23.08.2021
Social Media

De dag van de hashtag heeft zijn eigen hashtag: #HashtagDay

By: Ron Smeets

BlogSocial Media

Het is zo gewoon geworden als koffie, thee en een koekje… de hashtag. Vandaag precies veertien jaar geleden, op 23 augustus 2007, ontstond de hashtag op Twitter. Dat gebeurde tijdens een barcamp ‘unconference, waar @chrismessina #barcamp tweette. Inmiddels is de hashtag dus niet meer weg te denken en wordt de hashtag al lang niet meer alleen op Twitter gebruikt, maar op alle sociale netwerken en -kanalen.

Niet meer weg te denken

Inmiddels is hij dus niet meer weg te denken en wordt de hashtag al lang niet meer alleen op Twitter gebruikt, maar op alle sociale netwerken en -kanalen.

Maar, de hashtag is en blijft natuurlijk een uitvinding van Twitter. Ter ere van de veertiende verjaardag van de hashtag heeft Twitter een speciale hashtag emoji onthuld en krijgt vandaag, HashtagDay, ook eigen hashtag, #HashtagDay. Duidelijk? 😉

De hashtag heeft zijn eigen emoji, een hashtag
De hashtag heeft zijn eigen emoji, een hashtag

Miljarden hashtags

Voor Twitter is de verjaardag van de hashtag ook het moment om met wat cijfers en leuke tweets en hashtags te strooien. Zo zijn er in de eerste helft van dit jaar al 12,6 miljard Tweets verstuurd die minimaal één hashtag bevatten. En Twitter telde in dat half jaar maar liefst 140 miljoen unieke hashtags.

Waar werden die hashtags dan zo onder andere voor gebruikt? In Nederland bedachten we er dit jaar vooral veel over het Eurovisie Songfestival, schaatsen op natuurijs, Max en Euro 2020.

Op naar de 25 miljard ‘hashtag tweets’ en 300 miljoen unieke hashtags dan maar? Of gaan we nu massaal die nieuwe emoji gebruiken?

Share this post