Social Media10.11.2014

​Actueel zijn op Facebook wordt steeds belangrijker


Groot worden is één ding. Groot blijven dat is de échte uitdaging. Dat geldt ook voor Facebook. Eigenlijk bizar dat Facebook het op drie na grootste land ter wereld is als je kijkt naar inwoneraantal. Om zo groot te blijven, vonden ze het bij Facebook nodig om het algoritme dat bepaalt wat gebruikers in hun newsfeed zien, opnieuw aan te passen. Waren we er net aan gewend dat de connectie die je hebt met vrienden, pagina’s en groepen heel belangrijk was. Om te zorgen voor een betere gebruikerservaring is nu actualiteit belangrijker geworden.

Vrienden eerst

Het vorige algoritme zorgde ervoor dat de eerste berichten in onze newsfeed altijd de berichten waren van de vrienden en pagina’s waar we het meeste interactie mee hadden. Het hielp ons op die manier om verbonden te blijven met onze vrienden, pagina’s en groepen. Dit bleek toch niet altijd handig, omdat je soms berichten van een paar dagen geleden als eerste zag. Een paar dagen is vergeleken met de snelheid van sociale media al bijna “vroeger”. De enige reden dat je het bericht te zien kreeg was dat het door een vriend was gepost. Maar dat iets door een vriend gepost is, betekent niet altijd dat we het nog steeds willen zien. Dat is precies waarom het nieuwe algoritme is ontwikkeld.

NU!

Met het nieuwe algoritme gaat het allemaal om actualiteit. Het zijn niet langer de likes en de comments die voorrang krijgen. Wanneer een post geen recente aandacht meer krijgt, zal het dus uit je newsfeed verdwijnen. Het belangrijkste wordt dus recente activiteit en niet meer wie het bericht verstuurt. Goed om rekening mee te houden!

Wat je straks ook in je newsfeed zult gaan tegenkomen zijn trending topics. In Engelstalige profielen wordt dit nu uitgerold. Van films tot muziek en van nieuws tot de meest recente rage in de sociale media (Denk aan de Ice Bucket Challenge).

De eerste testen hebben aangetoond dat de betrokkenheid van gebruikers is verbeterd met 6% als gevolg van deze update. Laten we hopen dat dit ook in de praktijk straks positief uitpakt. Als je straks dat blauwe “Trending” tekentje ziet in je newsfeed dan weet je dat dat het nieuwe algoritme in actie is!

trending op Facebook
trending op Facebook

Don’t worry

Is dit een hele spectaculaire update? Nee hoor, dat valt wel mee. En daarbij; dit is niet de eerste keer dat Facebook het algoritme aanpast en het zal zeker niet de laatste keer zijn. Het enige dat je moet doen is zorgen voor interessante en relevante content voor je publiek. En daar ben je toch al dagelijks mee bezig. Toch? Zorg dat je volgers en fans deze content zo interessant gaan vinden en dat belonen met een like of comment! Je wilt graag recente activiteit. Dat laat zien dat je de moeite waard bent!

De kunst is om je te houden aan de goede en strak georganiseerde strategie, maar met voldoende ruimte om op het laatste moment te schakelen en over onderwerpen te posten die je publiek op dit moment bezig houden. Je moet dus niet alleen zorgen voor relevante content, je moet er ook voor zorgen dat de content relevant blijft! Leuke uitdaging toch?

Pijnlijk

Pas wel op! In de wil actueel en trending te zijn wordt er nog al eens geblunderd. Op Twitter hebben we hier al regelmatig een aantal pijnlijke voorbeelden van voorbij zien komen. Het ging bijvoorbeeld mis bij een kledingwinkel in Amerika. Het is alweer even geleden en misschien heb je hem al eens gezien, maar het illustreert goed hoe je het NIET moet doen. Er werd door de betreffende winkel gekeken naar de trendinghashtags en getracht hier leuk op aan te sluiten.

Degene die dit tweette wist niet dat Aurora trending was, omdat dit de plaats was waar de schietpartij bij de bioscoop tijdens de première van de Batmanfilm “The Dark Night Rises” plaatsvond. Erg pijnlijk! Toch was deze vergissing heel gemakkelijk te voorkomen geweest door eerst de hashtag te checken en te kijken naar de context. Een kwestie van twee clicks.

Gelukkig duurde het niet lang voordat ze zich bij Celeb Boutique realiseerden dat ze de plank finaal mis hadden geslagen. Helaas was de storm aan kritiek al flink op gang gekomen. Met de volgende serie tweets probeerden ze zich eruit te redden.

Het werd er voor de winkel niet beter op, omdat de tweets erg onpersoonlijk waren en ze ook nog eens de schuld afschoven op hun pr bureau. Het publiek aanvaarde de excuses niet en deze actie zal de reputatie van de kledingwinkel absoluut geschaad hebben. Vooral toen bleek dat de reclame voor de betreffende jurk gewoon nog prominent op de website bleef staan. Gelukkig voor CB Boutique is Twitter een vluchtig medium en is de storm gaan liggen. Dit voorbeeld laat wel zien dat zorgvuldigheid en kwaliteit altijd nog boven actualiteit staan, hoe graag je dit ook wilt zijn.

Voorkom missers

Maak een planning. Feestdagen, jaarlijkse gebeurtenissen, evenementen en seizoenen bieden voldoende mogelijkheden om trending te zijn op neutraal gebied. Met en flinke dosis creativiteit zijn er genoeg leuke dingen bedenken.

Check en dubbelcheck. Je hoeft niet altijd mee te doen met een trending topic. Dat iets populair is, betekent niet dat je er ook iets mee moet doen. Doe het alleen als het past bij jouw bedrijf en jouw doelstellingen. Ga je toch mee met een trending topic of hashtag, check dan eerst even de context. Het klinkt als een open deur, maar je vergeeft het je zelf niet als het mis gaat. De nieuwe Trendswidget in het social media management dashboard van SocialSensr laat je in een oogopslag zien welke content trending is onder jouw doelgroepen. Met één muisklik is ook de context van hashtags zo achterhaald. Ook op de platformen zelf ben je er snel achter waar de hashtag over gaat.

Als het toch mis gaat. Weet je wat je gaat doen als een social media crisis dreigt? Sta eens stil bij een aantal scenario’s en maak daar een plan voor. Hopelijk heb je het nooit nodig, maar als je misgaat kan je direct handelen. We weten allemaal hoe snel het kan gaan. Dan wil je kunnen handelen en niet nog hoeven bediscussiëren hoe je het gaat aanpakken.

Facebook heeft weer een nieuwe uitdaging voor ons als marketeers. Naast dat we relevante content delen willen we ook veel recente aandacht voor onze berichten. Inspelen op actuele zaken kan daarvoor een goede strategie zijn, maar pas op! Soms weet je niet hoe een discussie zich ontwikkeld en wees niet te snel met het gebruiken van een hashtag zonder te weten waar het overgaat. Als je zorgvuldig te werk gaat en blijft zorgen voor content van hoge kwaliteit blijft je je volgers en fans boeien. 

Dit is een artikel van SocialSensr, The Next Step in Social Media Management. SocialSensr is een innovatieve tool waarmee je Twitter, Facebook en LinkedIn binnen 1 omgeving kunt beheren. Je kunt SocialSensr 30 dagen gratis uitproberen.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

Verder lezen over Online Marketing

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Insta360 maakt prima camera's, maar het heeft ook heel veel partnerschappen met influencers. En daar is het niet zo transparant over.

Marketing30.04.2024

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s