Social Media16.06.2017

Brand in Londen laat zwakke plek van Facebook’s Safety Check zien


De grote uitslaande brand in het Londense flatblok was (en is) groot nieuws deze week. Terwijl de brandweer nog steeds op zoek is naar mensen die tot nu toe niet gevonden zijn in de puinhopen is er naast de discussie over het gebouw ook iets anders aan de hand. Facebook.

Specifiek, Facebook’s Safety Check-functie. Die markeert iedereen die binnen een bepaalde straal van een ramp zit en laat die mensen doorgeven of ze veilig zijn. In de basis een goed idee, ware het niet dat de brand in Londen heeft laten zien dat het systeem helemaal niet goed werkt.

De manier waarop je wordt gevlagd als ‘in de buurt’ door Facebook is niet precies genoeg. Als je in een grote stad als Londen op tien kilometer afstand zit van een flatbrand, ben je niet in gevaar. Je wordt echter wel bijna gedwongen door Facebook om aan te geven dat je veilig bent.

Doe je het niet, kunnen mensen denken dat je toch dichterbij was, doe je het wel, worden slapende honden wakker en gaan mensen misschien vragen wat je er van mee hebt gekregen of kan het idee ontstaan dat je maar net aan een calamiteit bent ontsnapt. Zo leidt Safety Check tot meer zorg dan nodig is, alleen omdat Facebook allerlei mensen markeert die niet in de buurt zijn. Dat het algoritme faalt blijkt ook wel uit het feit dat mensen tot in Turkije toe een Safety Check-melding kregen.

Onderling helpen

Het andere aspect van de Check is dat het nu community-geactiveerd is, wat betekent dat als bepaalde instanties een alarm afgeven en er genoeg gepost wordt op Facebook over een incident gaat er vanzelf een pin in het gebied dat gespecificeerd wordt. Daar komt (zoals we in Londen zagen) dan geen menselijke hand aan te pas, en het is volstrekt onduidelijk wat de afstanden, volumes aan posts of wat dan ook nodig is om tot een Safety Check te komen.

Dat maakt het fijn voor Facebook: het algoritme doet het, dus ze zijn het niet schuld als het wel (of niet!) afgaat. Wij als gebruikers worden nu echter wel geacht om door te geven of we OK zijn, terwijl dat in principe ook kan met een ‘gewone’ Facebookpost. Nu schiet iedereen in de paniek en als je toevallig even niet naar je telefoon kijkt terwijl je gevlagd bant schiet iedereen in de paniek en dat is achterstevoren.

check-troll-facebook
check-troll-facebook

Feature creep

De manier waarop er dan geholpen kan worden is door vrijwilligers die hulp kunnen aanbieden en mensen die om hulp kunnen vragen. Die sectie wordt flink in de zeik genomen door allerlei mensen die om fast food vragen (vaak omdat ze niet eens in de buurt waren van de flat maar toch betrokken) of andere dingen.

Het toont vooral aan dat de uitbreidingen op de Safety Check weinig toevoegen aan waar het origineel voor bedoeld was. Erger nog: er komen meer functies aan, terwijl de basisfunctie niet goed werkt. Alweer: achterstevoren. Disaster Maps is wat dat betreft nu al beter uitgevoerd.

Laten we even niet helemaal cynisch doen en gaan graven in hoe veel extra interactie met Facebook zo’n safety check oplevert (met navenante inkomsten van advertenties) voor het platform, maar laten we ons wel afvragen in hoeverre een systeem dat – ondanks de goede bedoelingen – niet doet wat het moet doen de norm moet zijn voor een calamiteit.

[Afbeeldingen © Facebook]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads