De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
“Hoe krijg je meer lezers op je blog?” en “What is the key to success?” Zomaar twee vragen waar menig blogger zich mee bezig houdt. Op zaterdag 24 mei verzamelden zich zo’n 150 fashion & lifestyle bloggers in Rotterdam in de hoop hierop antwoord te krijgen tijdens het allereerste ilovefashionbloggers Q&A event.
Drie succesvolle fashion bloggers, PR bureaus, fotografen en een zaal vol verwachtingsvolle bloggers vormen de ingrediënten voor het event. Voor de Q&A van start gaat, wordt de zaal getrakteerd op enkele presentaties vanuit de beoogde opdrachtgeverskant. De presentatie van een PR bureau maakt duidelijk dat bloggers net zo goed brand ambassador van bekende merken kunnen zijn maar daarvoor wel een stapje verder moeten gaan dan het overnemen van persberichten en freebies. Geef je eigen mening, haak in op trends, ga aan de slag met items & producten en creeer je eigen content, want “hoeveel OOTD (outfit of the day) bloggers zijn er nu al?”. En direct vragen om betaalde samenwerkingen? Met een beetje goodwill en gratis publicaties bereik je bij een PR bureau veel meer, zeker op lange termijn.
Geld verdienen met je blog is de droom van steeds meer bloggers. Senanga speelt daarop in door met hun nieuwe affiliate tool Shoplet, waarmee publishers en & webshops direct met elkaar kunnen. Geen nutteloze advertenties voor producten waar je niets mee hebt maar passende artikelen die je nog meteen kunt aanschaffen ook.
En dan is het tijd voor de Q&A: het vragenuurtje waarin Linda Tol (trendwatcher & online influential), Yara Michels (oprichter van ChapterFriday.com, voorheen This Chick’s Got Style) en Negin Mirsalehi (Instagram & fashion blogger) het vuur aan de schenen gelegd wordt. Of vuur aan de schenen, de meeste aanwezige meiden & enkele man willen vooral weten hoe je toch zo veel lezers krijgt en zo snel kunt groeien.
De dames on stage zijn veelal eensgezind in hun antwoorden. Q: Hoe krijg je meer lezers? Wees uniek, speel in op wat je zelf mist online en ga samenwerkingen aan met andere (grote) bloggers, adviseert Negin. Speel ook in op de behoefte van je lezers: onderzoek wat ze willen lezen en waar ze om vragen en vergeet niet te onderzoeken wat er al wordt gedaan, vult Yara aan. Statistieken uit Google Analytics kunnen je daarbij helpen.
Q: Meer volgers op Instagram? Volg de juiste mensen binnen je vakgebied, gebruik passende #hashtags en investeer tijd. Al is de kans klein dat je daarmee hetzelfde resultaat als Negin zal behalen, die in een jaar bijna 1,3 miljoen volgers wist te vergaren en daardoor gemiddeld 30 duizend likes en honderden comments per foto krijgt.
De meestgestelde vraag is wel die om de weg naar succes: hoe til je je blog naar een hoger niveau? Netwerken is alles, net als unieke content, het hebben van een niche, een visie en een gunfactor, hard werken ‘en een beetje mazzel’, zoals op het juiste moment inspringen op een behoefte. Dat je online leven soms lastig te combineren is met je sociale leven, zul je ook voor lief moeten nemen. ‘Met andere bloggers omgaan is belangrijk, die begrijpen je namelijk’, aldus Negin.
Maar de belangrijkste boodschap van de middag is misschien nog wel dat je naast liefde voor bloggen en een hang naar meer volgers en groei toch vooral een zakelijke ondernemer moet zijn. Je blog is je fulltime baan en daar hoort zakelijke communicatie bij, net als administratie. ‘Je moet echt van het ondernemerschap houden om van je hobby je werk te maken’.