Het actieve gebruik van Facebook daalt, terwijl Instagram groeit. Het gebruik van smartphones groeit (ja, natuurlijk), net als dat van smart-tv’s. Het blijkt uit onderzoek van Ruigrok Netpanel. Afgelopen vrijdag publiceerden zij de resultaten van What’s Happening Online? – 2017, waarmee zij inzicht willen geven in het gebruik van onder andere internet, social media en e-commerce.
Dat het gebruik van smartphones is toegenomen is een schot voor open doel. Maar ook de smart-tv’s gebruiken we steeds meer. In het afgelopen jaar maakten deze tv’s een stevig groei door. Vooral Millennials maken het meeste gebruik van internet op hun televisie. In 2012 werd de smart-tv gebruikt door iets minder dan één op de tien Nederlanders. Vijf jaar later is het gebruik gegroeid naar bijna drie op de tien.
Als er iets is dat flink aan het veranderen is, dan is het wel het social media-gebruik. Je kunt in feite jezelf als referentiekader gebruiken: welke media gebruik jij zelf actief op dit moment? En hoe was dat een jaar (of twee jaar) geleden?
Grote kans dat jij aangeeft dat je Facebook steeds minder gebruikt, en Instagram des te meer. Het is voor het eerst dat er ook echt dalende cijfers van Facebook te zien zijn. En ook al loopt het lijntje een beetje terug, het is nog steeds – by far – het meest gebruikte sociale netwerk. Alleen is het de laatste tijd best wel moeilijk om door al die kattenfilmpjes, meme’s, bloopers en GIF’jes heen nog de vakantiefoto’s of geboorte-aankondigingen van je vrienden te zien.
In de resultaten van het onderzoek van Ruigrok zijn een hoop interessante dingen te lezen, waarbij vooral de verschillen tussen verschillende leeftijdscategorieën boeiend zijn. Dit en meer kun je lezen in de onderzoeksresultaten (gratis te downloaden).
Header: © Sondem – Fotolia.