Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Tegenwoordig gaat er geen dag voorbij zonder dat er over ‘Facebook’ wordt gepraat. Het zit zelfs zo geïntegreerd in ons dagelijkse leven, dat overal waar je bent mensen constant hun Facebook account in de gaten houden via hun mobiel, laptop of tablet.
Mensen zijn nu eenmaal nieuwsgierig van aard en moeten constant activiteiten vinden om hun hersenen te prikkelen. En hoe kan dat nu beter dan door de laatste updates van vrienden of favoriete merken te bekijken? Ondertussen zijn er al talloze bedrijven op deze activiteit ingehaakt en hebben zij de harten van hun volgers veroverd met hun unieke doelgerichte content. Voor kleine- en middelgrote bedrijven blijft nog altijd de hoofdvraag; hoe val ik op? ”Wees persoonlijk & laagdrempelig”. Maar wat is persoonlijk? Online wordt er veel gesproken over het woord ‘uniek’. Maar wat is uniek? Uniek is helaas niet meer zo uniek… Benieuwd hoe je een ‘unieke’ & ‘persoonlijke’ draai aan je Facebook pagina kan geven? Keep on reading…
Facebook cover als marketingtool
Er zijn veel social media marketeers die regelmatig de cover van hun Facebook pagina veranderen. De Facebook cover is het allereerste wat een fan te zien krijgt wanneer hij naar je Facebook pagina gaat. Een Facebook cover leent zich perfect als marketingtool en maakt zelfs na het updaten automatisch een post aan waar vervolgens interactie met fans uit kan ontstaan. Toch zijn, volgens mijn mening, zelfs de meest ervaren social media marketeers niet volledig op de hoogte van de effectiviteit van een Facebook cover.
Eyetracking study
Onderstaande afbeelding is van een (bijna vergeten) eyetracking study van EyeTrackshop, waar de ogen van 30 verschillende mensen werden gevolgd. En dat terwijl ze een Facebook pagina bekeken.
Hier is duidelijk te zien dat de Facebook cover direct in het oog springt en ook veruit de meeste aandacht krijgt. Een leuk bijkomend feitje is dat visuals met mensen het bijzonder goed doen. Wil je nog meer de focus leggen op één punt in de visual? Laat ze dan naar één zijde kijken of wijzen.
Een belangrijk gegeven is dat 100% van alle bezoekers van je Facebook pagina je Facebook cover ziet en dat gemiddeld in minder dan 0.5 seconden. Jouw bezoeker kijkt, in verhouding met het volledige bezoek, met maar liefst 7 seconden, het langst naar je cover. Neem eens rustig de tijd om onderstaande gegevens goed door te nemen. Ik heb als voorbeeld de Facebook pagina van Drukwerkdeal.nl gebruikt.
• % mensen die de elementen hebben gezien.
• Tijdsduur in seconden van het kijken naar element
• Tijdsduur voordat het element gezien werd
Uit het onderzoek komt naar voren dat als je het kijkproces in zou delen in verschillende stappen. Dan komt de Facebook cover als eerste naar voren en pas als laatste de updates van je profiel.
• Volgorde van het zien van een element
Op basis van de bovenstaande resultaten kan worden geconcludeerd dat op alle fronten (volgorde, duur, snelheid & bereik) de Facebook Cover het beste scoort van alle elementen van een Facebook pagina! Toch besteden de meeste bedrijven niet genoeg aandacht aan hun Facebook cover. Zelfs met een leuke, mooie en aangename afbeelding zijn de mogelijkheden nog niet volledig benut.
Een nieuw initiatief! Fan my Cover.
Met dit gegeven is er onlangs een unieke Facebook app ontwikkelt. Fan my Cover is ’s werelds eerste en enige Facebook cover tool die gebaseerd is op de laatste interacties van je fans.
Huh… Hoe bedoel je? Fan my Cover maakt het voor elke Facebook pagina mogelijk om automatisch zijn Facebook cover te updaten met de profiel foto van de fan met de laatste interactie. En zelfs met een zelf in te stellen tijdsinterval, grootte en positie! Klinkt gaaf toch?
Naast dat een Facebook pagina al heel persoonlijk is, zorgt Fan my Cover ervoor dat de lat nog een stapje hoger wordt gelegd. Wat is er nu persoonlijker dan een dynamische Facebook cover die elke keer wordt ge-update door fans? Dit stimuleert niet alleen om meer interacties uit te lokken van fans, maar voor degene die creatief zijn hier te gekke acties van te maken. Wat denk je van een unieke manier om prijswinnaars bekend te maken? Zo kan je elke uur een spetterende prijs verloten aan de mensen die op de Facebook cover komt. Ook heel leuk is om elke dag een fan in de spotlight te zetten door een speciaal plekje voor hem of haar te reserveren op je Facebook cover! Hiervoor geldt creativiteit loont!
Hieronder een paar voorbeelden van de mogelijkheden:
De app is gemakkelijk om te gebruiken, login met je account, upload je cover en stel de app volledig in naar jouw wensen. De volgende en meteen ook laatste stap is om de profielfoto naar de juiste plaats te slepen. Save it. You’re done!
Aangezien dit een geheel nieuw en fris initiatief van Nederlandse bodem is, daag ik jullie uit om deze tool als één van de eerste te proberen! Dus heb je behoefte aan iets nieuws? Probeer het dan nu gratis uit!