Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Om goed te presteren op social media is analyse van je activiteiten essentieel. Zowel om prestaties te verbeteren als om te rapporteren naar het management. Vaak wordt er gekeken naar de community als geheel en in welke mate deze groeit. Maar ook het analyseren op berichtniveau levert waardevolle informatie op. Lees in dit artikel 5 manieren om je social media posts te analyseren en waar nodig je social strategie aan te passen.
Content KPI
Op welke post wordt veel gereageerd en welke berichten worden veel gedeeld? Zijn de resultaten op Twitter anders dan op Facebook? En waarom? Welke berichten zorgen daadwerkelijk voor conversie? Een analysetool is onmisbaar als je je posts effectief wilt analyseren. Er zijn 5 belangrijke KPI’s, die de basis vormen voor het beoordelen van succes van jouw content op social media.
– Bereik
– Engagement
– Clicks
– Interactie
– Conversie
Om de tips in dit artikel te illustreren gebruik ik SocialSensr. Het dashboard bevat sinds kort een vernieuwde set analytics. Binnenkort worden de analytics nog verder uitgebreid. Naast de analyse op berichtniveau, krijg je straks ook de beschikking over mooie totaaloverzichten van je verschillende social media accounts. Om SocialSensr goed te begrijpen, moet je in je achterhoofd houden dat SocialSensr is opgebouwd in workspaces. Deze richt je bijvoorbeeld in op doelgroep of campagne. Elke workspace heeft zijn eigen sociale kanalen. Voor elke workspace heb je een apart analytics panel. Je ziet dus per doelgroep, per campagne of per klant de resultaten.
Bereik
Een waardevolle community begint met volgers en fans. En ondanks dat aantallen niet alles zeggen, wil je toch een fanbase opbouwen van een zekere grootte. Zorg dus dat je weet hoeveel mensen je bereikt met je berichten op sociale media. Als het goed is, zal dit aantal in de loop van de tijd verder groeien.
In de analytics in SocialSensr is mooi te zien hoe het bereik van je bericht bij iedere retweet verder toeneemt. In je postanalytics van Twitter is te zien wie de mensen zijn de de grootste bijdrage leveren aan het vergroten van je bereik. Hun namen zie je staan onder het totaal aantal clicks. Analyseer ook volgers van deze accounts. Welke van deze mensen zijn voor jouw bedrijf het meeste interessant? Geef deze mensen extra aandacht en engage met hen. Zo kan je door hen te beïnvloeden, je bereik verder vergroten.
Engagement
Als je content gedeeld wordt is dat zeer plezierig. Ook al willen we met zijn allen graag verder kijken dan likes, shares en retweets. Deze graadmeters geven nog steeds goed aan of de content wordt gewaardeerd door je community. In de analyse module van SocialSensr zie je per bericht de resultaten. Ga ook nog een stap verder door te kijken welke mensen in je community engagen met je content. Dit is te zien in de workspaces bij het bericht zelf. Zijn de mensen die zich betrokken voelen bij je merk ook je beoogde doelgroep? Helpen deze mensen je om je doelen te bereiken? Als je zorgt voor inzicht in je community, weet je hoe je de mensen kunt bedienen én zullen je resultaten daar ook naar zijn.
Clicks
Door het meten van het aantal clicks wordt het echte resultaat uit social media als een stuk concreter. Hoeveel mensen waren na het lezen van je post zó getriggerd dat ze verder wilden lezen. Je hebt in princiep twee soorten links. Links naar je eigen media, (website, landingpage,webshop etc.) en links naar anderen vaak uit gecureerde content. Leg deze twee soorten content eens naast elkaar. Wat scoort beter? Ook de clicks per soort content zijn zeer de moeite waard. Welke content wordt het meest gewaardeerd? Zijn het video of tekst? Is het kennis of commerciële boodschap? Hoe meer zicht je hebt op je succesvolle content, hoe beter je kunt presteren.
Interactie
De ideale post, op het best tijdstip, bij de meest passende doelgroep. Dat zou het recept moeten zijn voor engagement. Maar wat is de ideale post en wanneer is het tijd om deze plaatsen? En wie moeten er dan reageren? Je hebt met zorg je community opgebouwd, maar alleen de praktijk wijst uit of deze echt zo waardevol is, als dat je denkt. Door de manier waarop de analytics module van SocialSensr is opgebouwd wordt het vergelijken van succes op de platformen Twitter, Linkedin en Facebook mogelijk. Door engagement, clicks en bereik consequent te meten op verschillende platformen kom je er achter op welke platform welke posts het beste presteren.
Conversie
Alle inspanningen die we leveren op social media hebben een doel. We willen dat zoveel mogelijk mensen een bepaalde actie ondernemen. Of het nu gaat om het doen van een aankoop, het aanvragen van een kennisdocument, het aanmelden voor een webinar of het delen van een bericht. We proberen onze volgers een stapje dichter bij ons te halen. Om te zien of dat lukt en het succes daarvan is afhankelijk van veel andere factoren. Denk aan de opbouw van je website of de betrouwbaarheid van je webshop. Naast goede social analytics ontkom je er niet aan om ook te zorgen voor web analytics waar je het gedrag van je bezoekers die je vanuit social media naar je website hebt gekregen verder kunt volgen.
Eerlijk beeld van het aantal Clicks
SocialSensr meet alle berichten die je via SocialSensr verstuurt. Iedere link is uniek en wordt apart gemeten. Elk klik wordt geteld. Het aantal Clicks in je dashboard is het totaal aantal Click over de gehele periode. Hierdoor krijg je de kans om te testen met verschillende tijdstippen of verschillende netwerken. Wat werkt voor jouw doelgroep het beste? Wanneer ontstaat de meeste interactie? Wat ziet je community liever? Al deze vragen kan je beantwoorden door gebruik te maken van het Analyticspanel in SocialSensr.
Actuele stand van zaken
De conversaties in social media gaan zo snel en zijn zo talrijk dat grip houden steeds lastiger wordt. SocialSensr helpt je hierbij door de resultaten uit het Analytics panel met 1 druk op de knop zichtbaar te maken en altijd de laatste stand van zaken te tonen. Je onderneemt dus altijd actie op basis van de actualiteit. Gebruik je meerdere links in één bericht? Geen nood. Elke link wordt apart gemeten.
Met de toevoeging van deze set analytics is SocialSensr en volwaardig social media management dashboard geworden.
Om gebruikers de kans te geven kennis te maken met social media management the ‘SocialSensr way’ is het gebruik de eerste 30 dagen gratis. Vraag vandaag nog je gratis trial aan.