Werkgevers reageren
negatief op ongepaste berichten of foto’s van potentiële medewerkers op sociale netwerken, maar kunnen ook achterdochtig worden wanneer er geen enkele aanwezigheid op deze platformen opgemerkt wordt. Zo blijkt uit een onderzoek van juridisch consulent Protecting.co.uk onder honderden recruiters bij Britse bedrijven.
De onderzoekers wijzen erop dat het controleren van de sociale media-accounts en activiteiten van kandidaten inmiddels is ingeburgerd. Uit het onderzoek blijkt dat 74% van de werkgevers
de profielen van potentiële werknemers op netwerken als Facebook, Twitter en
LinkedIn controleert. Daarbij werd vastgesteld dat 68% van de respondenten toegeeft op basis van de aangetroffen content de kandidatuur van een potentiële medewerker te hebben geschrapt. Tevens bleek dat 24% van de managers ook personeelsleden heeft moeten aanspreken over materiaal dat via sociale media werd gepubliceerd.
Maar de onderzoekers zeggen echter ook vastgesteld te hebben dat 15% van de werkgevers toegeeft achterdochtig te worden wanneer een potentiële werknemer
geen zichtbare aanwezigheid op een van de populaire sociale netwerken blijkt te hebben.
“Door
de grote competitiviteit op de actuele arbeidsmarkt, kunnen werkgevers zich bij de rekrutering vaak bijzonder selectief opstellen. Een aanwezigheid op sociale media moet dan ook absoluut smetteloos blijven. Men mag niet vergeten dat werkgevers er een gewoonte van hebben gemaakt de accounts van potentiële kandidaten op sociale media te controleren.”
Maar er wordt aan toegevoegd dat
sociale media ook een positieve bijdrage kunnen leveren en de werkgever aan de hand van de gepresenteerde content overtuigd kan worden om alsnog voor een bepaalde kandidaat te kiezen.