De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Sponsorschap geen garantie voor veel vermeldingen in WK-berichten sociale media
Inmiddels is het een bekend verschijnsel bij zo’n beetje ieder groot evenement: de sociale media inhaker. Tijdens het WK van 2014 blijken merken sneller dan ooit met het plaatsen van inhakers, soms al binnen enkele minuten. Ze koppelen actualiteit aan het merk zelf en kunnen rekenen op duizenden reacties.
Mediaxplain toetste welke merken achter WK-inhakers ook echt officieel genoemd worden in WK-gerelateerde social posts. Uit de analyse van bijna 750.000 Nederlandse tweets en posts met officiële WK-hashtags blijkt dat officiële sponsoren van het WK niet de meeste aandacht krijgen in die berichten. Verder blijken de verschillen in aantallen mentions tussen biermerken, supermarkten en sportmerken onderling zeer groot: Heineken is kampioen, Albert Heijn wint van Jumbo en Nike zegeviert ten opzichte van Adidas.
Christiaan van Betuw, social media specialist bij Mediaxplain, licht het onderzoek toe: “Tijdens grote evenementen neemt het communicatiegeweld grote proporties aan. Wat vaak over het hoofd wordt gezien, is de mate waarin die communicatie ook direct gerelateerd kan worden aan het evenement zelf. Door de officiële hashtags van het WK als leidraad te gebruiken en daarnaast te kijken hoe vaak de merknaam daarbij wordt vermeld, krijg je een goede indruk welke merken echt gebruik van een evenement weten te maken.” Er werden in totaal 748.453 Nederlandse tweets en Facebookposts die een gangbare WK-hashtag bevatten gevonden.
Budweiser buitenspel
Uit de sociale media analyse blijkt dat vooral merken met WK-inhakers komen bovendrijven als het gaat om de hoeveelheid berichten op de sociale media. Voor Heineken, dat bijv. elf grappenmakers als #twelftal (Twitter-elftal) bij elkaar bracht om al tijdens de wedstrijd in te haken, blijken alle investeringen niet voor niets te zijn geweest. Veruit de meeste berichten met daarin een biermerk en een (of meerdere hashtags) gaan over Heineken. Van de biermerken volgt Jupiler op twee en Bavaria op drie. Budweiser, de officiële FIFA-biersponsor scoort in Nederland, met slechts 17 merkmentions in berichten waarin de officiële hashtags zijn gebruikt, de minste aandacht van de biermerken.
Holland Hamsters
Als het gaat om merkmentions op sociale media in berichten met officiële hashtags zijn de verschillen bij supermarkten minder groot. Van juichpak tot oranje hamster: dit jaar zijn alle grote supermarktketens met WK-inhakers vertegenwoordigd. Tot op heden zijn de meeste sociale berichten voor Albert Heijn. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat een deel van de berichten over de Zaanse grootgrutter een negatief sentiment behelst. Dit in verband met de mogelijk gevaarlijke Hup Holland Hamsters. Jumbo (2) en Plus (3) zijn nagenoeg vergelijkbaar in aanwezigheid. Het verschil met de top 3 en de overige supermarkten is groot. C1000, die inhaakt met de vaste acteurs Cas Jansen en Jack Wouterse in een leeuwenpak, staat in deze ranking op 4. Aldi, Dirk, Coop en Lidl worden in het kader van het WK nagenoeg niet genoemd in de op sociale media geplaatste berichten met WK-hashtags.
Adidas vs Nike
Als er wordt gekeken naar de sportmerken is ook daar de officiële WK-sponsor niet het meest zichtbaar op de sociale media. Adidas, die een geschatte 50 miljoen euro neerlegt voor het sponsorschap en FIFA-sponsor sinds 1970, is wat betreft sociale zichtbaarheid in het kader van het WK de nummer 2. De nummer 1? Duidelijk Nike. De marketingbenadering van Nike is dan ook een interessante. Het merk sponsort niet, zoals Adidas, het gehele evenement, maar juist een aantal favoriete voetbalteams. Onder meer het Nederlandse en het Braziliaanse elftal hebben een contract met Nike. Het sportmerk maakt vervolgens van de gesponsorde teams handig gebruik door middel van inhaakberichten op Facebook en Twitter. Op behoorlijke afstand, met ‘slechts’ 82 vermeldingen in Nederlandse berichten op Facebook en Twitter, maakt Puma de sociale sportmerken top 3 compleet.
Afbeelding © Fotolia
Verder lezen over Inhaker
Nieuws01.04.2024
1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen
Online01.04.2023
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen
Events17.03.2023
St Patrick’s day wordt in steeds meer Nederlandse steden gevierd
"Today we're all a bit Irish"Nieuws01.04.2022
Overzicht: Dit zijn de leukste 1 aprilgrappen van 2022
1 april kikker in je bilCoffee corner22.02.2022
McDonald’s presenteert vandaag de Palindroom Burger
22022022Nieuws14.02.2021
Valentijnsdag! Dit zijn de leukste Valentijnsdag inhakers
E-mail11.01.2021
Marketing Inhaak Kalender 2021 + handige tips
advertorialNieuws04.10.2019
#Dierendag: Een overzicht van de leukste tweets en inhakers
Verder lezen over Oranje
Media02.07.2024
Ook het EK 2028 zie je bij de NOS
Tech in Asia20.06.2024
Het EK Voetbal is ondertussen steeds meer een Chinees feestje
Nieuws27.04.2021
Koningsdag 2021: Willem gaat naar Brainport
Events23.03.2021
5.000 bezoekers aanwezig bij WK-kwalificatieduel Nederland – Letland
Grootste fieldlab test to nu toeTechnology03.07.2019
Robot-leeuwinnen van TU Eindhoven verdedigen in Sydney de wereldtitel
Lieke Motors en Vivianne WielemaEntertainment07.06.2019
Zet het bier maar koud, Oranje zondagavond in finale Nations League
Media25.10.2018
Een terugblik op de ‘Impossible moments’ van turnster Sanne Wevers
Nieuws14.06.2018
Deze Oranje Robot maakt wel een goede kans op het winnen van een WK Voetbal
Verder lezen over WK
Entertainment06.06.2024
Het EK Voetbal zie je in UHD-beeldkwaliteit bij Ziggo
de aftrap van een lange sportzomerGaming20.07.2023
Video: Manuel Bachoore beste speler ter wereld na winst WK FIFA 23
Entertainment01.02.2023
Het Wereldkampioenschap was hét moment voor legaal online gokken
Mobile18.11.2022
Ga je naar Qatar voor het WK? Neem een ‘lege’ smartphone mee
Nieuws16.11.2022
Wel of niet naar het WK Voetbal kijken? Advies van Sint en Santa
Een kritische boodschap van Bavaria over het WK in QatarNieuws31.10.2022
3 dingen die het WK in Qatar zo omstreden maken
Technology08.07.2022
De ‘Leeuwinnen’ van Tech United strijden weer mee op het WK robotvoetbal
Events23.03.2021