Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Als online marketeer heb je de beschikking over verschillende analysetools. Op basis van de getallen is te zien of je succesvol bent of niet. Maar wat zeggen al die cijfers eigenlijk? En welke acties hebben nu invloed op welke getallen? Je bent niet de enige die hier soms best mee worstelt. Om te weten welke marketinginspanningen het meeste rendement opleveren moet je verder kijken dan alleen de cijfers. Pas als je weet WELKE getallen, je WAT vertellen, weet je ook op welke wijze je je strategie aan kunt passen.
In dit artikel 5 tips om je te helpen ontdekken welke metrics je absoluut niet mag negeren.
Tip 1: Bepaal wat je echt wilt weten
Het is bijna onmogelijk dat je als online marketeer geen gebruik maakt van Google Analytics. In het analytics dashboard van Google is veel bruikbare informatie te vinden. Ook bieden de verschillende social media enige analyse mogelijkheden. Maak je gebruik van een social media dashboard, zoals SocialSensr, dan heb je vaak toegang tot uitgebreidere analytics. Toch zeggen al deze getallen niet veel als je je zelf niet afvraagt: “Wat wil ik bereiken met de tijd die ik investeer in alle online activiteiten”. Wat je gaat meten is namelijk erg afhankelijk van je doelen. Wil je meer shares van berichten? Of wil je meer inschrijvingen op je nieuwsbrief? Moeten mensen een free trial van je software aanvragen of een aankoop doen in je webwinkel? Bepaal duidelijk wat je met je inspanningen wilt bereiken. Een mooie manier om je doelen inzichtelijk te maken is om ze te verdelen deze vier metrics.
● Consumptie metrics: Hoeveel mensen hebben de content, gelezen, bekeken, gedownload of beluisterd?
● Sharing metrics: Hoe wordt de content gewaardeerd en hoeveel wordt het gedeeld met anderen.
● Leadgeneratie metrics: Hoe vaak zorgt de de consumptie van de content voor concrete actie? (De mensen die actie ondernemen zijn wellicht potentiële leads)
● Sales metrics: Is er daadwerkelijk geld verdiend met de inzet van de content?
Tip: 2 Analyseer je contentstrategie
Content staat centraal in bijna elke online marketingstrategie. Daarom is het onwijs belangrijk dat je de prestaties van je content op de voet volgt. Als je weet weke content het goed doet, kan je daar op verder bouwen (en meer soortgelijke content produceren natuurlijk!). Om je contentstrategie goed te blijven monitoren, is het van belang dat je in elk geval de volgende zaken goed in de gaten houdt.
● Eigen content Wat zijn de prestaties van de content van je eigen website? Kijk naar aantal lezers, shares via de verschillende social media, reacties en conversies. Maak voor overzicht en ter vergelijking een tabel met deze informatie. Je gaat zien welke post goed presteren en welke minder. Op basis hiervan kan je aanpassingen doen op je contentkalender.
● Content van concurrenten. Analyseer de content van je belangrijkste concurrenten op dezelfde wijze als je eigen prestaties. Door dit te doen, zul je ontdekken waar kansen liggen. Bijvoorbeeld welke behoeften van je doelgroepen nog niet worden vervuld. En daar ga jij dan natuurlijk voor zorgen. De trendswidget van SocialSensr zou je hierbij kunnen helpen.
● Gastblogs. Wanneer je als gastauteur schrijft voor andere websites, vergeet dan niet ook deze content mee te meten. Het produceren van content is een flink klus en je wilt dat je inspanningen beloond worden. Het kan zinvol zijn om ook de SEO prestaties van deze websites te meten. Is het wel zo interessant voor je bedrijf of merk om op deze sites te publiceren? Meten is weten.
● Prestaties op social media. Kijk ook goed naar de social analytics van de content die je produceert. Wordt je content veel gedeeld? Wordt er veel op gereageerd? En door wie? Op basis van deze metrics is te zien of de content die je produceert wel past bij je doelgroep en of het wel een effectieve bijdrage levert aan de door jou gestelde doelen.
Door je contentstrategie te baseren op data en op basis hiervan vervolgacties te plannen, heb je een sterk middel in handen.
Tip 3: Volg de prestaties van berichten
Een zorgvuldig op gebouwde community is van grote waarde. Het opbouwen van een community kost tijd. Content speelt hierbij een belangrijke rol. Je wilt weten welke content populair is binnen je community, maar het is ook van belang goed te weten welke content het best converteert. Als je dit weet, kan je meer van deze content produceren en meer leads genereren. Want uiteindelijk ben je begonnen met contentmarketing omdat je zag dat het kan bijdragen aan de omzetdoelen van het bedrijf waar je voor werkt. Zo volg je de prestaties van individuele berichten.
● Conversie van gastblogs Bloggen als gastauteur op een site die door jouw doelgroepen veel gelezen wordt kan zeer interessant zijn. Mits je zorgt voor engagement met je nieuwe community. Zorg er ook voor dat je iets te bieden hebt, waardoor deze nieuwe mensen bij je terug willen komen. Google Analytics laat je zien welke gastblogs voor jou het meest interessant zijn. Welke gastblogs zorgen voor het meeste verkeer naar je eigen website?
● Conversie van eigen blogs Het ene artikel gaat als een trein, terwijl het andere bijna nies doet. Soms is het lastig de vinger te leggen op de precieze oorzaak. Ook hierbij kan Google Analytics je helpen. Maak een doel aan in je dashboard. Kies voor Behavior > Site content> Landingpages. Dan kan je de conversie van de individuele blogposts meten. Op basis hiervan kan je gaan analyseren wat de reden is van het wel of juist niet presteren van je content.
