Social Media11.06.2014

Congres Facebook Marketing: hoe ga je van veel likes naar resultaat?


Je kunt een hoop tijd, energie en geld in Facebook steken, maar hoe ga je dat ooit terug verdienen? Return on investment stond vandaag centraal, tijdens het Congres Facebook Marketing 2014 dat werd gehouden in het Media Plaza van de Jaarbeurs in Utrecht. Stel je hebt als bedrijf heel veel likes gegenereerd, hoe ga je die likes nu omzetten naar resultaat? 450 bezoekers stonden te popelen om daar antwoord op te krijgen.

Schrijver en online marketing pionier Jay Bear trapte af met een inspirerend verhaal. Zijn visie is helder: wat we liken op Facebook is ook wat we liken in de gewone wereld. Facebook is dus een soort afspiegeling van bedrijven die succesvol zijn. Aan de hand van voorbeelden liet Bear zien hoe marketeers vandaag de dag Facebook in zijn ogen zouden moeten gebruiken: om bijvoorbeeld meer nieuwsbriefabonnees te werven, om advertenties die je in andere media wilt gebruiken uit te proberen en voor het creëeren van user generated content. 

congres-facebook-marketing-hoe-ga-je-van.jpg
congres-facebook-marketing-hoe-ga-je-van.jpg

Graph search

Marc Blinder van Adobe liet daarna zien dat Facebook graph search de toekomst heeft, maar dat nog maar weinig bedrijven daar op inspelen. Vis graph search kun je zoeken naar onder andere personen, foto’s, bedrijven en restaurants op basis van aanbevelingen of likes van je vrienden. Waardevollere informatie dan die informatie die je vrienden geven bestaat niet. Op dit moment lijkt graph search een gat in de markt voor bedrijven met een fysieke locatie, die hier snel op zullen inspelen: puur omdat er nog nauwelijks iets mee gedaan wordt. 

In de breakout-rondes werd in kleinere groepen dieper ingegaan op bepaalde onderwerpen. Waar sommige sprekers ongegeneerd de kans benutten om hun eigen product te verkopen, zijn andere sessies een stuk leerzamer voor bezoekers. Want tips & tricks is toch vooral waar de bezoekers van dit event voor zijn gekomen. Zoals de sessie van Kirsten Jassies over de wondere wereld van Instagram, want dit sociaal medium mag op een Facebookcongres in 2014 niet ontbreken. Met heel veel tips en voorbeelden laat @kirst_enj zien hoe je een hoop volgers verzamelt en ze tevreden houdt. Met KLM ala grooste Nederlandse account op Instagram (met slechts 27.000 volges) is wel duidelijk dat het bedrijfsleven in Nederland er nog niet helemaal in thuis is. Dé uitgelezen kans dus voor bedrijven om nu in te stappen en aan de slag te gaan met hele mooie foto’s.

Youtility 

Voor wie geen genoeg kon krijgen van Jay Bear, werd in het auditorium dieper ingegaan op ‘Youtility’. Een onderwerp waar Bear uren over kan vertellen; hij heeft er ook een boek over geschreven. Youtility is de verandering van marketing om te verkopen naar marketing om te helpen, oftewel nuttige marketing waar je als klant iets aan hebt, waar je iets van leert. En dan van dusdanig nuttig niveau, dat mensen er voor zouden willen betalen. Als tip geeft hij alle marketeers in de zaal dan ook zich voortaan iedere dag het volgende af te  vragen: “is your marketing so useful, people would pay for it“? Het lijkt misschien vergezocht, maar aan de hand van treffende voorbeelden weet hij de zaal te overtuigen. 

congres_facebook_marketing_jay_bear

Congres Facebook Marketing 2014 was een inspirerende, leerzame en boeiende dag, vol voorbeelden, tips en tricks waar social media managers, online marketeers en brand managers mee aan de slag kunnen. Achterover leunen is er niet bij, want zoals vandaag wel vaker gezegd is: bedrijven concurreren met alles en iedereen op Facebook. Eruit springen en goede content leveren is nog niet zo eenvoudig. Maar na deze dag wel weer een stuk leuker!

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Verder lezen over Instagram

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Instagram kent je na al die jaren vrij goed en het algoritme weet dan ook wat het je moet voorschotelen. Maar, wat als je dat toch anders ziet?

Social Media21.11.2024

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Deze week was het qua viral content vooral de rellen in Amsterdam wat de klok sloeg. Dat is echter niet het enige dat viral ging, kijk mee.

Social Media17.11.2024

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Vind je het allemaal niet meer zo gezellig op social medium X? Dat kan. Het social medium is erg veranderd sinds het Twitter niet meer is.

Social Media13.11.2024

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie

Je kunt zelf een AI-foto uploaden, maar Instagram wil het duidelijk heel makkelijk maken voor mensen om voor een AI-profielfoto te kiezen.

Social Media12.11.2024

Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie

Instagram verbetert zijn meest irritante factor

Zie je een leuke post op Instagram, verdwijnt ie zomaar. Het gebeurt mensen vaak als ze de app openen, maar dat verandert nu.

Social Media11.11.2024

Instagram verbetert zijn meest irritante factor

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

Hij is maar 21 jaar oud, maar weet toch heel veel harten van ouderen te verwarmen. Wout Sprangers. Lees over 'm in de nieuwe Deze Week Viral.

Social Media10.11.2024

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

Worden sociale media straks net zoals drank?

In Australië wordt er gewerkt aan een wet om sociale media te verbieden voor iedereen die onder de 16 is. Het is een beetje zoals met alcohol.

Social Media07.11.2024

Worden sociale media straks net zoals drank?

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

We hebben deze week al in een apart artikel stilgestaan bij alles Halloween, dus dit weekend kunnen we het weer over minder enge dingen hebben. Herfsthonden bijvoorbeeld.

Social Media03.11.2024

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer