Social Media03.07.2017

“Actief gebruik Facebook loopt terug”


+ What’s Happening Online

Het actieve gebruik van Facebook daalt, terwijl Instagram groeit. Het gebruik van smartphones groeit (ja, natuurlijk), net als dat van smart-tv’s. Het blijkt uit onderzoek van Ruigrok Netpanel. Afgelopen vrijdag publiceerden zij de resultaten van What’s Happening Online? – 2017, waarmee zij inzicht willen geven in het gebruik van onder andere internet, social media en e-commerce.

Smartphones en smart-tv’s

Dat het gebruik van smartphones is toegenomen is een schot voor open doel. Maar ook de smart-tv’s gebruiken we steeds meer. In het afgelopen jaar maakten deze tv’s een stevig groei door. Vooral Millennials maken het meeste gebruik van internet op hun televisie. In 2012 werd de smart-tv gebruikt door iets minder dan één op de tien Nederlanders. Vijf jaar later is het gebruik gegroeid naar bijna drie op de tien.

Welke devices gebruik jij?
Welke devices gebruik jij?

Gebruik social media

Als er iets is dat flink aan het veranderen is, dan is het wel het social media-gebruik. Je kunt in feite jezelf als referentiekader gebruiken: welke media gebruik jij zelf actief op dit moment? En hoe was dat een jaar (of twee jaar) geleden?

Grote kans dat jij aangeeft dat je Facebook steeds minder gebruikt, en Instagram des te meer. Het is voor het eerst dat er ook echt dalende cijfers van Facebook te zien zijn. En ook al loopt het lijntje een beetje terug, het is nog steeds – by far – het meest gebruikte sociale netwerk. Alleen is het de laatste tijd best wel moeilijk om door al die kattenfilmpjes, meme’s, bloopers en GIF’jes heen nog de vakantiefoto’s of geboorte-aankondigingen van je vrienden te zien.

Social media-gebruik in 2017
Social media-gebruik in 2017

In de resultaten van het onderzoek van Ruigrok zijn een hoop interessante dingen te lezen, waarbij vooral de verschillen tussen verschillende leeftijdscategorieën boeiend zijn. Dit en meer kun je lezen in de onderzoeksresultaten (gratis te downloaden).

  • Digitieners (14-20 jaar): gebruiken social media het meest, maar zijn minder geïnteresseerd in Facebook. Ze zijn grootverbruiker van korte online video’s.
  • Millennials (21-35 jaar): shoppen het meest online via mobiel en zijn het meest bezig met privacy-instellingen van alles wat zij online doen.
  • Generatie X (36-55 jaar): gebruikt nog steeds tablets. Facebook verliest populariteit, Instagram groeit.
  • Babyboomers (56-71 jaar): tweederde gebruikt social media (vooral WhatsApp). Het vertrouwen in veiligheid online is bij deze groep aan het groeien, maar klachten of vragen doen ze het liefst via de telefoon.

Header: © Sondem – Fotolia.

Marloes de Hooge

Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads