In februari dit jaar maakte Microsoft bekend dat zij de data van Foursquare zouden gaan gebruiken voor Bing en Windows. Bekend is dat Foursquare eerder aan het denken was over de keuze van een businessmodel. Nu heeft het vijf jaar jonge bedrijf hier een oplossing voor bedacht.
Zo beweert Foursquare zelf dat het gaat starten met het heffen van fees bij ontwikkelaars die toegang willen tot de data van restaurants en winkels. Jeffrey Glueck, chief operating officer bij Foursquare beweert dat het bedrijf bezig is met het onderhandelen over verschillende betaalopties en services met partijen die het meest gebruikmaken van deze data.
Verschillende ontwikkelaars van bijvoorbeeld Twitter, Pinterest, Vine en Flickr gebruiken de data van Foursquare. Zo is Pinterest gelinkt aan Foursquare bij het maken van kaarten waarbij gebruikers hun geplaatste foto’s kunnen taggen op de genomen plek.
Deze beslissing zal voor Foursquare veel geld gaan opleveren hetgeen het bedrijf hard nodig heeft. Op dit moment zijn lokale advertenties de enige bron van inkomsten. Dit programma is vorig jaar geheel geautomatiseerd waarbij de lokale adverteerders zelf advertenties kunnen opstellen.
Vorige maand lanceerde Foursquare een nieuwe app genaamd Swarm. Deze app geeft de gebruiker de mogelijkheid om in te checken bij bepaalde gelegenheden. Daarnaast maakte Foursquare bekend om onder de eigen naam verder te gaan as locatie-discovery app.