Social media is voor velen tegenwoordig een hele bezigheid, een invulling van een dagdeel. De diversiteit van de verschillende kanalen gekoppeld aan de vele mogelijkheden houden ons bezig. De afgelopen jaren zie ik steeds vaker kortingen of gratis producten voor social media gebruikers. Als je hierop gaat letten, valt op dat deze initiatieven als paddenstoelen uit de grond schieten.
Pay with a tweet
Zo biedt de website paywithatweet.com gratis producten in de ruil voor een tweet. Als bedrijf kun je bijvoorbeeld een gratis e-book of whitepaper aanbieden in ruil voor een tweet. Op die manier verspreid je je naam en geniet je van exposure op social media. Of dit echt goed werkt zou ik niet durven zeggen. Mensen gebruiken en lezen je e-book, maar of ze op basis van die kennis daadwerkelijk producten bij je gaan afnemen is vaak lastig te zeggen.
Happy beer time van Carlsberg
Ook het Deense biermerk Carlsberg heeft social media slim ingezet door in bepaalde kroegen een real time bierinstallatie neer te zetten die gekoppeld is aan LCD-schermen in de kroeg waar het display toont hoelang je goedkoop bier kan halen. Het leuke is dat jij zelf invloed hebt op de looptijd. Als je namelijk zelf steeds foto’s maakt en een bepaalde hashtag gebruikt, worden er vijf minuten toegevoegd aan de happy beer time.
Gratis eten in ruil voor social exposure
Nu heeft Birds Eye Picture House in Manchester, Leeds en Londen een mogelijkheid geïntroduceerd waarbij klanten door middel van een instagram foto hun maaltijd niet hoeven betalen. Op die manier wordt voor Birds Eye Picture House gratis reclame gemaakt voor hun producten waarbij de klanten een gratis maaltijd krijgen. Een mooie win-win situatie dus.