Social Media07.12.2021

AR in real life: Snapchat’s ComplexCon AR take-over


Met de snelle transformatie van social media, zijn deze platformen veel meer geworden dan een tool om te chatten met vrienden. Social media zijn de nieuwe one-stop-shop: van inspiratie tot aankoop, de gehele customer journey kan plaatsvinden binnen het platform. Deze social commerce boom verandert de manier waarop consumenten shoppen en biedt daarmee enorme potentie voor merken, én events.

Augmented Reality op social platformen zoals Snap, biedt de mogelijkheid om unieke commerce ervaringen te creëren en op een geheel nieuw level met de gebruikers te connecten. Een virtuele wereld waar creativiteit en technologie samenkomen. Maar hoe maak je impact met AR? ComplexCon en Snap doen het voor.

ComplexCon 2021: Snap’s AR take-over

ComplexCon is hét festival met de laatste trends op het gebied van de pop culture. Voor de aanwezige sneaker & fashion merken draait alles om het creëren van de ultieme customer experience, waarin inspiratie en commerce samengaan. Als groot internationaal podium biedt ComplexCon de wereld als eerste een kijkje in de toekomst met concrete toepassingen op het gebied van social shopping.

Als pioneer in zowel AR en social commerce nam Snap dit jaar het voortouw met AR take-over waarmee ‘Complexland’ tot leven kwam. Een next level activatie in zowel omvang als impact. Hiervoor werkte Snap samen met GoSpooky’s team van digital experts van het Augmented Reality team. Gebruikmakend van de Snap technologie, creëerde GoSpooky een interactieve, virtuele wereld bovenop het fysieke ComplexCon event, bestaande uit een drietal unieke AR-lenzen.

Via de AR-lenzen op het Snap platform kregen zowel fysieke festivalbezoekers maar ook fans vanuit huis, exclusief toegang tot de bijzondere shopping experiences. En met succes: de lens behaalde in totaal ruim 6 miljoen views. De stoked fans wisten hun weg naar Complexland te vinden; ze kwamen gemiddeld 4 keer terug voor meer. Niet alleen om codes voor exclusieve toegang tot nieuwste releases te bemachtigen, maar ook om daadwerkelijk producten te kopen. Een mooie case study die laat zien dat impactvolle AR-experiences leiden tot social shopping succes.

Hoe Complexland tot leven kwam met drie AR-lenzen:

1. Met de 3D Virtual Map & Exclusive Drop Lens kregen festivalgangers exclusief toegang tot releases van sneakers & fashion. Geen lens, geen toegang. Tijdens een exclusieve ‘drop’ kwamen fysieke items in de ‘drop zone’ tot leven op je scherm. Fans betraden vervolgens een geheel nieuwe wereld, waar zij met zojuist bemachtigde unieke codes direct hun favoriete item konden kopen.

snap1
snap1

2. Met de slimme Global-Access AR Try-on Lens konden zowel fysieke festivalbezoekers als de fans thuis eerst de nieuwste sneakers, tassen en kleding virtueel passen. Deze slimme AR-technologie biedt enorme potentie voor social commerce. De speciaal ontwikkelde try-on lens geeft merken de mogelijkheid gebruikers wereldwijd deze virtuele shopping experience te bieden in de meest beslissende fase binnen het aankoopproces.

snap2
snap2

3. Sharing is caring! Na aankoop konden fans de bemachtigde items virtueel delen met de rest van de wereld via de speciale Celebration Lens.

Snap3
Snap3

Wil je zelf een kijkje nemen in Complexland? Ervaar de volledige AR take-over in deze sneak peek.

3 gouden tips voor succes met AR

Wat is nu de sleutel tot succes met AR? Dit zijn GoSpooky’s tips voor het creëren van impactvolle AR-experiences.

Allereerst, AR kan op verschillende social media platformen leven. Elk platform heeft eigen, unieke eigenschappen. Wil je als merk of event effectief zijn in AR, formuleer dan duidelijk wie je wilt bereiken en met welke boodschap. Pas daarop je platformkeuze en concept aan.

De tweede tip: keep it simple. Binnen een AR-experience gelden nog weinig regels en verwachtingen rondom de gebruikerservaring. Er zijn inmiddels wel veel technieken en interacties mogelijk. Kies echter bewust voor één duidelijke manier van interactie.

Tenslotte, AR ís en blijft iets magisch. De beste experiences vertellen geen lineair verhaal zoals video dat doet. Ze dompelen de gebruiker onder in een unieke interactieve wereld, waarvan zij zelf de hoofdrolspeler zijn. Met de enorme potentie die de laatste social shopping trends biedt creëer je een next level customer journey die leidt social commerce succes.

Dit artikel is geschreven door: Mariette Huber, Growth Director bij GoSpooky.

...

