Niantic kennen we als de maker van de enorme megahit Pokémon Go, maar het gaat nu een heel andere kant op. De ontwikkelaar heeft zowel een augmented reality-platform gemaakt als een social network genaamd Campfire.
Waar het social network echt van Niantic zelf blijft, heeft het zijn augmented reality-landkaart juist beschikbaar gesteld aan andere ontwikkelaars. Die landkaart heet Lightship AR en het moet anderen helpen om betere augmented reality-belevenissen te maken. Augmented Reality is iets waarbij je de echte wereld ziet, maar er een virtuele laag overheen wordt geplaatst. Niantic is daarmee erg bekend: in Pokémon Go kun je in augmented reality een Pokémon vangen. Je ziet het wezentje dankzij je camera in de echte wereld zitten, waarna je een virtuele Pokébal op hem gooit.
Lightship wordt ook wel het Visual Positioning System genoemd en het zorgt ervoor dat een bepaalde AR-ervaring kan worden gehangen aan een fysieke locatie. Denk bijvoorbeeld aan een standbeeld waarbij je dan niet zomaar ergens een AR-object ziet zweven, maar juist echt een laag is over specifiek dat standbeeld heen. Dat is gaaf, want zo heeft iedereen dezelfde AR-beleving. Hoewel het nu vrij beschikbaar is, is Niantic uiteindelijk wel van plan om er geld voor te vragen.
Niantic: “Mensen kunnen naar een geactiveerde locatie gaan en hun apparaten snel lokaliseren en communiceren met permanente AR-inhoud. Met slechts een enkel beeldframe van de camera van de eindgebruiker bepaalt Lightship snel en nauwkeurig de precieze, zesdimensionale locatie van een gebruiker.”
Er zouden ongeveer 30.000 locaties zijn vastgelegd, wat Niantic heeft gedaan aan de hand van de telefoons van spelers van Ingress en Pokémon Go-spelers. Van grote steden zoals Tokio, Londen en New York zijn zelfs landkaarten gemaakt die op de centimeter precies zouden zijn. Iets waar Google Maps met zijn Street View waarschijnlijk jaloers zou zijn. Sowieso is het heel slim van de ontwikkelaar om nog meer met zijn AR-kracht te doen, aangezien we straks waarschijnlijk sowieso naar een wereld gaan waarin mensen vaker AR-brillen dragen of in ieder geval op hun smartphone gebruikmaken van AR (mogelijk mede door het metaverse).
Een andere interessante ontwikkeling is dat de studio met een eigen social media-platform komt, genaamd Campfire. Niantic zegt: “Campfire is een sociale applicatie voor de echte metaverse die onze games verweeft en spelers helpt nieuwe mensen, plaatsen en ervaringen te ontdekken.”
Ook hier is locatie belangrijk en wordt er gebruikgemaakt van de mogelijkheden van Lightship. Je kun je locatie met je vrienden delen en dan samen bepaalde AR-belevenissen meemaken. Het is ook mogelijk om elkaar in het echt te ontmoeten en te spelen, net als we hebben gezien bij de Raids in Pokémon. Je hebt dan echt mankracht nodig om te winnen. Het is een social medium, maar het is wel gebaseerd op gaming, wat in principe een interessant idee is. We hebben natuurlijk wel Twitch en Discord, maar echt een heel erg game-ingestoken social medium is er nog niet echt.