Pinterest is een van de laatste grote sociale media platformen. Vooral onder vrouwen is het een razend populair platform. Zelf denk ik dat Pinterest goed past in de toekomst vanwege de andere visie op content. In plaats van tekst is het medium geheel visueel ingesteld. Pinterest is een pilaar in het nieuwe visuele web wat is opgebouwd uit alleen foto’s en online video’s. De komende jaren is het de vraag hoe de ontwikkeling van Pinterest verder zal lopen, maar het medium kan in de toekomst misschien een belangrijke concurrent worden van Google.
Stijging van de totale waarde
Pinterest heeft $200 miljoen dollar binnengehaald van een bedrijf dat de huidige waarde van het medium schat op $5 miljard. Afgelopen oktober haalde Pinterest al eerder een bedrag van $225 miljoen binnen. In totaal heeft Pinterest sinds de oprichting in 2010 $ 764 miljoen opgehaald. Het is deels gissen waarin dit geldbedrag geïnvesteerd gaat worden. Hieronder enkele mogelijkheden voor de toekomst.
De strijd aan met Google
Aan de laatste ontwikkelingen te zien verschuift Pinterest van een social sharing dienst naar een uitgebreide database waar je als consument de nieuwste dingen kunt ontdekken. Veel objecten die te spotten zijn op Pinterest zijn dingen die je kunt aanschaffen. Hieronder kun je bijvoorbeeld denken aan kleding, meubilair en eten. Hierdoor is Pinterest een belangrijke traffic driver naar webshops en andere online verkoopkanalen.
Pinterest is zich aan het ontwikkelen tot zoekmachine van de toekomst waarmee het zich steeds meer in het vaarwater van Google begeeft. Zo heeft CEO Ben Silbermann een nieuwe zoek tool geïntroduceerd waarbij gebruikers informatie te zien krijgen gebaseerd op hun gedrag op het sociale medium. Ook deze ontwikkeling sluit aan op het ontdekkingsaspect waar Pinterest zich steeds meer op zal gaan focussen.
Internationale uitbreiding
Een van de lange termijn doelstellingen voor Pinterest is om aanwezig te zijn over de hele wereld. Het bedrijf is inmiddels druk bezig om de website beschikbaar te maken in meerdere talen. Het medium beschikt nu over onder andere een Vietnamese, Griekse en Thaise variant.
Kopen, kopen, kopen!
Promoted pins zijn inmiddels al een aantal keer ter sprake gekomen. Bepaalde bedrijven kunnen er in de toekomst voor kiezen om bepaalde pins te highlighten tegen betaling. Iets wat ook bij Facebook en Twitter ook mogelijk is. Pinterest heeft momenteel een testfase van promoted pins via Gap en Kraft. Mocht dit goed uitpakken, dan zullen over niet al te lange tijd promoted pins breed ingezet worden.
Al met al kan gesteld worden dat Pinterest aan het broeien is op iets groots. Er zijn verschillende mogelijkheden voor de invulling van de toekomst, maar dat er veel kansen zijn voor het medium is duidelijk.
Verder lezen over Pinterest
Social Media17.04.2023
Lemon8: alles wat je moet weten over dit nieuwe social medium
It's all in the algoritmeSocial Media02.08.2022
Pinterest introduceert app Shuffles om moodboards te maken
Social Media06.04.2022
Pinterest strijdt tegen nepnieuws over klimaatverandering
Metaverse24.02.2022
Augmented reality-optie in Pinterest is net IKEA
Social Media10.11.2021
Zo is Pinterest voor bedrijven heel interessant
Social Media03.11.2021
Pinterest – Deel 2: Zo gebruik je Pinterest
Social Media27.10.2021
Wat is Pinterest en wat kun je ermee?
Social Media08.07.2021