Verder lezen over Augmented Reality

Innovatie in herinneringen: Fotoboeken van byPaper met Augmented Reality

In een tijd waarin technologie ons steeds meer helpt om herinneringen op nieuwe en creatieve manieren vast te leggen, biedt byPaper iets revolutionairs: fotoboeken met Augmented Reality (AR). Deze technologie maakt het mogelijk om je foto's te verrijken met video's, waardoor je niet alleen herinneringen in het fotoboek kunt vastleggen, maar ze ook op een levendige manier opnieuw kunt beleven. Of het nu de beelden en geluiden van een waterval zijn tijdens een vakantie, of het lachen van vrienden op een feestje – je beleeft het opnieuw, alsof je er weer bij bent.

Online21.11.2024

Innovatie in herinneringen: Fotoboeken van byPaper met Augmented Reality

Snapchat brengt zijn camerabril Spectacles ook in Nederland uit

Snapchat heeft besloten zijn nieuwe camerabril Spectacles ook in landen buiten de Verenigde Staten uit te brengen, waaronder Nederland, Frankrijk en Duitsland.

Gadgets29.10.2024

Snapchat brengt zijn camerabril Spectacles ook in Nederland uit

Meta presenteert zijn eerste augmented reality-bril Orion

Orion is de augmented reality-bril die volgens Meta-leider Mark Zuckerberg “de meest geavanceerde AR-bril is die de wereld ooit heeft gezien”.

Gadgets25.09.2024

Meta presenteert zijn eerste augmented reality-bril Orion

Meta stopt met zijn concurrent voor Apple Vision Pro

Meta zou een concurrent willen maken voor de Apple Vision Pro en was al vrij ver in de ontwikkeling. Nu cancelt het die VR-bril.

Technology23.08.2024

Meta stopt met zijn concurrent voor Apple Vision Pro

Augmented reality-bril van Apple komt nog lang niet

Ja, Apple werkt wel degelijk aan een nieuwe bril die het even helemaal anders doet, maar nee, snel komt die niet.

Gadgets24.06.2024

Augmented reality-bril van Apple komt nog lang niet

De nieuwste augmented reality-bril is een heel gewoon montuur

Stel je voor dat een gewone bril straks kan fungeren als augmented reality-bril? Dat is helemaal niet straks, dat is nu.

Technology13.05.2024

De nieuwste augmented reality-bril is een heel gewoon montuur

Apple Vision Pro komt eraan: alles wat je moet weten

De nieuwe, high end mixed reality-headset Apple Vision Pro komt er bijna aan. In februari verschijnt het apparaat, dat nu in productie is gegaan. Dat stelt Ming-Chi Kuo, een expert op het gebied van tech.

Gadgets26.12.2023

Apple Vision Pro komt eraan: alles wat je moet weten

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Verder lezen over Snapchat

Worden sociale media straks net zoals drank?

In Australië wordt er gewerkt aan een wet om sociale media te verbieden voor iedereen die onder de 16 is. Het is een beetje zoals met alcohol.

Social Media07.11.2024

Worden sociale media straks net zoals drank?

Snapchat brengt zijn camerabril Spectacles ook in Nederland uit

Snapchat heeft besloten zijn nieuwe camerabril Spectacles ook in landen buiten de Verenigde Staten uit te brengen, waaronder Nederland, Frankrijk en Duitsland.

Gadgets29.10.2024

Snapchat brengt zijn camerabril Spectacles ook in Nederland uit

Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen

Wraakporno richt de meeste schade aan in de eerste 48 uur. Dat is problematisch, want zo snel kun je het vaak niet offline laten halen.

Social Media09.10.2024

Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen

Snapchat zou geld belangrijker vinden dan afpersing van tieners

Snap is in de Verenigde Staten aangeklaagd omdat het een misleidend beeld over sextortion zou schetsen.

Social Media03.10.2024

Snapchat zou geld belangrijker vinden dan afpersing van tieners

Snapchat test een versimpelde versie van de app en introduceert nieuwe AR-bril

Snapchat heeft tijdens zijn jaarlijkse Partner Summit meer verteld over de plannen van het social medium. Snapchat wordt door meer dan 850 miljoen mensen gebruikt.

Social Media17.09.2024

Snapchat test een versimpelde versie van de app en introduceert nieuwe AR-bril

Familie klaagt app aan voor niet optreden tegen pestkoppen

Een familie van een gepeste jongen klaagt een in Snapchat beschikbare app aan omdat het pestkoppen niet zou tegenhouden.

Social Media27.08.2024

Familie klaagt app aan voor niet optreden tegen pestkoppen

Instagram maakt digitale landkaart waarop volgens zien waar je bent

Instagram maakt digitale landkaart waarop volgens zien waar je bent.

Social Media12.08.2024

Instagram maakt digitale landkaart waarop volgens zien waar je bent

Deze Snapchat-lenzen zijn populair in Nederland

Wist je dat zo'n 3,75 miljoen Nederlanders dagelijks een AR-lens gebruiken? Dit zijn de populaire lenzen van dit moment.

Social Media07.08.2024

Deze Snapchat-lenzen zijn populair in Nederland