In de auto even je mail checken, een whatsappje lezen of die leuke reacties op jouw facebook-post checken, we weten dat het niet mag, en verschillende campagnes spelen hier (de een wat duidelijker) op in. Zoals de game Tweet, Chat, Like & Drive die onderdeel was van de publiekscampagne ‘Aandacht in het verkeer‘, op initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Vandaag start het ministerie van Infrastructuur en Milieu in samenwerking met KPN, T-Mobile, UPC, Vodafone en Ziggo een campagne die ook voor dezelfde ‘gevaren’ waarschuwt als je op de fiets zit. En dan met name tieners tussen de 12 en 17 jaar worden gevraagd om verantwoord om te gaan met hun smartphone in het verkeer. Smartphonegebruik speelt namelijk een rol bij een op de vijf fietsongelukken waarbij een jongere betrokken is.
Minister Schultz: “Onze fietspaden, straten en wegen worden steeds veiliger. De zwakste schakel in het verkeer is ons eigen gedrag. De smart-phone maakt ons leven leuker en makkelijker, maar het kan ook flink afleiden. Via deze campagne maken we verkeersdeelnemers bewuster van de risico’s van smartphonegebruik in het verkeer.“
In de periode 2014-2016 werkt het ministerie van Infrastructuur en Milieu samen met deze providers om verantwoord gebruik van de smartphone in het verkeer te stimuleren. De providers zullen hiervoor ook onderling samenwerken. TeamAlert en Veilig Verkeer Nederland (VVN) ondersteunen de acties en de Nationale Politie let extra op het handheld gebruik van de smartphone in het verkeer.
Smartphone gebruik
Steeds meer Nederlanders bezitten een smartphone. In 2013 waren er 8 miljoen smartphones in gebruik. Mensen bellen minder en gebruiken de smartphone steeds meer voor sociale media en tekstberichten, ook als ze aan het verkeer deelnemen. Uit onderzoek blijkt dat de kans op een verkeersongeval minstens 25 keer groter is als iemand tijdens het rijden bezig is met het lezen of schrijven van tekstberichten, mailen en sociale media. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) schat dat hierdoor jaarlijks enkele tientallen verkeersdoden en honderden ernstig gewonden vallen.
Campagne voor fietsers
Vorig jaar richtte de campagne ‘Aandacht op de weg’ zich vooral op het ontmoedigen van het gebruik van de smartphone tijdens het autorijden. In recent NIPO-onderzoek geeft 1 op de 10 automobilisten nog altijd aan ‘zeer vaak of regelmatig’ tijdens het rijden de smartphone voor social media te gebruiken. Onder jonge fietsers (12-24 jaar) is zelfs 1 op de 3 personen onderweg druk in de weer met zijn of haar smartphone.
Bij 9% van de fietsongevallen is een smartphone in het spel. Bij de leeftijdsgroep 12-34 jaar is dit percentage twee keer zo hoog, namelijk 17-18% van de fietsongevallen. In de campagne is er daarom dit keer extra aandacht voor de fietsende jongeren.
Fietsmodus
Om jongeren veilig gedrag in de praktijk te laten ervaren is een nieuwe mobiele app ‘Fietsmodus’ ontwikkeld. Deze (ios & android) App beloont de jongere als die onderweg op de fiets de smartphone niet gebruikt. De gebruikers van de app maken kans op bioscoopkaartjes, een t-shirt of een fiets.
[Afbeeldingen via Fotolia]