Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Amper 4% van de sociale marketeers besteedt het grootste gedeelte van zijn tijd aan de interactie met fans en volgers. Daarmee blijkt interactie in de wereld van de sociale marketing de laagste prioriteit te genieten. Zo komt naar voor in een onderzoek van de Social Media Marketing University (SMMU) bij meer dan duizend executives en sociale strategen van Amerikaanse bedrijven.
De belangrijkste prioriteit bij sociale marketeers blijkt daarentegen het ontwikkelen van content, dat bij 60,1% van de respondenten het grootste deel van de opdracht vertegenwoordigt, gevolgd door strategische ontwikkelingen (11,6%), het posten van content (10%), de monitoring van de campagnes (7,4%) en het meten van resultaten (4,6%).
“Het belangrijkste gedeelte van de investeringen in sociale mediamarketing wordt opgeslorpt door vergoedingen voor de medewerkers,” stippen de onderzoekers aan. “Nagenoeg de helft van alle budgetten moeten aan salarissen worden besteed. Het is echter verrassend vast te stellen dat die medewerkers slechts een beperkte tijd besteden aan de interactie met de gebruikers van sociale media.”
Aangezien interactie een wezenlijk onderdeel vormt van sociale media, zou verwacht mogen worden dat die activiteiten een grotere aandacht zouden genieten. De onderzoekers stellen wel vast dat bijna driekwart van de respondenten het voorbije jaar meer tijd aan sociale media heeft kunnen besteden.
De grotere tijdsbesteding moet volgens het rapport wellicht worden toegeschreven aan de uitbreiding van de activiteiten naar nieuwe platformen. “Ongeveer 26% van de respondenten getuigt inmiddels minstens acht profielen te beheren,” zo wordt er opgemerkt. “Daarentegen geeft amper 8,6% aan slechts één profiel te verzorgen.”
Verder wordt opgemerkt dat dat de meeste sociale mediamarketeers het voorbije jaar ook over een groter budget hebben kunnen beschikken. Dat heeft volgens de onderzoekers ongetwijfeld te maken met het feit dat meer dan driekwart van de respondenten van mening is dat de investeringen in sociale media, zowel in tijd als geld, een meerwaarde hebben betekend en hun budgetten dan ook kunnen verantwoorden.