Twitter wordt er elke dag een beetje minder aantrekkelijk op voor niet-betalende mensen. Eigenaar Elon Musk wil geld verdienen en maakt het Blue-abonnement daarom steeds aantrekkelijker voor gebruikers, terwijl de mogelijkheden van het gratis gebruik van het social medium met de dag afnemen. Het blauwe vinkje verdwijnt al van accounts af die eerder wel geverifieerd waren, maar niet betalen, en nu is er weer wat nieuws om je de kant op te duwen van een abonnement: een minder groot bereik.
Waar een tweet vroeger een soort bodemloze put aan mensen kon bereiken, is dat nu verleden tijd. Twitter zet een beperking op hoe ver je tweet reikt. Je ziet namelijk geen tweets van onbekende, niet-betalende Twitteraars in je Voor Jou-lijst meer. En anderen die van jou ook niet. Dat geldt niet voor Blue-abonnees (het abonnement van Twitter). De enige niet-betalende Twitteraars die in je For You-lijst staan, dat zijn de mensen die je al volgt.
Enerzijds doet Twitter er alles aan om adverteerders te paaien: zo hoeven de 500 grootste adverteerders en merken met meeste volgers niet te betalen voor hun vinkje op Twitter, terwijl voor andere bedrijven geldt dat ze hier -schrik niet- 905 euro voor moeten betalen. Per maand. Volgens Musk beperkt Twitter de gratis versie onder andere om niet zo afhankelijk te hoeven zijn van die adverteerders voor het verdienen van geld. Dus ja, als consument betaal je daarvoor.
Daarnaast wil Musk eigenlijk dat Blue-abonnees minder advertenties zien, maar dit is een wortel die hij al vrij lang voorhoudt zonder dat hierop veel actie wordt ondernomen. Het lijkt erop dat er eerst geld verdiend moet worden, voor de doorontwikkeling in positieve richting verdergaat. Hij wil bijvoorbeeld ook dat mensen geld verdienen aan de advertenties die bij hun tweets te zien zijn. Ook dat is al lange tijd een wortel, die we pas kunnen eten als Elon blij is met hoe financieel gezond Twitter is. En tot nu toe lijkt alles erop dat hij nog lang niet bij dat doel is.
Het Twitter Blue-abonnement kost 8 euro per maand en als je dat neemt, dan heb je juist veel mogelijkheden. Zo kun je dan het blauwe vinkje aanvragen, een tweet bewerken en andere kleurenthema’s voor de app. Ook kun je tweets schrijven van boekgrootte: 10.000 tekens. Sluit het abonnement op Twitter liever niet af via de Play Store of de App Store, want daar kost het je 3 euro per maand extra omdat Elon niet wil opdraaien voor de premie die Google en Apple vragen voor het plaatsen van apps in hun digitale winkels (dat is namelijk 30 procent).