● Conversie van social media campagnes Uiteraard houd je bij via welke sociale media je bezoekers op je site komen. Daarnaast bieden Social Media management dashboard informatie over de engagement en interactie van de verschillende berichten.
● Volg shares op verschillende platformen Om te achterhalen of de content die je maakt op het ene platform beter presteert dan op het andere platform kan je gebruikmaken van verschillende trackinglinks. Voorwaarde is uiteraard dat je de link per platform consequent moet gebruiken. Als je dit goed doet, zie je op welke platformen je het meest succesvol bent. De resultaten zullen je helpen je strategie op de verschillende platformen verder aan te passen.
● Engagement en awareness Naast de prestaties van de content op je site is het voor het aanpassen van je campagnes zeer interessant om je prestaties op sociale media platformen uitgebreid te analyseren. Niet alleen het aantal shares en likes, maar ook engagement. Nog een stap verder ga je door ook te kijken welke mensen in je community engagen met je content.Is dit je beoogde doelgroep? Kunnen deze mensen je helpen je doelen te bereiken? Hoe meer inzicht je hebt in je community, hoe beter je ze kunt bedienen én hoe eerder je je resultaten zult verbeteren.
Tip 4: Meet marketingsuccessen
Je wilt een bijdrage te leveren aan de groeidoelstellingen van je bedrijf. Als je kunt aantonen dat er een direct verband is tussen omzet en je online marketing inspanningen dan zit je goed als marketeer. Maar hoe doe je dat? Door deze drie verschillende metrics toe te passen, maak je inzichtelijk welke marketingsuccessen zijn toe te schrijven aan je online marketing inspanningen. Daarnaast kan je op basis van deze metrics ook je campagnes evalueren en waar nodig bijstellen.
● Optellen om een idee te hebben van je succes, zorg dat je inzicht hebt in de volgende totalen: het totaal aantal verkopen, de totalen van de mensen die in contact zijn gekomen met je merk tijdens de campagne (contacten,prospects, klanten en ambassadeurs), de kosten. (hoeveel geld is er met je campagne gemoeid (maandelijks en in totaal), en het totaal aantal items dat is verkocht (afhankelijk van je business natuurlijk).
● Onderlinge relaties Om inzicht te krijgen in de effectiviteit van je marketinginspanningen is het van belang om bepaalde getallen in relatie tot elkaar te zien. Bijvoorbeeld respons en conversie en het gemiddelde bedrag per verkoop. Wat kosten betreft is het interessant om te kijken naar de kosten per bereikte “media viewer”, per klant en per contact.
● Evalueren Benut een aantal momenten per jaar om je te verdiepen in deze getallen. Wanneer je dit meerdere malen per jaar herhaalt, zul je trends ontdekken en op basis daarvan kan je je strategie desgewenst aanpassen.
Tip 5: Meet websitetraffic
Wat heb je aan een website als hij niet gevonden wordt? Een succesvole online strategie moet terug te zien zijn in de (groeiende) bezoekersaantallen van je website. Als dit niet het geval is, moet je aan de bak. Kijk in elk geval eens naar de bezoekers, hun gedrag en acquisitie. Op basis van deze drie punten zijn al
veel verbeteringen mogelijk.
● Bezoekers, Kijk in Google Analytics naar de nieuwe vs terugkerende bezoekers. Als het aantal nieuwe bezoekers erg tegenvalt, is vooral de acquisitie een aandachtspunt. Besteed aandach aan het genereren van extra verkeer. Wanneer bezoekers niet terugkomen heb je content issue. Wanneer beiden tegenvallen kan het ook te maken hebben met de structuur van je website. Actie is vereist!
● Acquisitie, Wanneer de bezoekersaantallen van je site afnemen, moet je hier zeker iets mee doen. Wanneer je terugkomende bezoekers afnemen kan dat te maken hebben met het lastig kunnen vinden van je site, je bent niet onthouden en je domeinnaam wordt niet ingetypt. Of, zoals hierboven beschreven de CONTENT moet beter! Zorg dat je zo interessant bent dat men graag nog eens terugkomt. Als je weinig nieuwe bezoekers hebt, is er waarschijnlijk iets aan de hand met je organische zoekresultaten.
● Gedrag Weet waar mensen afhaken. Wordt er wel gelezen, maar niet geconverteerd? Speel met de inhoud van je site, call-to-actions, beeld en kleur. Om goed te kunnen testen is het van belang om niet te veel in eens te wijzigen. Als de prestaties dan verbeteren is het veel lastiger aan te tonen, waar het nu aan lag.
Wanneer je actief aan je site werkt en op basis van analytics wijzigingen doorvoert zullen de resultaten van je site moeten verbeteren. Nu kan je met een gerust hart weer vol gas met je campagnes.
Meten is werken
Het succes van je marketingcampagnes staat en valt met het doen van regelmatige analyses van je website, content en social media. Alleen dan weet je zeker wat wel en wat niet werkt. In dit artikel is een aantal handreikingen gegeven waar je op kunt letten. Plan de momenten van analyse en maak een concreet verbeterplan. Als het goed is, moeten je resultaten (in elk geval op bepaalde fronten) verbeteren. Hoe zorg jij voor succesvolle marketingcampagnes? Op welke metrics baseer jij je beslissingen? Ontbreken er volgens jou nog een aantal? Vul ze gerust aan!
Verder lezen over Online Marketing
Marketing11.11.2024
HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Marketing21.08.2024
HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Search05.08.2024