De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Een sportwedstrijd beleef je als toeschouwer tegenwoordig in vele dimensies. Want ook langs de lijn speelt social media een steeds grotere rol. Het 42e ABN AMRO World Tennis Tournament in Rotterdam had de openbare primeur van een Social wall die de beleving van de fans nog verder versterkt. En de analytics-fabriek die daarvoor achter de schermen draait, kan nog veel meer.
Het is niet de eerste keer dat IBM zijn analytics-diensten inzet voor sportwedstrijden. IBM’s Watson Content Analytics was ook de basis voor data-analyses die het bedrijf tijdens grote evenementen als Wimbledon en de Superbowl maakte. Het verschil is: toen gebeurde dat nog intern en volledig geautomatiseerd, om te laten zien wat de mogelijkheden zijn. In Rotterdam werd de dienst voor het eerst naar de publieke ruimte verplaatst: op strategische plaatsen in Ahoy waren meerdere grote ‘social walls’ opgesteld, op nog eens 100+ schermen gaf IBM onder en naast de wedstrijdbeelden allerlei extra informatie door. Dat betekende dat – ook voor het eerst – twee journalisten als moderator optraden om een selectie van de beste tweets te maken.
Voor Rotterdam is vooral de ‘social dashboard’-component van Watson Content Analytics van stal gehaald. Daarmee werd de social wall opgebouwd die de organisator in acht ‘informatietegels’ aan het publiek aanbood. Deze tegels bevatten niet alleen de tweets van spelers en publiek, maar hadden ook koppelingen met andere systemen. Zo was de agenda van het toernooi erin geïntegreerd, zodat de organisatie snel programmawijzigingen kon doorgeven. Daarnaast was een foto-feed opgenomen, met onder meer de Instagram-selfiecontest die de organisatie had uitgeschreven en waarvan de winnaar vrijkaartjes voor de finale kreeg.
Applicaties waarvoor analytics-software uit de kast werd getrokken, waren ‘Evolving topics’ (ofwel de onderwerpen die ’trending’ waren) en ‘Share of the conversation’ (tennissers over wie het meeste werd getweet). De kracht van analytics is immers dat het uit grote hoeveelheden ongestructureerde data – zoals tweets – patronen, correlaties en trends kan destilleren. Zo voegden de data die rondom het tennistoernooi waren ontstaan, iets extra’s toe aan de beleving van de toeschouwer. Ook zagen ze hun zelf gecreëerde content meteen terug, wat de band met het toernooi verder verstevigde.
De social wall stelde Ahoy in staat om zijn innovatieve karakter uit te stralen, maar vooral om extra contact met de fans te leggen en meer entertainment te bieden. Sociale media dat op televisie inmiddels gemeengoed is, gaat zo ook bij evenementen een steeds grotere rol spelen. Er ontstaat immers een heel directe feedbackloop tussen organisatie (als leverancier) en bezoeker (als klant) die in het openbaar plaatsvindt. Organisatoren kunnen zo sneller inspelen op publiekswensen en de resultaten daarvan meteen via hun digitale media kenbaar maken.
De social wall van het ABN AMRO World Tennis Tournament werd in drie weken tijd opgeleverd, maar voor 2016 heeft het toernooi samen met IBM meer tijd. En dus denken beide partijen na over uitbreidingsmogelijkheden.
Er liggen volop kansen in het aanbieden van allerlei wedstrijdstatistieken. Op Wimbledon kon IBM daar al een staaltje van laten zien: door jaren aan wedstrijdinformatie in te voeren en daar allerlei gegevens aan toe te voegen die tijdens het toernooi werden verzameld, kon Watson – IBM’s cognitieve computer – allerlei fascinerende spelpatronen ontdekken. Die zijn niet alleen interessant voor de toeschouwer, zelfs coaches en spelers kunnen er iets van leren. Over zichzelf, maar ook over de komende tegenstander. Zo gaat technologie steeds meer een nieuwe dimensie toevoegen aan de sport. In de huiskamer, op de tribune en straks misschien zelfs in de wedstrijd zelf.
Deze blogpost is geschreven door Lin Yeh, Sr managing consultant Interactive Experience & Mobile (Business Solutions) bij IBM Global Business Services Europa.
Verder lezen over Analytics
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
Search13.04.2021
De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding
Search12.04.2021
Google komt met handige updates in Search Console
Zo zijn je website statistieken in nog meer detail te analyseren!Online08.02.2021
Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?
DC Business11.12.2019
Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op
Bij Global Founders Capital en BAMOnline11.09.2019
SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties
Marketing28.08.2019
De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo
Marketing06.11.2018
Marketing Strategie: Het 4F Model
1 model om al jouw marketing activiteiten te sturen!Verder lezen over IBM
Technology10.02.2023
Wat is een quantumcomputer en waarom is het interessant?
Technology04.05.2020
De toekomst van computers?
Technology25.10.2019
Google bevestigt doorbraak in kwantumcomputerkracht
Technology23.09.2019
Zijn wij drenkelingen op een houten vlot?
Technology29.10.2018
IBM koopt Red Hat voor 34 miljard dollar – maar wat is Red Hat?
Techreus koopt ander model voor de toekomstTechnology25.10.2018
Deze AI zou wel eens je nieuwe favoriete parfum kunnen bedenken
'Eau d'intelligence artificielle'Technology03.10.2018
Oordelen over vooroordelen in AI
Technology07.07.2018
Call for code: kan jouw code helpen bij natuur- en klimaatrampen?
Verder lezen over Sport
Gaming31.10.2024
Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25
Automotive30.10.2024
Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF
Events03.10.2024
Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam
Online10.09.2024
AI-tool personaliseert je workouts slimmer
Cybercrime16.08.2024
Wielrenner, je racefiets kan gehackt worden
Events24.07.2024
Olympische Spelen belanden nu al in een schandaal met drones
Online22.07.2024
Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’
Nieuws18.07.2024