Social Media10.11.2014

​Actueel zijn op Facebook wordt steeds belangrijker


Groot worden is één ding. Groot blijven dat is de échte uitdaging. Dat geldt ook voor Facebook. Eigenlijk bizar dat Facebook het op drie na grootste land ter wereld is als je kijkt naar inwoneraantal. Om zo groot te blijven, vonden ze het bij Facebook nodig om het algoritme dat bepaalt wat gebruikers in hun newsfeed zien, opnieuw aan te passen. Waren we er net aan gewend dat de connectie die je hebt met vrienden, pagina’s en groepen heel belangrijk was. Om te zorgen voor een betere gebruikerservaring is nu actualiteit belangrijker geworden.

Vrienden eerst

Het vorige algoritme zorgde ervoor dat de eerste berichten in onze newsfeed altijd de berichten waren van de vrienden en pagina’s waar we het meeste interactie mee hadden. Het hielp ons op die manier om verbonden te blijven met onze vrienden, pagina’s en groepen. Dit bleek toch niet altijd handig, omdat je soms berichten van een paar dagen geleden als eerste zag. Een paar dagen is vergeleken met de snelheid van sociale media al bijna “vroeger”. De enige reden dat je het bericht te zien kreeg was dat het door een vriend was gepost. Maar dat iets door een vriend gepost is, betekent niet altijd dat we het nog steeds willen zien. Dat is precies waarom het nieuwe algoritme is ontwikkeld.

NU!

Met het nieuwe algoritme gaat het allemaal om actualiteit. Het zijn niet langer de likes en de comments die voorrang krijgen. Wanneer een post geen recente aandacht meer krijgt, zal het dus uit je newsfeed verdwijnen. Het belangrijkste wordt dus recente activiteit en niet meer wie het bericht verstuurt. Goed om rekening mee te houden!

Wat je straks ook in je newsfeed zult gaan tegenkomen zijn trending topics. In Engelstalige profielen wordt dit nu uitgerold. Van films tot muziek en van nieuws tot de meest recente rage in de sociale media (Denk aan de Ice Bucket Challenge).

De eerste testen hebben aangetoond dat de betrokkenheid van gebruikers is verbeterd met 6% als gevolg van deze update. Laten we hopen dat dit ook in de praktijk straks positief uitpakt. Als je straks dat blauwe “Trending” tekentje ziet in je newsfeed dan weet je dat dat het nieuwe algoritme in actie is!

trending op Facebook
trending op Facebook

Don’t worry

Is dit een hele spectaculaire update? Nee hoor, dat valt wel mee. En daarbij; dit is niet de eerste keer dat Facebook het algoritme aanpast en het zal zeker niet de laatste keer zijn. Het enige dat je moet doen is zorgen voor interessante en relevante content voor je publiek. En daar ben je toch al dagelijks mee bezig. Toch? Zorg dat je volgers en fans deze content zo interessant gaan vinden en dat belonen met een like of comment! Je wilt graag recente activiteit. Dat laat zien dat je de moeite waard bent!

De kunst is om je te houden aan de goede en strak georganiseerde strategie, maar met voldoende ruimte om op het laatste moment te schakelen en over onderwerpen te posten die je publiek op dit moment bezig houden. Je moet dus niet alleen zorgen voor relevante content, je moet er ook voor zorgen dat de content relevant blijft! Leuke uitdaging toch?

Pijnlijk

Pas wel op! In de wil actueel en trending te zijn wordt er nog al eens geblunderd. Op Twitter hebben we hier al regelmatig een aantal pijnlijke voorbeelden van voorbij zien komen. Het ging bijvoorbeeld mis bij een kledingwinkel in Amerika. Het is alweer even geleden en misschien heb je hem al eens gezien, maar het illustreert goed hoe je het NIET moet doen. Er werd door de betreffende winkel gekeken naar de trendinghashtags en getracht hier leuk op aan te sluiten.

Degene die dit tweette wist niet dat Aurora trending was, omdat dit de plaats was waar de schietpartij bij de bioscoop tijdens de première van de Batmanfilm “The Dark Night Rises” plaatsvond. Erg pijnlijk! Toch was deze vergissing heel gemakkelijk te voorkomen geweest door eerst de hashtag te checken en te kijken naar de context. Een kwestie van twee clicks.

Gelukkig duurde het niet lang voordat ze zich bij Celeb Boutique realiseerden dat ze de plank finaal mis hadden geslagen. Helaas was de storm aan kritiek al flink op gang gekomen. Met de volgende serie tweets probeerden ze zich eruit te redden.

Het werd er voor de winkel niet beter op, omdat de tweets erg onpersoonlijk waren en ze ook nog eens de schuld afschoven op hun pr bureau. Het publiek aanvaarde de excuses niet en deze actie zal de reputatie van de kledingwinkel absoluut geschaad hebben. Vooral toen bleek dat de reclame voor de betreffende jurk gewoon nog prominent op de website bleef staan. Gelukkig voor CB Boutique is Twitter een vluchtig medium en is de storm gaan liggen. Dit voorbeeld laat wel zien dat zorgvuldigheid en kwaliteit altijd nog boven actualiteit staan, hoe graag je dit ook wilt zijn.

Voorkom missers

Maak een planning. Feestdagen, jaarlijkse gebeurtenissen, evenementen en seizoenen bieden voldoende mogelijkheden om trending te zijn op neutraal gebied. Met en flinke dosis creativiteit zijn er genoeg leuke dingen bedenken.

Check en dubbelcheck. Je hoeft niet altijd mee te doen met een trending topic. Dat iets populair is, betekent niet dat je er ook iets mee moet doen. Doe het alleen als het past bij jouw bedrijf en jouw doelstellingen. Ga je toch mee met een trending topic of hashtag, check dan eerst even de context. Het klinkt als een open deur, maar je vergeeft het je zelf niet als het mis gaat. De nieuwe Trendswidget in het social media management dashboard van SocialSensr laat je in een oogopslag zien welke content trending is onder jouw doelgroepen. Met één muisklik is ook de context van hashtags zo achterhaald. Ook op de platformen zelf ben je er snel achter waar de hashtag over gaat.

Als het toch mis gaat. Weet je wat je gaat doen als een social media crisis dreigt? Sta eens stil bij een aantal scenario’s en maak daar een plan voor. Hopelijk heb je het nooit nodig, maar als je misgaat kan je direct handelen. We weten allemaal hoe snel het kan gaan. Dan wil je kunnen handelen en niet nog hoeven bediscussiëren hoe je het gaat aanpakken.

Facebook heeft weer een nieuwe uitdaging voor ons als marketeers. Naast dat we relevante content delen willen we ook veel recente aandacht voor onze berichten. Inspelen op actuele zaken kan daarvoor een goede strategie zijn, maar pas op! Soms weet je niet hoe een discussie zich ontwikkeld en wees niet te snel met het gebruiken van een hashtag zonder te weten waar het overgaat. Als je zorgvuldig te werk gaat en blijft zorgen voor content van hoge kwaliteit blijft je je volgers en fans boeien. 

Dit is een artikel van SocialSensr, The Next Step in Social Media Management. SocialSensr is een innovatieve tool waarmee je Twitter, Facebook en LinkedIn binnen 1 omgeving kunt beheren. Je kunt SocialSensr 30 dagen gratis uitproberen.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Verder lezen over Online Marketing

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Breeze heeft Microsoft Copilot ten grondslag liggen en biedt een AI-collega die niet je werk overneemt, maar het wel eenvoudiger maakt.

Marketing11.11.2024

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert