Social Media27.06.2014

Hoe herken je influencers op social media én hoe kun je er zelf een worden?


hoe-herken-je-influencers-op-social-medi.jpg
hoe-herken-je-influencers-op-social-medi.jpg

Invloed op social media is afhankelijk van vele factoren. Profielen met veel volgers kunnen uitgroeien tot een autoriteit op een bepaald gebied. Ook bepaalde hashtags kunnen ervoor zorgen dat iemand een influencer wordt. In de wereld van social media zijn influencers experts op een bepaald gebied. In deze blog laten we zien hoe je influencers herkend en hoe je jezelf kan profileren om uiteindelijk ook een influencer te worden.

1. Identificeer influencers
Om je invloed op social media uit te breiden, kun je starten met het bepalen van je huidige status en het identificeren van influencers onder je volgers. Begin met wie je kent en probeer vanuit die positie uit te breiden. De Klout score geeft weer hoe invloedrijk een bepaalde persoon is. Met een Chrome plug-in is het mogelijk om Klout scores in de Twitter feed op te nemen.

Nu kun je volgers identificeren die zelf een groot netwerk hebben. Als je dit vergelijkt met data van jouw most engaged followers, ben je in staat om bepaalde overlap te zien binnen de twee groepen. Handige tools die je kunnen helpen om Influencers in kaart te brengen zijn Kred en Peerreach

2. Leg de verbinding met influencers
Nu je de belangrijkste personen in kaart hebt gebracht kun je gaan verbinden. In deze stap heb je de mogelijkheid om juist toenadering te zoeken tot influencers die zich nog niet verbinden met jouw merk. In deze stap is het verstandig om KPI’s op stellen die in een later stadium kunnen helpen om bepaalde doelen makkelijker te meten. Breng bepaalde factoren in kaart die belangrijk zijn voor jouw campagne of uiteindelijke missie.

Het doel is om de overlap te vinden tussen de most engaged users en most followed users. Je kunt verschillende data analyseren en filteren op type content, timing en onderwerp. Kijk waar jouw meest invloedrijke volgers mee interacteren. Uiteindelijk kun je bepaalde content meer specificeren.

3. Neem influencers op in een lijst
Verwacht niet dat iemand die een veel groter bereik heeft ineens waarde ontdekt in jouw content. Iemand die een tienmaal zo groot bereik heeft, heeft ook meer mensen die allemaal aandacht willen.

Probeer juist waarde vooraf te brengen. Geef influencers wat ze willen: engagement! Interacteer zelf met de content die door een influencer wordt verspreid en participeer in online discussies. Als het goed is heb je al binnen je eigen netwerk influencers opgezocht. Kijk ook buiten je netwerk en ga op zoek naar grote online influencers. Maak een lijst hiervan met bijvoorbeeld TweetDeck en probeer met hun gepubliceerde content te interacteren.

4. Het vasthouden van influencers in je netwerk
Als je eenmaal influencers binnen in je netwerk hebt gehaald, is het van belang om deze vast te houden. Dit houdt in dat je meer moet geven dan dat je neemt. Als je op deze manier content naar buiten brengt, is de kans groter dat dit wordt overgenomen. Met invloedrijke volgers krijg je bij alles wat naar buiten gebracht wordt een exponentiële groei. Of het nu gaat om content of engagement.

topic-engagement.jpg
topic-engagement.jpg

Met veel invloedrijke volgers heeft je content een groot bereik, waardoor je bedrijf of merk verder wordt verspreid en daarnaast hou je deze infuencers op de hoogte met interessante content. In feite geef je niks weg, maar bewijzen deze influencers jou een dienst. Wil je de aandacht van je volgers blijven vasthouden, dan zul je de meest interessante content moeten leveren.

5. Werk samen
Social influence laat ruimte over voor samenwerking. Zo kun je met verschillende merken de samenwerking aangaan. Op die manier ben je in staat om een onbereikbaar publiek te bereiken.

...

Verder lezen over Influencers

Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts

Misschien is het je weleens opgevallen? Tips, trucs en tutorials over hoe je jouw computer beter kunt beschermen tegen de gevaren van het internet. Met name Youtube grossiert in video's van computer-influencers die jou wel even fijntjes uit de doeken doen hoe je jouw computer beter kunt beschermen tegen malware of hackers.

Online06.11.2024

Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

Decathlon en Premier Padel Rotterdam zijn onlangs een samenwerking overeengekomen die het sportmerk 3 jaar lang als naamgever zal verbinden aan het grootste padeltoernooi op de Nederlandse kalender. De eerste editie van Decathlon Premier Padel Rotterdam heeft plaatsgevonden van 9 tot en met 15 september 2024 in Rotterdam Ahoy. En men kan terugkijken op een succesvolle eerste editie.

Events03.10.2024

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

A Faking It Special over Andrew Tate: Icon Or Toxic?

Kun je aan iemand zien dat hij liegt? Absoluut, menen de experts van Faking It. Lichaamsexpert Cliff Lansley (‘The Watcher’) kan aan de kleinste bewegingen (micro gestures) aflezen of iemand de waarheid spreekt of niet. Een ader die opzwelt, een been dat trilt of een hoofd dat heel subtiel nee schudt, terwijl de persoon zelf het tegenovergestelde beweert.

Entertainment20.08.2024

A Faking It Special over Andrew Tate: Icon Or Toxic?

Is deinfluencing de nieuwe trend in de influencercultuur?

Dit is wat het is en waarom bepaalde influencers, deinfluencers dus, hiervoor kiezen.

Social Media10.05.2024

Is deinfluencing de nieuwe trend in de influencercultuur?

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Insta360 maakt prima camera's, maar het heeft ook heel veel partnerschappen met influencers. En daar is het niet zo transparant over.

Marketing30.04.2024

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

TikTok heeft het een tijdje geprobeerd en het is overduidelijk bevallen: het videoplatform normaliseert lange video’s. Sterker nog: het beloont het zelfs. TikTok heeft zijn nieuwe fonds voor creators geopend en daarin...

Social Media06.03.2024

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen

“Ik maak wel een account op OnlyFans”, mensen zeggen het vaak als grapje, bijvoorbeeld als iets heel duur is, of als ze iets op werk doen waarvoor ze zogenaamd wel eens ontslagen zouden kunnen worden. Maar wat als je...

Social Media16.01.2024

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen