De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Of het nu het Wereldkampioenschap voetbal is, de Olympische Spelen, de Super Bowl of de uitreiking van de Oscars. Dit soort grote evenementen zijn niet alleen de best bekeken shows van het jaar, het zijn ook de evenementen waarover we met zijn allen het meeste tweeten.
Het afgelopen WK Voetbal in Rusland, met Frankrijk als winnaar, was goed voor in totaal 115 miljard impressies (views op Twitter). De Super Bowl 52 van eerder dit jaar, goed voor 4,8 miljard impressies, en dat op één dag. En de Olympische Spelen van 2018 hadden in totaal samen zo’n 33,6 miljard views op Twitter. Stuk voor stuk indrukwekkende cijfers. En dergelijke live events zijn dus ook een mooie manier om wat extra aandacht rondom jouw bedrijf of merk te krijgen.
Om relevant te blijven met jouw publiek, volgers of fans is het dus slim om deel uit te maken van de conversatie rondom dit soort grote events. En dat is niet alleen goed voor je engagement, het kan ook nog eens goed zijn voor de business.
Onderzoek
Recent onderzoek van NeuroInsight heeft aangetoond dat Twitter Ads tijdens dergelijke live events 11% effectiever zijn in het stimuleren van betrokkenheid en ook nog eens 9% beter (in je geheugen) blijven hangen dan advertenties op televisie. Daarnaast brengen gebruikers ook nog eens 4% meer tijd door op Twitter tijdens dit soort grote events, in vergelijking tot een normale dag.
Allemaal mooie cijfers, maar hoe creëer of bedenk je nu zelf een inhaker of tweet om je voordeel te halen uit een betrokken publiek tijdens deze live events? We hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet. Lees ze goed door, haal er je voordeel uit en zorg ervoor dat bij het volgende grote event jij weet wat te doen voor jouw bedrijf of merk!
1. Hou geen verkooppraatje
Keep it real. Ga geen verkooppraatje houden. Zorg dat de tweets inspelen over de recente activiteit, team of persoon. Je zal een beetje moeten entertainen en proberen op een subtiele manier jouw bedrijf te vermelden. Een goed voorbeeld hiervan is Duracell, dat tijdens de afgelopen Super Bowl met 1 tweet de perfecte balans wist te vinden tussen het feliciteren van de Eagles met de overwinning en tegelijkertijd in te spelen op de geschiedenis van de Philadelphia fans en batterijen.
2. Overweeg het gebruik van video
Een video of geanimeerd GIF’je van maar 5 seconden kan meer aandacht trekken dan een statische afbeelding. Kost wat meer tijd om te maken, dus zorg dat je dit vooraf al gedaan hebt. Maak het jezelf niet te moeilijk en zorg dat je een paar opties hebt om uit te kiezen. Op die manier ben je klaar om snel in te spelen op de actuele gebeurtenissen.
3. Gebruik hashtags en emoji’s
Je ziet hashtags en emoji’s waarschijnlijk al veel voorbij komen, maar geloof het of niet, toch wordt er nog vaak niet aan gedacht. Hashtags zorgen ervoor dat de tweet op meerdere plekken op kan duiken. En emoji’s voegen er een tikkeltje fun aan toe. Reden genoeg om met beide aan de slag te gaan.
4. Zorg dat je actueel bent
Actualiteit is erg belangrijk. Kom niet een dag later nog op de proppen met een leuke inhaker. Het ijzer smeden als het heet is. Is er bijvoorbeeld een belangrijke wedstrijd bezig, dan zal deze ook vaak trending zijn. Dan is het het moment om in te haken. Bedenk iets leuks. Voeg er een van de vooraf gecreëerde videos aan toe, en voilà.
5. Het is niet alleen maar een tweet
Het is een conversatie. De juiste tweet op het juiste moment kan zorgen voor een hele reeks reacties. bereid je voor op een conversatie met jouw volgers en mogelijk een heel aantal nieuwe fans. Ook hier geldt weer, zorg dat je klaar zit om te reageren op relevante tweets en reacties. Een mooi voorbeeld hier is deze reactie van Airbnb, rondom de eerste Oscar voor Leonardo DiCaprio.
Op sportgebied is het nog even wachten op het volgende grote event. Misschien volgt er nog Nederlands succes in de Vuelta. Maar echt grote events zijn er even niet. Geeft jou genoeg tijd om je voor te bereiden, en er zo voor te zorgen dat jij de volgende klaar bent om in te spelen op wat er ook maar op je pad gaat komen.
Is bovenstaande allemaal iets te tijdrovend voor jouw merk of bedrijf? Dan heb je uiteraard ook de mogelijkheid om gelijk te gaan adverteren op Twitter. Ook hiermee zal je uiteraard jouw doelgroep bereiken, en dit blijkt uit recent onderzoek ook erg effectief te zijn.
Verder lezen over Bedrijven
Lifestyle20.11.2024
4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws06.11.2024
Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024
Winnaar van de Top 250 Golden Scaler AwardDC Business11.10.2024
5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf
DC Business07.10.2024
Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam
Search26.09.2024
Pas op: Google pakt bedrijven met nepreviews op Google Maps
DC Business23.09.2024
Flintfox lanceert snelle real-time pricing engine nu ook voor SAP-klanten
Lifestyle04.09.2024
5 dingen die altijd goed zijn in een kerstpakket
Verder lezen over Engagement
Social Media04.04.2019
Instagram marketing in 2019: less is more
Online25.04.2017
De perfecte customer experience creëer je zelf
DC Business15.06.2016
Maak kans op het gloednieuwe praktische Handboek Engaging Content
Social Media07.10.2015
5 redenen waarom je Instagram moet inzetten voor je merk
Events11.06.2015
De 10 Instagram-geboden voor merken
Social Media17.02.2015
Met native Facebook Video’s bereik je de meeste mensen
En met foto's nu de minste?Social Media19.08.2014
Dit soort berichten zorgen voor veel retweets
Social Media07.08.2014
Engagement op Instagram boosten doe je zo
InfographicVerder lezen over Merken
Events03.10.2024
Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam
Online22.07.2024
Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’
Nieuws01.04.2024
1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen
Marketing14.03.2024
Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinLifestyle16.10.2023
Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo
Marketing28.04.2023
Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook
Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goedOnline01.04.2023
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen
Verder lezen over Twitter
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media04.11.2024
X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen
Social Media31.10.2024
Happy Halloween: de leukste posts en inhakers
Social Media27.10.2024
Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral
Social Media26.10.2024
Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio
Social Media09.10.2024
Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen
Social Media24.09.2024