Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Iedereen is nu druk bezig om BeReal te imiteren, maar de enige echte, echte app, dat is BeReal zelf. Tenminste, nu nog wel. Het overweegt betaalde opties toe te voegen aan de app. Dat zou pas in 2023 plaatsvinden, maar het haalt toch een beetje de glans af van dit zo fijne initiatief.
Niet perfect
Het gepolijste, perfecte ‘I woke up like this’-effect van Instagram, daar moest maar eens een einde aan komen. Onder dat mom is BeReal ontwikkeld. De Franse app is al jaren uit, maar beleeft dit jaar plotseling succes. Komt het omdat Instagram te veel op TikTok begint te lijken en zijn gebruikers van zich vervreemdt? Of is het dat gebruikers al die filters en perfectie nu er geen coronamaatregelen meer zijn gewoon helemaal zat zijn? Er is weer wat leuks te fotograferen, waardoor een BeReal veel aantrekkelijker is dan bijvoorbeeld tijdens lockdowns.
Wat de reden ook moge zijn, BeReal is razend populair. Jongeren gebruiken het, oudere jongeren gebruiken het: je kunt niet op een feestje komen zonder dat er iemand roept dat het NÚ BeRealtijd is, waarna iedereen opspringt om een grappige foto te maken in de twee minuten die de app je geeft om ‘real’ te zijn. Vervolgens maakt je telefoon een foto met zowel de front als de achtercamera, waarbij er geen filters of gekke hashtags worden toegepast. Geen stickers, geen url’s, helemaal niets. Het is die foto en dat is wat het is. Dagelijks schijnen 15 miljoen mensen actief te zijn op de app.
BeReal
Je kunt ook wel iets later een BeReal maken, bijvoorbeeld omdat je niet bij je telefoon in de buurt was, maar dan heet het een ‘Late’. Iedereen die je op BeReal hebt krijgen jouw BeReal te zien, maar alleen als ze er eerst zelf eentje maken. Eerlijk, duidelijk en ongefilterd. Het gaat in deze app niet om likes of volgers, het gaat er in deze app om dat je je echte leven laat zien, niet een perfecte geënsceneerd tafereel. Vinden mensen vinden dat verfrissend en mede daarom wint de app zo aan terrein. Sterker nog, hij wordt ook veelvuldig gekopieerd. Na Instagram en Snapchat komt nu ook TikTok met een eigen BeReal-variant.
Het lijkt BeReal zelf ook aan het denken te hebben gezien. De Financial Times schrijft namelijk dat het overweegt om betaalde opties aan het platform toe te voegen. Op dit moment kun je BeReal gratis gebruiken en loopt het niet over van de advertenties of pushes om iets te betalen. Maar ja, daar verdienen de makers dus niet zo extreem veel geld mee. Het plan is daarom om toch bepaalde in-app-aankopen toe te voegen. Dat vindt het team een betere optie dan advertenties tussen BeReals door. Ook blijft de app wel gratis en gaat het vooral om extra’s, zoals… digitale stickers.
Betaalde opties
Het is ergens jammer om te zien dat er dan toch wordt gekozen voor zoiets, want dat maakt BeReal uiteindelijk toch wat minder authentiek en je posts ook, als je er stickers op kunt plakken. Tenzij het uiteraard stickers zijn waarmee je kunt reageren op de post van iemand anders: dan zou het wel leuk zijn. Vooralsnog blijft het algoritme achter de app trouwens wel hetzelfde: je blijft de foto’s van je vrienden zien, geen advertenties tussendoor of influencers die iets komen aanprijzen. Waarschijnlijk blijft het deels dus wel de authentieke app die het is, maar het is ergens wel logisch dat de makers met hun razend populaire app geld wil verdienen.
Let wel op, als je BeReal neemt, zorg dan dat je je locatie in je instellingen uitzet. Hierdoor is er geen locatie te zien bij je foto, wat wel zo veilig is.
Verder lezen over Fotografie
Online02.12.2024
Dit is het dertiende Amsterdam Light Festival in beeld!
Online21.11.2024
Innovatie in herinneringen: Fotoboeken van byPaper met Augmented Reality
Technology10.10.2024
NASA-astronaut deelt adembenemende video van het noorderlicht
Social Media02.07.2024
Straks heb je elke dag een originele profielfoto op WhatsApp
Social Media02.07.2024
Instagram noemt zijn AI-labels anders door boosheid gebruikers
Mobile06.06.2024
Leica’s nieuwe app is voor wie de oude cameralook terugwil
Social Media02.06.2024
De voordelen en nadelen van foto’s maken van je eten
Mobile30.05.2024
Keukenhof en Samsung samen voor magische ‘Night at Keukenhof’
Verder lezen over Sociale netwerken
Social Media02.12.2024
Het aantal AI-gegenereerde LinkedIn-posts is schrikbarend hoog
Social Media01.12.2024
Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer
Social Media29.11.2024
In Australië geen social media meer onder de 16 jaar
Social Media26.11.2024
Instagram doet een WhatsAppje en laat je je locatie delen
Social Media22.11.2024
LinkedIn stopt met audio en wil dat je livestreamt
Social Media21.11.2024
Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie
Social Media15.11.2024
Meta moet 800 miljoen euro betalen door zijn Marketplace
Social Media14.11.2024