De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Ikea heeft het eerste Life at Home report naar buiten gebracht, waarin ze onderzoek hebben gedaan naar de ochtendrituelen van mensen over de hele wereld. Met een opvallend resultaat: ‘De ochtenden van stedelingen zijn chaotisch en druk, maar ouders besteden nog steeds 3x zo veel tijd op hun mobiele telefoon en sociale media dan dat ze tijd doorbrengen met hun kinderen.’
Hoe staan mensen over de hele wereld op? En hoe beïnvloedt dit hun welzijn? Met de inzichten uit het Life at Home report wil Ikea bijdragen aan een beter dagelijks leven thuis. “We doen onderzoek naar het leven thuis om inzicht te krijgen in wat mensen willen en nodig hebben. Deze waardevolle inzichten delen we met de rest van de wereld en zetten we om in nieuwe ideeën en oplossingen die het dagelijks leven een stukje beter maken,” aldus Jeroen Hubert, Country Marketing Manager IKEA Nederland.
Kinderen
Ouders geven aan het ’s ochtends belangrijk te vinden om een gesprek met hun kind te voeren (59%) en hun kind een knuffel of kus te geven (57%). Het onderzoek laat zien dat er een verschil is tussen wat ouders willen en wat ze werkelijk doen. 80% van de Londenaren zegt bijvoorbeeld dat het belangrijk is voor hun welzijn om ’s ochtends met hun kinderen te spelen, maar in de praktijk doet slechts 26% dit. Tegelijkertijd besteden mensen ’s ochtends gemiddeld 11 minuten van hun tijd aan hun mobiele telefoon en social media. Terwijl slechts 32% van de ondervraagden dit belangrijk vindt voor hun welzijn.
Stress
1 op de 4 ondervraagden vindt de ochtend het meest stressvolle moment van de dag. Voornaamste redenen zijn: te laat wakker worden (35%), nadenken over de dag (33%), grotere zaken die spelen in het leven (23%), het zoeken naar voorwerpen als sleutels (20%) en nadenken over wat aan te trekken (16%). Jongeren (18-29 jaar) ervaren ’s ochtends de meeste stress.
Telefoon gaat boven eigen welzijn
Hoewel mindfulness en spiritualiteit de trend zijn, is hier in de ochtend weinig van te merken. Slechts 12 procent van de ondervraagden maakt ’s ochtends tijd voor een moment van zelfreflectie, terwijl 48 procent met zijn mobiele telefoon aan de slag gaat. Als mensen wel even de tijd nemen om stil te staan bij hun gedachten, doen ze dit vooral onder de douche (40 procent). Mensen die tijd maken voor zelfreflectie beoordelen hun geluk in de ochtend met een 7,2. Terwijl mensen die dat niet doen, hun ochtend beoordelen met een 6,2.
De gegevens in het rapport zijn gebaseerd op bestaand onderzoek van IKEA, interviews met experts en een nieuw wereldwijd onderzoek uitgevoerd onder ruim 8.000 mensen tussen de 18 en 60 jaar in acht grote steden: Berlijn, Londen, Moskou, Mumbai, New York, Parijs, Shanghai en Stockholm.
Verder lezen over Ikea
Marketing01.09.2024
IKEA laat mensen in pyjama opdraven voor korting
Online27.08.2024
IKEA test een eigen marktplaats voor gebruikte meubels
Marketing10.06.2024
IKEA rekruteert Roblox-spelers als virtuele medewerkers
Gadgets29.04.2024
IKEA komt met een thuiswerkplek die ook echt handig is
Gaming16.04.2024
Het nieuwe gamingmeubel van IKEA klap je gewoon weg
Gadgets10.11.2023
Led-strips: 5 x leuke dingen waarvoor je ze kunt gebruiken
Nieuws27.07.2023
IKEA bestaat 80 jaar: 8 bijzondere wetenswaardigheden
Online03.05.2023