Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Elk bedrijf wil social media zo efficiënt mogelijk inzetten. Door de statistieken op de juiste manier te meten ontdek je vanzelf welke inspanningen het meeste effect hebben. Zelfs als je niet van cijfers en statistieken houdt is het verstandig om je hierin te verdiepen. Neem maar van ons aan dat je het zelfs leuk gaat vinden. Als je eenmaal weet wat wel en niet werkt, dan kun je daar namelijk de sales- en marketingstrategie op aanpassen. Op die manier maak je gemakkelijk inzichtelijk op welke manier social media bijdraagt aan het bedrijfsresultaat.
In dit artikel bespreken we de 5 belangrijkste statistieken die je inzichtelijk moet krijgen om je social media zo effectief mogelijk in te zetten.
1. Gemiddelde Engagement Rate
Het is belangrijk om te weten hoeveel mensen reageren op de content die je op social media post. Daarvoor moet je de Engagement Rates regelmatig bekijken. Hiermee krijg je inzicht in welke posts goed scoren en meer betrokkenheid genereren. Het gemiddelde percentage zegt iets over hoeveel mensen je posts over het algemeen leuk vinden. Gebruik dit als maatstaf voor de volgende social posts. Bereik je uiteindelijk de doelgroep die je voor ogen hebt? Of moet je de inhoud aanpassen?
Hoe je dit kunt bijhouden:
- Bepaal een rapportageperiode
- Tel het totaal aantal aan betrokken reacties op voor alle posts
- (Totale Engagement Rate / aantal posts) x 100 = gemiddeld engagementpercentage
2. Social Share of Voice
De Social Share of Voice vertelt je alles over hoeveel mensen het over je merk hebben in vergelijking met concurrenten. Deze statistieken geven een beeld van de positie die je hebt op een social media platform in jouw branche. En wat je kunt leren van de successen van je concurrenten op social media.
Hoe je dit kunt bijhouden:
- Gebruik een analysetool om het aantal mentions te meten
- Gebruik dezelfde tool om het aantal mentions van je concurrenten bij te houden
- (Jouw mentions / totaal aantal vermeldingen) x 100 = share of voice
3. Conversion Rate (conversiepercentage)
Je succes op social media kun je niet alleen meten op basis van het aantal mensen dat op ‘like’ heeft geklikt toch? Het is natuurlijk fijn om te weten dat je betrokkenheid op posts groot is, maar dat is niet voldoende. Om het succes van je campagnes op social media te meten, moet je meer inzicht hebben in de conversieratio. Deze vertelt je welk percentage van je gebruikers uiteindelijk worden omgezet in leads of klanten.
Hoe je dit kunt bijhouden:
- Stel vast wat de totale hoeveelheid verkeer is die je via social media genereert
- Stel vast hoeveel conversies het resultaat zijn van dit verkeer
- (Aantal conversies / totaal verkeer) x 100 = conversieratio
4. Reactietijd
Klanten zijn tegenwoordig steeds minder geduldig. Ze verwachten dat je snel reageert op social media. Reageer je als bedrijf razendsnel of neem je er (te lang) de tijd voor? Om daarachter te komen, is het belangrijk om de reactietijd te meten. Met de statistieken over je reactietijd kun je de gemiddelde tijd meten die je bedrijf nodig heeft om te reageren op berichten die op social media worden geplaatst. Daarmee verbeter je niet alleen je reactie op deze kanalen, maar vergroot je tevens de klanttevredenheid.
Hoe je dit kunt bijhouden:
- Op Facebook wordt een snel reactievermogen als een badge op je bedrijfspagina vermeld
- Om de badge te verdienen, moet je een responspercentage van 90% en een responstijd van 15 minuten hebben
- Overweeg om chatbots op te nemen om de eerste klantcontacten te automatiseren
5. Sentiment
Hoe denken klanten over je bedrijf? Zijn ze blij, neutraal of niet tevreden? Dat is lastig te bepalen op basis van een paar likes en shares, toch?
Hoe je dit kunt bijhouden:
- Met handige tools (zoals Falcon.io) kun je het sentiment rondom je merk peilen
- Lees dit artikel over hoe je sociaal sentiment kunt analyseren
Als je geen tool gebruikt moet je handmatig werk verrichten om het sentiment te beoordelen. Het is zeker de moeite waard om af en toe meten hoe je publiek op social media jou ziet. Met deze waardevolle informatie bepaal je wat er aangepast moet worden aan de social mediastrategie. Kijk verder dan alleen het aantal likes en shares. Met deze gegevens kun je praten over wat écht belangrijk is. Uiteindelijk kun je zo steeds beter berekenen wat het financiële rendement is van je investeringen op social media.
E-book
In het e-book van Falcon vind je alle informatie die je hiervoor nodig hebt. Van het uitvoeren van een audit op social media kanalen tot het vaststellen van KPI’s. Het document staat vol met voorbeelden en geeft inspiratie zodat je de waarde van alle social media inspanningen inzichtelijk maakt. Download het gratis e-book ‘How to measure your social media ROI’ hier.
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Verder lezen over Falcon.io
Marketing17.03.2022
Dit zijn 5 digitale marketingtrends voor 2022 om in de gaten te houden
Social Media09.08.2021
Virtual Summit: Social Media ROI
Meten wat ertoe doetSocial Media29.04.2021
Beschikt jouw social media tool over deze 7 functionaliteiten?
Marketing11.02.2021
7 inspirerende voorbeelden van Augmented Reality toepassingen
Events26.01.2021
Virtual Summit: Digitale Marketing Trends 2021
Social Media15.01.2021
Zo zorg je dat je geverifieerd wordt door Instagram
Verder lezen over Instagram
Social Media21.11.2024
Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media12.11.2024
Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie
Social Media11.11.2024
Instagram verbetert zijn meest irritante factor
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Social Media03.11.2024
Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer
Verder lezen over LinkedIn
Social Media14.06.2024
Krijg een overtuigender CV op LinkedIn met hulp van AI
Social Media16.04.2024
Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024
Online28.03.2024
LinkedIn kopieert functie die TikTok heeft bedacht
Social Media18.03.2024
LinkedIn werkt aan nieuwe tak van sport: gaming
DC Business12.03.2024
De perfecte post op LinkedIn een nieuw leerzaam boek voor gebruikers
Social Media16.10.2023
Bijna 700 banen op de tocht bij LinkedIn
Ook het zakelijke sociale netwerk ontkomt niet aan de tech-malaiseTechnology22.06.2023
LinkedIn: STEM lijdt aan talenttekort en onbenut potentieel vrouwen
Social Media08.05.2023
LinkedIn is 20 jaar: waarom het nog steeds een icoon is
Verder lezen over Twitter
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media04.11.2024
X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen
Social Media31.10.2024
Happy Halloween: de leukste posts en inhakers
Social Media27.10.2024
Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral
Social Media26.10.2024
Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio
Social Media09.10.2024
Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen
Social Media24.09.2024