u00a9 vladstar - Fotolia.com
© vladstar - Fotolia.com

Bereik

Mobiele apparaten zullen een steeds groter deel van de aandacht van consumenten gaan trekken. Deze verschuiving heeft al een nieuwe ruimte in de dagelijkse bezigheden ingenomen en verandert de manier waarop media wordt ervaren – Er is nu meer keuze in wat mensen zien (bijv. meer beeld, nieuws en video’s), maar ook in hoe ze winkelen, met vele nieuwe manieren om producten te ontdekken. Advertenties zullen gericht moeten zijn op het bereiken van mensen in deze nieuwe ruimte en over verschillende ervaringen, in plaats van te focussen op een plek of een ervaring.

Meten

Digitaal adverteren zal verschuiven van ‘meetbaar’ naar ‘volledig toerekenbaar’. Basis meetinstrumenten, zoals attributie modellen gebaseerd op clicks, vertellen maar een klein deel van het verhaal. Met meer schaal, precisie en nieuwe meethulpmiddelen zijn marketeers in staat te begrijpen wat werkt en zich focussen op wat belangrijk is: brand metrics en verkoop.

Persoonlijke aanpak

Bedrijven met een persoonlijke aanpak zullen overwinnen. Marketeers hebben meer informatie en hulpmiddelen dan ooit om relevante campagnes te creëren en mensen verwachten steeds meer dat de advertenties die zij zien relevant zijn, ongeacht kanaal. Volgens eMarketer geeft slechts 5 procent van de marketeers aan klantzijde wereldwijd aan dat zij intensief aan het personaliseren zijn.

Een-op-een dialogen

Messaging, of het versturen van privéberichten, zal ook een belangrijk onderdeel worden van de directe interactie met klanten. Een-op-een dialogen zijn belangrijk om snel en direct consumentenbehoeften te voorzien. Consumenten communiceren steeds meer via berichten en bedrijven zullen hierop inspelen door open te staan voor deze vorm van communicatie en zo een constructieve dialoog met hun klanten en medewerkers te kunnen aangaan.

Mobile

In de opkomende landen is verder alles mobiel. De wereldbevolking zal de komende 10 jaar blijven groeien en de meeste groei zal buiten de VS en andere westerse landen plaatsvinden. Volgens eMarketer zal de binnen 3 jaar 69,4% van de wereldbevolking in het bezit zijn van of toegang hebben tot een mobiele telefoon, nu is dat nog 61,1%. Meer en meer mensen worden ‘mobile first’ en bedrijven en marketeers zullen dan ook snel volgen.

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads