Annemerel schrijft op haar eigen lifestyle blog en werkt daarnaast als freelance redacteur. Je maakt haar blij met goed eten, nieuwe gadgets en hardlopen
Hoe kan het dat je op je ene Instagram-foto 300 likes ontvangt en op een ander ‘slechts’ 150? Het zal waarschijnlijk voor een deel te maken hebben met de foto zelf, maar dat is niet alles. De dag en het tijdstip waarop je de foto plaatst maakt ook wel degelijk verschil.
De beste tijd
De Huffington Post en Latergramme – een service die Instagram-gebruikers foto’s laat inplannen – onderzochten wanneer het de beste tijd is om je Instagram-foto te plaatsen. Ze bekeken 61.000 Instagram-foto’s en kwamen met het volgende antwoord? De beste tijd om je Instagram-foto te plaatsen is 2 a.m. EST en 5 p.m. EST, op woensdag. Dat wil dus zeggen 8.00 uur en 23.00 uur Nederlandse tijd op woensdag.
Het verhaal vertelt helaas niet of dit onderzoek alleen gehouden is onder Amerikaanse Instagram-accounts (dus of in Nederland daadwerkelijk 8.00 uur ’s ochtends en 23.00 uur ’s avonds de beste tijden, zijn durf ik niet te zeggen).
Volgens Matt Smith, founder van Latergramme is 5 p.m. zo’n goed tijdstip omdat er op dat moment minder mensen dingen plaatsen, waardoor gebruikers eerder geneigd zijn foto’s te liken. Het is het einde van een werkdag, mensen hebben er een beetje genoeg van en zijn dingen aan het uitstellen voordat ze hun werkplek verlaten (hieruit lijken we te kunnen concluderen dat het onderzoek vooral onder Amerikaanse accounts is gehouden en dat 17.00 uur in Nederland dus een betere tijd zou zijn dan 23.00 uur).
De beste dag om je Instagram-foto te plaatsen is woensdag, op de voet gevolgd door donderdag en dinsdag. Zondag is de op één na slechtste dag om je Instagram-foto te plaatsen.
Eigen ervaring
Zelf heb ik ook nog wel een mening over het beste tijdstip voor een Instagram-foto. Mijn top 3 meest gelikete foto’s werden allemaal op zondag gemaakt. Twee daarvan (nummer één en nummer twee) waren foto’s die direct na de marathon van New York gemaakt werden. Logisch dat deze foto’s veel likes op leverden want hier leefde ik (ook op Instagram) maanden naar toe.
De nummer drie is een stuk interessanter. Het is een foto van mijn bed en mijn raam, die ik ooit op zondagochtend plaatste, rond een uurtje of half negen. Het bijschrift luidde heel simpel ‘happy sunday’. De foto zelf had het bijna niet geschopt tot mijn Instagram-account omdat ik hem zelf niet mooi genoeg vond, maar ik denk dat het tijdstip en de boodschap heeft bijgedragen aan de populariteit van de foto.
Op zondagochtend worden weinig foto’s geplaatst op Instagram, de meeste mensen slapen nog. Mijn foto stond waarschijnlijk lange tijd bij veel mensen redelijk bovenaan de timeline. Daarnaast is het bed en het raam herkenbaar voor veel mensen en de tekst ‘happy sunday’ zal velen ook aangesproken hebben.
De week erna probeerde ik hetzelfde trucje, deze keer maakte ik er iets meer werk van en had ik voor mezelf een perfect ontbijtje op bed gecreeerd. Ook deze foto was populairder dan andere foto’s (ongeveer twee keer zoveel likes als normaal), maar de tekst bij deze foto was langer en had meer betrekking op mezelf, ik denk dat dit ervoor gezorgd heeft dat de foto niet nóg populairder was.
Mijn advies? Plaats een foto op een moment dat er niet veel andere foto’s geplaatst worden (zondagochtend), maar wel op het moment dat veel mensen hun telefoon pakken (dus niet op woensdagochtend om 4.00 uur, dan slapen de meeste mensen hier). Ga voor een foto waar anderen zich in kunnen vinden en houd de tekst kort maar krachtig.
Verder lezen over Instagram
Social Media21.11.2024
Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media12.11.2024
Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie
Social Media11.11.2024
Instagram verbetert zijn meest irritante factor
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Social Media03.11.2024