Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl
De oproep die Arjen Lubach deze week deed om massaal ons Facebook-account op te heffen zal je vast niet ontgaan zijn. Gisterenavond was dan de officiële Bye Bye Facebook-avond, waar op voorhand 33.000 mensen hadden aangegeven dat te gaan doen. Nu zullen we de werkelijke cijfers nooit te weten komen, dus het enige dat we kunnen doen is gokken. Nu vind ik 33.000 op het totaal aantal Facebook-gebruikers (ruim 10 miljoen) heel erg weinig en is de vraag of zij dat ook daadwerkelijk gedaan hebben. Kijkend naar mijn eigen vrienden zouden er drie definitief vertrekken, waarvan er twee nog steeds actief zijn. Eentje heeft dus echt de knoop doorgehakt. Helemaal niet representatief onderzoek hoor, maar misschien zijn deze mensen toch tot andere inzichten gekomen? Is de stap te groot geweest?
Hoop heisa om niks?
Waar wij zelf verder nog naar kunnen kijken zijn de volgers van onze pagina’s en opvallend genoeg hebben alle pagina’s er alleen maar volgers bij gekregen in plaats van verloren (nu is er natuurlijk ook de mogelijkheid dat het 24 uur duurt voordat de likes van de mensen zijn vertrokken worden verrekend met de pagina-likes). En dat geldt ook voor een aantal andere grote pagina’s die ik gecheckt heb: geen enkele Facebook-pagina lijkt volgers te zijn kwijtgeraakt, sterker nog: alle pagina’s zijn gegroeid. Was het een hoop heisa om niks? Valt het dus allemaal wel mee? Het lijkt er wel op.
Of het nu het optreden van Mark Zuckerberg – een keertje in pak in plaats van T-shirt – was voor de Amerikaanse regering over de Cambridge Analytica-zaak dat mensen toch genoeg vertrouwen heeft gegeven dat hij het tij wel gaat keren, of dat het puur het feit is dat mensen hun digitale verjaardagskalender (nog) niet kwijt willen, dat zullen we nooit weten. Iedereen vormt zijn eigen mening over dit onderwerp en eerlijk gezegd vind ik het wel prettig om te zien dat de wil van een populaire presentator toch iets minder gehoord wordt dan ik aanvankelijk dacht. Arjen Lubach zelf is overigens wel vertrokken en hoeveel mensen hem gevolgd zijn zullen we nooit weten.
Dit neemt niet weg dat het onderwerp privacy nog meer aandacht zal krijgen en het zal echt niet alleen Facebook zijn die zich daarover moet verantwoorden. Google, Instagram en WhatsApp liggen net zo goed onder een vergrootglas. Misschien is deze Bye Bye Facebook-actie alleen maar goed geweest en zijn de ogen van een hoop mensen rondom dit onderwerp open gegaan (wat alleen maar goed is).
Grappig vind ik wel dat zo ongeveer iedereen die wél is vertrokken van Facebook de dringende behoefte had om dat vertrek – op Facebook – aan te kondigen, om vervolgens op Twitter te melden dat het gelukt is. Blijkbaar hebben deze mensen behoefte aan een digitaal schouderklopje. Bij deze hoor jongens!
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024