Eerder dit jaar werd bekend dat steeds meer tieners Facebook verlaten, omdat de ouders en grootouders ook hun weg hebben gevonden naar het medium. Zo vertelde David Ebersman, CFO van Facebook dat jonge tieners minder frequent het medium bezoeken. Ook ComScore bracht kort geleden een rapportage uit over de shift van tieners die andere sociale media verkiezen boven Facebook.
Veel onderzoeken duiden aan dat de groep tieners op Facebook daalt, maar als er dieper wordt ingegaan op de data, valt op dat het hier maar om een zeer kleine afname gaat. De meerderheid van deze groep, maakt nog steeds gebruik van Facebook. Het ComScore rapport toont een daling aan van drie procent onder studenten. 89% van deze groep gebruikt nog steeds Facebook.
Forrester is een nieuw onderzoek gestart waarbij er 4.517 jongeren tussen de 12 en 17 jaar zijn gevraagd welke sociale media zij gebruiken. Daarnaast is er onderzocht met welke frequentie zij bepaalde sociale media bezoeken.
Uit dit onderzoek is geconcludeerd dat Facebook onder jongeren het meest populaire medium blijft. Meer dan 75% van alle jongeren gebruikt Facebook. Dit aantal is bijna twee keer zo hoog vergeleken met Pinterest. 28% van de onderzoeksgroep beweert Facebook altijd te gebruiken.
In bovenstaand figuur is duidelijk te zien dat Facebook het meest populaire sociale kanaal is onder jongeren. Ook Instagram en Youtube behoren tot de top. Voor deze doelgroep is Facebook nog steeds van groot belang.