18.07.2014
Social Media

Facebook bezig met testen van ‘Buy button’

By: Redactie Dutchcowboys

BlogSocial Media

Begin deze maand was er bij Twitter een ontwikkeling te zien waarbij er een ‘Buy Now‘ button te spotten was. Ook Pinterest introduceerde eerder de Do-It-Yourself Promoted Pins. Nu legt ook Facebook zich toe op deze ontwikkeling. Bekend is dat Facebook momenteel de ‘Buy Now’ button aan het uittesten is voor verschillende bedrijven. Deze bedrijven hoeven op dit moment nog niet te betalen voor de button die verschijnt in de newsfeed en in advertenties op Facebook.

De ‘Buy Now’ button geeft consumenten de mogelijkheid om een volledige aankoop te doen zonder Facebook te verlaten. Dit kan de conversieratio’s flink verhogen waar retailers profijt van hebben. Gebruikers kunnen betalen met hun creditcard waarvan de gegevens zijn opgeslagen in Facebook. Ook kunnen nieuwe betalingsdetails worden doorgegeven om in de toekomst nog sneller een aankoop te kunnen doen. Volgens Facebook is deze betalingsoptie ‘privacy safe’ en zal Facebook deze gegevens niet doorverkopen aan derden.

watch
watch

Facebook ondernam in het verleden al meer pogingen om e-commerce verder te integreren. In 2012 werd er een Pinterest-achtige functie met ‘buy’ buttons uitgetest die vervolgens weer weggehaald werd. Daarnaast heeft Facebook een ‘Donate’ button uitgetest waarbij gebruikers goede doelen kunnen steunen. Recent is Facebook bezig geweest met een autofill functie waarbij betalingsgegevens automatisch worden aangevuld als gebruikers een aankoop willen doen in een e-commerce app binnen Facebook.

Als de tests succesvol blijken, kan Facebook in de toekomst geld vragen in de vorm van een fee of een deel van de winst bij het voltooien van een aankoop. Daarnaast kan Facebook de aankopen ook gebruiken als return-on-investment bij adverteerders, om ze hiermee aan te moedigen grotere campagnes in te zetten.

Het voordeel voor het doen van een aankoop binnen Facebook is dat er verschillende stappen in een aankoopproces weggehaald kunnen worden. Hierdoor wordt de funnel kleiner en vinden er sneller conversies plaats. Als gebruikers voor de eerste keer iets bij een aanbieder via Facebook kopen, hoeven ze niet al hun betalingsgegevens in te vullen aangezien deze al zijn opgeslagen binnen Facebook. Gebruikers hoeven alleen op ‘Buy’ te klikken en vervolgens op bevestigen.

Share this post