Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Facebook blijft vernieuwen, maar doet dat nog steeds vooral door de ideeën van andere bedrijven te stelen. Het kwam eerst al met een Clubhouse-alternatief en nu is er een Substack-alternatief. Facebook wil dat je je nieuwsbrieven gaat maken met Bulletin.
Facebook Bulletin
Lang werd gedacht dat nieuwsbrieven passé waren op het moment dat social media zijn intrede deed, maar het is nu duidelijk dat dat niet het geval is. Sterker nog, ze versterken elkaar juist, is de gedachte van Facebook. Facebook komt met Bulletin, een platform waarop je nieuwsbrieven in elkaar kunt knutselen.
Het idee van Bulletin is dat je zowel gratis als betaalde nieuwsbrieven kunt publiceren. Het idee is dat je deze niet alleen per e-mail kunt versturen, maar ook op het web kunt plaatsen of via Facebook kunt delen. In dat opzicht is het dus een iets meer driedimensionale dienst dan de meeste nieuwsbriefsoftware te bieden heeft.
Het voordeel voor schrijvers is vooralsnog dat Facebook er geen percentage vanaf haalt voor het gebruikt van Bulletin, dus als nieuwsbriefmaker ben je vrij om zelf al het geld te innen, in het geval je een betaalde nieuwsbrief maakt. Daarnaast eist Facebook ook geen auteursrecht op: de maker van de nieuwsbrief is volledig eigenaar van de content en de nieuwsbrief die er uiteindelijk staat.
Nieuwsbrieven maken
Facebook wil ermee bereiken dat onafhankelijke schrijvers een nieuw publiek kunnen aanboren. De eerste schrijvers die ermee kunnen beginnen zijn Malcolm Gladwell, Tan France en Erin Andrews. Dat doet denken aan concurrent Substack, dat onder andere wordt gebruikt door bekende schrijvers als Glenn Greenwald en Anne Helen Petersen. Facebook wil naar eigen zeggen de zaken van schrijvers en creatievelingen een boost geven.
Niet dat Facebook de enige copycat is: Twitter heeft recentelijk Revue gekocht, al is het nog onduidelijk wat het daar precies mee wil gaan doen. Misschien alleen geld verdienen, in plaats van het in Twitter integreren. 5 procent van de Revue nieuwsbriefinkomsten gaat naar Twitter. Bij Substack is dat meer: dat wil 10 procent zien. Bulletin vooralsnog dus even niets.
Op dit moment kunnen alleen de schrijvers die Facebook heeft uitgekozen voor de bèta gebruikmaken van de software, maar later moeten daar meer schrijvers bijkomen. Je kunt helaas niet kenbaar maken dat je interesse hebt, dus het is even afwachten wanneer Bulletin uit de bèta komt.
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024