23.05.2014
Social Media

Zakelijke marketeer denkt bij social eerst aan Linkedin

By: Dominique Dewitte

BlogSocial Media
zakelijke-marketeer-denkt-bij-social-eer.jpg
zakelijke-marketeer-denkt-bij-social-eer.jpg

Op de consumentenmarkt is Facebook voor marketeers veruit het belangrijkste sociale platform, maar dat geldt niet voor de zakelijke markt. Zo blijkt uit een internationaal onderzoek van Social Media Examiner bij zo’n 3.000 marketeers.

Aangevoerd wordt dat Linkedin in de zakelijke sector niet alleen door marketeers nagenoeg evenveel gebruikt wordt als Facebook, maar bovendien vernoemt 33% van de respondenten Linkedin als het meest belangrijke platform, tegenover een score van 31% voor Facebook.

Op de consumentenmarkt is Facebook met een penetratie van 97% bij marketeers het meest gebruikte sociale netwerk, gevolgd door Twitter (81%), YouTube (60%) en Linkedin (59%). Slechts 33 procent doet beroep op Instagram, ondanks de snelgroeiende populariteit bij tieners.

Ook in de zakelijke sector blijft Facebook met een score van 89% het meest populaire sociale platform, gevolgd door Linkedin 88%, Twitter (86%), blogs (66%) en Google+ (60%). Verder werd vastgesteld dat op de zakelijke markt 77% van de marketeers zijn gebruik van Linkedin wil opdrijven, tegenover 54% op de consumentenmarkt.

De onderzoekers constateerden dat bijna 74% van de marketeers op de zakelijke markt hun blog-activiteiten willen opvoeren, tegenover 63% op de consumentenmarkt. Tevens bleek dat 66% van de marketeers hun activiteiten op YouTube willen intensifiëren.

Daarmee wordt de eerste keer opnieuw van een groei gewag gemaakt sinds het platform 3 jaar geleden zijn leidende positie op het gebied van geplande activiteit verloor. Verder blijkt dat 64% van de ondervraagden meer gebruik willen maken van Facebook, terwijl 7% van plan is om minder op dat kanaal beroep te doen. Ook wil ongeveer 60% zijn zijn activiteiten op Google+ opvoeren.

Het hele rapport is hier (PDF) terug te vinden.

Share this post