Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Een meerderheid van de consumenten blijkt zich weinig zorgen te maken over de persoonlijke gegevens die met merken worden gedeeld. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent Webtrends bij tweeduizend Britse consumenten. Vastgesteld werd dat 58 procent van de ondervraagden zich geen vragen blijkt te stellen over het volume persoonlijke gegevens dat met merken worden gedeeld.
In de leeftijdsgroep tussen achttien en vierentwintig jaar stijgt dat cijfer tot 68 procent. Ook in de categorie tussen vijfentwintig en vierendertig jaar heeft nog 64 procent vertrouwen in de gegevens die met merken worden gedeeld.
“Het vertrouwen in het delen van persoonlijke informatie met merken neemt duidelijk af met de leeftijd,” voeren de onderzoekers aan. “Bij de vijfenvijftigplussers verzet 50 procent zich tegen het delen van persoonlijke informatie.”
Webtrends stelde verder vast dat slechts 23 procent van de millennials verwacht dat het delen van persoonlijke informatie in de toekomst nog negatief zal worden benaderd, maar in de groep van de vijfenvijftigplussers loopt dat op tot 49 procent. “Het is geen verrassing dat de jongere generaties een groter vertrouwen vertonen,” wordt er opgemerkt.
“Jongeren zijn immers in een geconnecteerde en datacentrische wereld opgegroeid en beseffen de voordelen van het delen van informatie met favoriete merken.”
Webtrends stelde verder ook vast dat consumenten zich vooral tot het delen van persoonlijke informatie voelen aangezet door kortingen op kledij (36 procent), gratis thuisbestelling (31 procent) en kortingen op reizen (28 procent). Ook bleek dat 64 procent van de consumenten bereid blijkt om zijn naam en email-adres te delen met retailers, maar in de reissector daalt dat cijfer tot 49 procent.
Wanneer echter meer gevoelige informatie wordt gevraagd, zoals het inkomensniveau of het thuisadres, vallen de respectievelijke scores terug tot 17 procent en 10 procent. Opmerkelijk is dat slechts 5 procent van de consumenten bereid bleek om gevoelige informatie te delen met liefdadigheidsorganisaties.
“Merken moeten vaak met een erfenis uit het verleden afrekenen,” stipt John Fleming, marketing director van Webtrends, aan. “Wellicht werden een aantal respondenten in het verleden onder meer geconfronteerd met liefdadigheidsorganisaties die de persoonlijke gegevens gebruikten om de consument met hardnekkige communicaties en telemarketing te blijven overspoelen.”
“Merken kunnen die percepties echter in goede zin bijsturen door hun communicaties te personaliseren en een optimale timing te hanteren. Bovendien moet de communicatie gevoerd worden volgens de voorkeuren van de consument. Daardoor zullen de merkperceptie, loyaliteit en vertrouwen kunnen worden verbeterd.”
Verder lezen over Onderzoek
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Online28.10.2024
Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024
Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?
Nieuws12.08.2024