Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Het werd enkele weken geleden al aangekondigd dat er ook in Nederland actie ondernomen zou gaan worden tegen de praktijken die TikTok erop na houdt als het gaat om de privacy en het verzamelen van gegevens van minderjarige gebruikers van het Social Media platform. Vandaag heeft de Consumentenbond de knuppel letterlijk in het Chinese hoenderhok gegooid.
Betalen en aan de wet houden, anders naar de rechter
Die knuppel is een claim waarin de bond, samen met Stichting Take Back Your Privacy, 1,5 miljard euro aan schadevergoedingen voor de ca 1,2 tot 1,6 miljoen getroffen Nederlandse kinderen eist. De schadevergoeding kan overigens nog oplopen, onder andere omdat gedupeerde kinderen zich via hun ouders nog altijd kunnen aanmelden.
Naast het betalen van die schadevergoeding eisen beide partijen bovendien dat TikTok de verzamelde gegevens van de kinderen verwijdert en zich vanaf nu aan de wet houdt. Voldoet TikTok niet aan de eisen dan zullen ze binnenkort het tikken en tokken van een hamer in de rechtbank horen.
Misbruik van illegaal verzamelde gegevens
Volgens de claim van de Consumentenbond verzamelt TikTok via haar platform al jaren op illegale wijze persoonlijke gegevens van de kinderen. Daarbij gaat het niet alleen om profieldata, video’s en foto’s, maar ook de locatiegegevens en het bijhouden van alles wat de gebruikers op het platform naar kijken, hoelang ze naar iets kijken en wat ze leuk vinden.
TikTok gebruikt die gegevens om de kinderen te bestoken met gerichte reclames. Dat legt het bedrijf bepaald geen windeieren. In 2020 leidde die vorm van advertentieverkoop mede tot een omzet van bijna 37 miljard dollar.
“De handelwijze van TikTok is pure uitbuiting. Het bedrijf verdient honderden miljoenen per jaar over de rug van kinderen. En dat terwijl de privacywet juist voorschrijft dat kinderen extra beschermd zouden moeten worden. Maar daar heeft TikTok lak aan. Het verzamelt stiekem toch allerlei privé-gegevens van kinderen en gebruikt die voor advertenties, waar het bakken met geld mee verdient. TikTok heeft kinderen tot een product gemaakt”, aldus Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond.
TikTok onder de loep
Het is niet de eerste keer dat TikTok op deze manier negatief in het nieuws komt. Nu is het fenomeen privacy voor Chinese bedrijven sowieso een hekel punt. Daar nemen veel van die bedrijven het namelijk niet zo nauw mee. Daar hoeven we ons verder ook geen illusies over te maken. De praktijken van TikTok treffen echter jonge kinderen. En dat leidt doorgaans tot meer zorgen en acties.
In de VS heeft TikTok diverse vergelijkbare zaken al via een schikking afgekocht. In Europa ligt moederbedrijf ByteDance ook al onder de privacy schending loep. Zo heeft de Europese Commissie het bedrijf een aantal weken gegeven om de problemen op te lossen en ervoor te zorgen dat zij zich aan alle geldende Europese privacy wetten en andere regelgevingen houden. In Nederland doet ook de Autoriteit Persoonsgegevens al een tijdje onderzoek naar de praktijken van TikTok, maar dat loopt nog.
Verder lezen over Privacy
Cybercrime30.09.2024
Hoe bescherm je de data in je brein?
Cybercrime16.09.2024
Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer
zorgen om privacy tijdens woon-werkverkeerSocial Media09.09.2024
Telegram modereert privégesprekken toch niet
Online24.04.2024
Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligCybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Verder lezen over TikTok
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media08.11.2024
TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Social Media03.11.2024
Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer
Video01.11.2024
TikTok-video’s van meerdere delen moeten verboden worden
Social Media20.10.2024
Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl
Social Media15.10.2024