Als je een slechte dag hebt vandaag ben je statistisch gezien goed bezig. Het is immers Blue Monday of deprimaandag, “wetenschappelijk” gezien de depressiefste dag van het jaar. Deze dag bestaat pas sinds 2005 en is door de wetenschap keihard afgeschoten, maar iedereen vond het wel een leuk idee en dus is het nu een ding. Vooral merken vinden het prachtig dat ze nóg een dag hebben om hun boodschap te slijten.
De reden dat juist vandaag het depressiefste is? De feestdagen zijn geweest, je bent blut, het is koud, de goede voornemens zijn mislukt en de vakantie voelt nog eeuwig ver weg. En het is maandag. Ook dat nog. Natuurlijk vraagt een treurige dag als deze om inhakers op social media, waar iedereen probeert het aller-, aller-, allerdepressiefst te zijn of juist denkt de oplossing voor je blues gevonden te hebben. Vooral dat laastste, eigenlijk.
Als je zo door de tijdlijnen heen gaat is wel duidelijk dat Blue Monday vooral aangegrepen is om dingen te verkopen, net zoals alle andere ‘speciale’ dagen. Merken zijn er gek van, de meeste mensen vinden het eigenlijk niet meer zo OK dat het gebruikt wordt als verkoopvehikel en iedereen laat het langskomen, maar zeker gezien het onderwerp vinden de meeste mensen het wel prima als Blue Monday gewoon stilletjes voorbij zou gaan. Januari is al deprimerend genoeg.
[Afbeeldingen © zinkevych – Adobe Stock]